Jag ger upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluebirch
    • January 2015
    • 39

    Jag ger upp

    Jag startade ett 180-liters akvarium i januari, men jag får det inte att fungera. Växterna tynar bort, alger frodas, mest grönalger i slemmiga sjok på ytan, fiskarna mår inte bra. Jag har prövat ändra belysningstid, täta vattenbyten, ändra föda, algbekämpningsmedel, slamsugning, mata mindre, snabbväxande växter (men de tynar bort de också) och en massa andra råd man får på forum, men jag får inget att fungera. Råden på forum som dessa är i bästa fall motstridiga (om man får några), och i zoobutikerna säljer de bara på mig en ny produkt varje gång jag frågar om hjälp.

    Uppenbarligen är jag inte kompetent nog att hantera ett akvarium (trots att jag gjorde det när jag var barn). Finns det någonstans man kan vända sig för att få ordentlig hjälp, eller är det lika bra att kasta in handduken, avliva fiskarna och sälja karet?
  • roxxor_swe
    • April 2015
    • 130

    #2
    Det första som slår mig är hur står det placerat.
    Akvariet ska inte få solljus på sig.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av bluebirch
      Jag startade ett 180-liters akvarium i januari, men jag får det inte att fungera. Växterna tynar bort, alger frodas, mest grönalger i slemmiga sjok på ytan, fiskarna mår inte bra. Jag har prövat ändra belysningstid, täta vattenbyten, ändra föda, algbekämpningsmedel, slamsugning, mata mindre, snabbväxande växter (men de tynar bort de också) och en massa andra råd man får på forum, men jag får inget att fungera. Råden på forum som dessa är i bästa fall motstridiga (om man får några), och i zoobutikerna säljer de bara på mig en ny produkt varje gång jag frågar om hjälp.

      Uppenbarligen är jag inte kompetent nog att hantera ett akvarium (trots att jag gjorde det när jag var barn). Finns det någonstans man kan vända sig för att få ordentlig hjälp, eller är det lika bra att kasta in handduken, avliva fiskarna och sälja karet?
      Nej, försök att inte ge upp. Jag och många med mig har nog känt precis som du gör massor av gånger .
      Kan du berätta lite om ditt kar, vad du har för fiskar och hur många, vilka rutiner du har ang. vattenbyten, vilken typ av filtrering du har etc.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • bluebirch
        • January 2015
        • 39

        #4
        Ursprungligen postat av roxxor_swe
        Det första som slår mig är hur står det placerat.
        Akvariet ska inte få solljus på sig.
        Ja, det är ett tänkbart problem som jag själv funderat lite på. Det får en hel del dagsljus, och med tanke på att jag bor i Umeå, får karet väldigt mycket ljus sommartid (algproblemen tilltog markant när sommaren inföll). Men problemet är, att karet inte kan placeras på något annat sätt i huset (med mindre än omfattande ommöblering, och det har jag inte familjens stöd i).

        Skulle det möjligen hjälpa att mörklägga akvariet med en duk eller filt nattetid?

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Kan det vara problem med högt pH? Då skulle ju många växter och fiskar må dåligt och vattenbyten skulle inte hjälpa.

          Kommentar

          • boxer
            • August 2013
            • 22

            #6
            Saknar ett par ledtrådar i din frågeställning.

            Placering.
            Temperatur. Prova att mäta med olika termometrar.
            Botten mtrl.
            Tillsätts något i akvariet idag.
            Vilken typ av stenar har du idag.

            Har varit i din sits förut och lider med dig.
            Hade mest problem med växterna vid senaste uppstarten och det löste sig med happy life växtnäring.

            /Micke

            Skickat från min SM-G920F

            Kommentar

            • bluebirch
              • January 2015
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Inger H
              Nej, försök att inte ge upp. Jag och många med mig har nog känt precis som du gör massor av gånger .
              Kan du berätta lite om ditt kar, vad du har för fiskar och hur många, vilka rutiner du har ang. vattenbyten, vilken typ av filtrering du har etc.
              • Juwel Rio 180, med Juwels egna filtersystem (pump, filter mm beskrivet på http://www.juwel-aquarium.de/en/Prod...180-black.html).
              • 8 kardinaltetror, 4 praktbotior, 2 siamesiska algätare, 1 ancistrus.
              • Några Anubias-varianter, varav några mår OK och de minsta är ljusgröna, nästan vita. Javaormbunkar som tynar bort. En hornsäv som verkar ha slutat växa (!). Något slags mossa på en Redwood-rot som verkar stormtrivas.
              • Vattenbyte minst en gång per vecka, ca 45 liter.

              Kommentar

              • bluebirch
                • January 2015
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av Tyko
                Kan det vara problem med högt pH? Då skulle ju många växter och fiskar må dåligt och vattenbyten skulle inte hjälpa.
                Ja, det är högt pH (tidigare 9, nu 8). Vattnet i Umeå är sådant. Dessutom ganska mjukt.

                Kommentar

                • Tyko
                  • April 2015
                  • 279

                  #9
                  Vad tros om torvfiltrering? Om vattnet är mjukt så borde ju pH gå att sänka relativt lätt, det skulle nog både växterna och kardinaltetrorna uppskatta.

                  Kommentar

                  • boxer
                    • August 2013
                    • 22

                    #10
                    Min gissning är att det är ph relaterat. Men det borde finnas fler här inne som är från Umeå och har en bra lösning på det problemet.


                    Skickat från min SM-G920F

                    Kommentar

                    • bluebirch
                      • January 2015
                      • 39

                      #11
                      Här en suddig bild som ger en helhetsuppfattning av karet. Jag tar gärna bilder på enskilda detaljer om så önskas, och då med systemkamera, inte mobil. ;-)

                      Kommentar

                      • bluebirch
                        • January 2015
                        • 39

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tyko
                        Vad tros om torvfiltrering? Om vattnet är mjukt så borde ju pH gå att sänka relativt lätt, det skulle nog både växterna och kardinaltetrorna uppskatta.
                        Ja, vad skall jag tro? Vilka investeringar är det fråga om?

                        Ursprungligen postat av boxer
                        Min gissning är att det är ph relaterat. Men det borde finnas fler här inne som är från Umeå och har en bra lösning på det problemet.
                        Skulle det kunna vara brist på koldioxid? Såvitt jag förstår hänger det ihop med tynande växter och högt pH? Koldioxidgödsling (som jag inte vågar tänka på vad det skulle kosta) höjer ju också pH?

                        Kommentar

                        • boxer
                          • August 2013
                          • 22

                          #13
                          Tror att det ska finnas fler sätt att sänka pH även utan filtrering.
                          Ek löv ska väll kunna sänka.
                          Tyvärr så känner jag mig lite förmycket som en nybörjare för att ge råd om dem då jag bara har hållit på 10 år med akvarium.

                          Har en liten gissning om växtnäring skulle kunna hjälpa med växter som bara tynar bort.

                          Co2 sänker pH.
                          Det finns lite olika system för detta som börjar på ca 1500 och uppåt.
                          Beroende på flaska och ev styrdator.

                          /Micke


                          Skickat från min SM-G920F
                          Senast redigerad av boxer; 27 July 2015, 19:57.

                          Kommentar

                          • bluebirch
                            • January 2015
                            • 39

                            #14
                            Ursprungligen postat av boxer
                            Placering.
                            Temperatur. Prova att mäta med olika termometrar.
                            Botten mtrl.
                            Tillsätts något i akvariet idag.
                            Vilken typ av stenar har du idag.
                            Placering utan direkt, men mycket indirekt, solljus.

                            Botten består av lite grövre, relativt ljust grus.

                            Tillsätter HappyLife vid varje vattenbyte, de sista gångerna också HappyStart (i filtret).

                            Stenarna kallas visst "zebrastenar", om jag minns rätt. Har flera rötter i hopp om att sänka pH (vilket det också verkar ha gjort, från pH 9 till 8).

                            Växtnäring vågar jag inte tillsätta. Leder inte det bara till algexplosion?

                            Kommentar

                            • boxer
                              • August 2013
                              • 22

                              #15
                              Min erfarenhet med växtnäring är tvärt om.
                              Mår växterna bra får man mindre alger.
                              Siamesiska algätare är bra med du skulle behöva ha ca 7st för att få bättre effekt av dem.
                              /Micke

                              Skickat från min SM-G920F

                              Kommentar

                              Arbetssätt...