Plan på växt/sällskapsakvarium - tips och råd sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Plan på växt/sällskapsakvarium - tips och råd sökes

    Nu var det många år sedan jag var aktiv här och hade ett akvarium igång, men nu börjar jag bli sugen på att starta upp mitt gamla 112 liters kar och skulle vilja ha lite input från alla kunniga människor här. Då det var så länge sedan jag hade akvarium känner jag mig lite novis fortfarande och lägger därför tråden här.
    Min tanke är att ha rätt så mycket växter i karet, men vill ändå ha flera olika fiskar, så jag antar rätta termen blir sällskapsakvarium.

    Utan att gå in i detalj exakt var jag tänkt placera växterna så är det nedanstående växter jag tänkt mig.
    - Cabomba
    - Echinodorus bleheri
    - Vallisneria spiralis
    -Hygrophila polysperma
    - Cryptocoryne wendtii "Brown"
    - Microsorum pteropus
    - Echinodorus ozelot
    - Anubias nana
    - Pogostemon helferi
    - Javamossa, eller annan mossa
    - Vattenspiblad (som flytväxt)

    Tror ni detta skulle funka, och hur skulle jag kunna hjälpa de lite mer långsamväxande att etablera sig bra?

    Sedan har jag också en fundering om vilka fiskar och hur många som jag skulle kunna ha i detta kar.
    Jag kommer vilja ha 2-3 vanliga ancistrus malar och några "helene-snäckor". Utöver detta är jag inne på att ha ett stim kilfläcksrasboror, ett par honungsgurami, ett par fjärilsciklider och eventuellt 1 siamesisk algätare. Sedan tycker jag det skulle vara roligt med ett gäng körsbärsräkor också.
    Min fundering är om dessa fiskar fungerar att hålla ihop, men också ifall det går att ha så många fiskar i mitt kar på blygsamma 112 liter?

    Som sagt, tips och råd mottages varmt =)
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    På Tropicas hemsida får du många tips om växter och hur du kan starta upp ett kar. För jag antar att du redan pluggat under avdelningarna om detta på detta forum. Lycka till!
    // Annicka

    Kommentar

    • Dashivas
      • December 2014
      • 124

      #3
      Ett tips är att inte köpa för mycket fisk direkt.
      Kanske nån mal och nån fisk som syns text rasboer sen stannat där i 1-2 månader och känn er för samt låt akvariet gå in sig.
      Personligen gillar jag inte att blanda för mycket sorter och det gäller växter också.
      Du radar upp fler sorters växter och fiskar än vad jag har i mitt 720 kar.

      Ett annat tips är att skaffa snabbväxande växter så slipper man mycket problem med alger.

      Samt ha ordentliga pumpar som renar vattnet.

      Ska du ha mycket växter så kan det vara en ide att kolla över din belysning också.
      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Rufus: Tack för tipset ska kolla in Tropicas hemsida.
        Dashivas: Själv gillar jag när det är lite rörigt, när det är mycket som händer. Men i slutändan så är det nog inte alla växter på listan som faktiskt kommer hamna i akvariet.

        När det kommer till inköpet av fisk så är jag inte helt klar på hur fort man kan gå fram, eller snarare när man vet att man kan lägga i mer fisk. Hade tänkt börja med en eller två malar. Sedan undrar jag om det blir för mycket att lägga in ett helt stim på 10 rasboror nära inpå, eller om man kanske ska dela upp och börja med 5 st?

        Pumpen jag har kom med akvariet och är en AquaEl Fan2-Plus, har också en bit filtermassa som jag kan fästa på utsidan av pumpen. Räcker detta för att hålla akvariet tillräckligt rent med den fiskuppsättning jag tänkt mig. Kommer såklart göra regelbundna delvattenbyten.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          10 rasboror på en gång är inget problem.

          Filtret vet jag tyvärr inget om.

          vad har du för lyse?

          Svärdplantorna blir alldeles för stora så strunta i dom. Flytväxter skuggar för mycket så strunta i dom med. Även ogräset skruvvalle kommer skugga för mycket så strunta i den med. Kolplantan tycker jag du ska leta efter i varianten 'needle leaf'
          Vill du ha en högre gräsliknande växt så kör på Cryptocoryne balansae,

          Snabbväxande växter är bara jobbigt, det viktigaste är att fylla upp med mycket växter från början minst 50% av bottenytan ska helst vara täckt, då klarar växterna att konkurera med algerna ändå. Och det kostar inte så mycket till 112 liter. En ganska enkel stängelväxt som brukar funka hyfsat i lowtech akvarium är rotala rotundifolia, den växer dessutom inte lika fort som stängelväxterna du nämnt. Hygrophila Araguaia är en trevlig som kan funka och får rosa blad.

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Sen kan jag även rekommendera Sagittaria Subulata som är något så ovanligt som en väldigt enkel marktäckare.

            Kommentar

            • Dashivas
              • December 2014
              • 124

              #7
              Ursprungligen postat av addo
              Sen kan jag även rekommendera Sagittaria Subulata som är något så ovanligt som en väldigt enkel marktäckare.
              Så ser den ut som marktäkande dock rätt hög men fin har ca 30% av karet täckt med denna.


              Rotala Rotundifolia är riktigt fin har själv en rejäl buske men håller inte med att den växer sakta tycker min växer som ogräs.

              Personligen gillar jag när det växer fort så man kan klippa ner domoch föröka snabbt
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • ronny.kalmhoff
                • January 2015
                • 5

                #8
                Var har ni köpt sagittaria? Och vilken belysning vill den ha och kör ni Co2 anläggningar ?

                Kommentar

                • Dashivas
                  • December 2014
                  • 124

                  #9
                  Ursprungligen postat av ronny.kalmhoff
                  Var har ni köpt sagitaria? Och vilken belysning vill den ha och kör ni Co2 anläggningar ?
                  Fick den med i ett växtpaket från blocket .
                  Ja jag kör co2 och massvis med gödning.

                  Ändrade pga såg reglerna
                  Senast redigerad av Dashivas; 20 January 2015, 20:35.
                  http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                  Kommentar

                  • ronny.kalmhoff
                    • January 2015
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dashivas
                    Fick den med i ett växtpaket från blocket .
                    Ja jag kör co2 och massvis med gödning.
                    Skicka ett pm om du vill ha för en liten slant
                    Ja jag är jätte sugen vad vill du ha och går det att skicka ? Vilken gödning använder du ?

                    Kommentar

                    • Dashivas
                      • December 2014
                      • 124

                      #11
                      Ursprungligen postat av ronny.kalmhoff
                      Ja jag är jätte sugen vad vill du ha och går det att skicka ? Vilken gödning använder du ?
                      Jag göder med pmdd ca 4-5x dos per vecka så den växer och slår skott nått enormt.
                      Senast redigerad av Dashivas; 20 January 2015, 20:35.
                      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                      Kommentar

                      • Aquario
                        • October 2007
                        • 670

                        #12
                        Tack för tipsen och förslag på växter. Ska kolla upp mer om dom växter du listade upp.

                        Angående belysningen så har jag två lysrör, ett Flora-Glo och ett Sun-Glo. Mer än så kommer jag inte ihåg om dem just nu. Men dessa är gamla och behöver antagligen bytas ut så ska läsa på lite om belysning till växtakvarium.
                        112L växt/sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dashivas
                          Så ser den ut som marktäkande dock rätt hög men fin har ca 30% av karet täckt med denna.


                          Rotala Rotundifolia är riktigt fin har själv en rejäl buske men håller inte med att den växer sakta tycker min växer som ogräs.

                          Personligen gillar jag när det växer fort så man kan klippa ner domoch föröka snabbt
                          Saggen är (hög typ 5cm) men i princip den enda som funkar bra i lågbelysning utan CO2 (i min egen erfarenhet)

                          Rotalan växer skitsnabbt i ditt akvarium, men utan koldioxid växer den halvsnabbt.

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Angående fiskarna så är Siameserna stimmfiskar, men dom blir för stora för ditt kar. 3 Ancistrus låter lite mycket men kan fungera. Dvärgciklider och guramis är perfekta tillsammans men fjärilsciklider är så kortlivade så jag personligen skulle välja ett par av någon annan ciklid (men det funkar med fjärilar). Bildgoogla Aptistgramma, bågciklid och schackbrädesciklid så hittar du massor av alternativ.

                            Kommentar

                            • Aquario
                              • October 2007
                              • 670

                              #15
                              Satt precis och funderade över hur lämpligt det var med siamesisk algätare i mitt akvarium. Har varit och kikat lite på några apistogramma ciklider tidigare, men vad jag förstått det som så leker de i grottor, har en lekgrotta till malarna och undrar mest om det finns risk för konkurrens där?
                              112L växt/sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...