Köper mitt "nya" akvarium imorgon! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #16
    Sådärja det blir ju stiligt. Men fyll upp lite mer vatten så man inte ser vattenkanten... Då blir det topp.
    Happy life och easy life är mer eller mindre samma produkt om jag fattat det rätt.
    Kul att du fick med en algätare - det är ju ganska troligt att det var en ancistrus. De verkar klara de värsta bilturerna. ...

    Hoppas allt nu går vägen! Lycka till.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Ursprungligen postat av zappe
      Oj, blev fel i hanteringen där..

      Här är rätt adress och även uppdaterat inlägget..

      Ahh okej, ska bli väldigt intressant och oerhört rogivande att börja med detta känner jag.

      Bonusbild på dottern som är väldigt fascinerad över djurlivet vi har fått här hemma nu.

      Edit: Kan säga att jag börjat läsa igenom din "tråd" här på forumet och jag har kommit till sidan 7 och läser med beundran över allt (kan avslöja att ett guldmedlemsskap närmar sig för mig också).
      Så kul att få se ditt akvarium! Tycker du fått till det jättefint så här i premiären Härligt för din dotter att få vara med om en så stor händelse som att skaffa akvarium. Håller med fisköga att du ska fylla upp så du inte ser vattenytan. Annars får du snart en trist kalkrand mitt på rutan.

      Ett råd så här i början: det kommer att ta 30 dagar innan akvariet har fått igång nedbrytningsprocesserna nu. Ge mycket lite mat bara en gång varannan dag under denna period. Den mängd mat du ger ska vara helt uppäten inom 2 minuter absolut max. Om din dotter vill ge maten så ger du henne den mängd mat fiskarna ska ha, men efter det att du lärt dig vad rätt volym är. Ställ matburken på ett ställe så att ingen kan mata från den hur som helst.

      Det låter lite hårt men fiskarna kommer att tacka dig senare. Har du redan tappat dig på denna punkt och matat för mycket. Vänta tre dagar tills du gör ett nytt försök.

      Rota inget i botten eller dona under denna period (om du kan hålla dig)

      Idealet är att du inte byter vatten på minst 2 veckor. Du skulle ha nytta av ett dropptest för att mäta Nitrit under denna period. Följde det med? Om inte så shoppa det.

      Fiskarnas urin omvandlas så småningom till nitrit vilket i höga halter är farliga för fiskarna. Efter dessa 30 dagar har gått så har det bildas processer i akvariet som omvandlar nitrit till nitrat vilket fiskarna tål bättre och växterna kan använda som näring.

      Lycka till nu som fiskägare!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • zappe
        • October 2014
        • 52

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Så kul att få se ditt akvarium! Tycker du fått till det jättefint så här i premiären Härligt för din dotter att få vara med om en så stor händelse som att skaffa akvarium. Håller med fisköga att du ska fylla upp så du inte ser vattenytan. Annars får du snart en trist kalkrand mitt på rutan.

        Ett råd så här i början: det kommer att ta 30 dagar innan akvariet har fått igång nedbrytningsprocesserna nu. Ge mycket lite mat bara en gång varannan dag under denna period. Den mängd mat du ger ska vara helt uppäten inom 2 minuter absolut max. Om din dotter vill ge maten så ger du henne den mängd mat fiskarna ska ha, men efter det att du lärt dig vad rätt volym är. Ställ matburken på ett ställe så att ingen kan mata från den hur som helst.

        Det låter lite hårt men fiskarna kommer att tacka dig senare. Har du redan tappat dig på denna punkt och matat för mycket. Vänta tre dagar tills du gör ett nytt försök.

        Rota inget i botten eller dona under denna period (om du kan hålla dig)

        Idealet är att du inte byter vatten på minst 2 veckor. Du skulle ha nytta av ett dropptest för att mäta Nitrit under denna period. Följde det med? Om inte så shoppa det.

        Fiskarnas urin omvandlas så småningom till nitrit vilket i höga halter är farliga för fiskarna. Efter dessa 30 dagar har gått så har det bildas processer i akvariet som omvandlar nitrit till nitrat vilket fiskarna tål bättre och växterna kan använda som näring.

        Lycka till nu som fiskägare!
        Tackar å ödmjukast för de varma orden!

        Ang matningen så har jag ännu inte matat dom något, trots det är det ända dottern velat göra med Anna, Mimmie och Kajsa (de enda gula i akvariet )

        Nu när vi ändå pratar om mat så tänkte jag kolla vad det är för mat jag fick med och även vilken jag ska ge?

        Tillägg: Har en del små svarta yngel (Har inte riktigt lärt mig artnamnen ännu)

        Men för att återgå till maten de burkar med mat jag har fått är som följer:

        Dr. Bassleer Biofish Food
        TetraMini baby (ntar att detta är till ynglen?)
        TetraPro Algae
        Green Algae wafers (Till algätarna?)
        TetraPhyll
        Aquatic Nature Goldfish Excel Color
        Sera Goldy Color spirulina (Färfoder)


        Sen även Easy-life Profito Professional Plant fertilizer.

        Det är vad jag kan se fanns med i paketet i näringsväg..

        Gällande nitrit och det så tänkte jag att jag skulle troligen ta en sväng till zoo butiken imorgon å köpa nitrit test och även ph test (om det är något att satsa på?)


        Det enda som skall göras i akvariet är att fylla på med mer vatten imorgon..

        Tackar jätte mycket för svaren och även råden jag fått här!
        Senast redigerad av zappe; 12 October 2014, 19:45.
        Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

        Kommentar

        • zappe
          • October 2014
          • 52

          #19
          Ursprungligen postat av fisheye
          Sådärja det blir ju stiligt. Men fyll upp lite mer vatten så man inte ser vattenkanten... Då blir det topp.
          Happy life och easy life är mer eller mindre samma produkt om jag fattat det rätt.
          Kul att du fick med en algätare - det är ju ganska troligt att det var en ancistrus. De verkar klara de värsta bilturerna. ...

          Hoppas allt nu går vägen! Lycka till.
          Ahh okej.. En helt ny värld har ju öppnats för mig känner jag.. Mycket namn och mycket att tänka på..

          Men satan vad förvånad jag blev när det plumsade till! Men alltid extra roligt med ett djur till i karet.. hehe =)
          Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #20
            Välkommen till denna fascinerande värld, tveka inte en sekund med att ställa dina frågor här på Zoopet. Här finns massor med kompetens och människor som mer än gärna hjälper till.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • zappe
              • October 2014
              • 52

              #21
              Tänkte starta upp en tråd under projekt forumet istället och länken hittar ni här..
              Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #22
                Trevligt kar du fått till Zappe
                Mina bars som i princip ärr upp födda med akvarium läägger kanppt märke till dem längre.
                Lycka till o ge inte upp om det går snett första gången.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                Arbetssätt...