Belysningstid och solen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickr
    • January 2014
    • 27

    Belysningstid och solen?

    Spelar det någon roll om jag har akvariet tänd mellan 10-22? Jag tänkte att även om akvariet inte står i direkt solljus så kommer det ju in ljus i rummet och således i akvariumet.
    Fotosyntesen kanske dock inte hoppar igång riktigt utan kräver "starkt ljus"?

    Tråkigt annars för då "måste" akvariumet vara tänd dygnets ljusa timmar, och då jobbar jag
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    En belysningstid på ca. 8-9 timmar/dygn kan vara vettigt för att minska risken ev. algproblem. Denna belysningstid räcker gott för växterna. Förslagsvis tänds belysningen kl.13.00 och släcks kl.22.00.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Du får titta lite på hur växterna gör också. Jag körde 14-22 i växtkaret, men nu när solen har visat sig några dagar så ändrade jag till 13-21, eftersom växterna börjat sluta sig lite tidigare på kvällen. Burken får ju lite solljus och antagligen räcker detta för att väcka blomstren lite tidigare än vad jag tänkt...

      Du kan ju köra med ljuset tänt en kväll och kolla när växterna börjar fälla ihop sig, så räknar du bakåt från det bara.

      Kommentar

      Arbetssätt...