Bottenmaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FruFilur
    • August 2013
    • 37

    #16
    Ursprungligen postat av HWH
    Jag hade tagit och gjort en ring av något, tex plast och lagt i gruset och haft sanden på insidan. Lite som sådana rabattavskiljare man har i trädgården.
    Smart tänkt!
    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
    10l räkakvarium startat 2013-09-27

    Kommentar

    • FruFilur
      • August 2013
      • 37

      #17
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Hmm, lustiga bokstäver som smög sig in i ditt citat av det jag skrev, hehe...

      Jag skulle nog byta till sand i hela karet, dels för att sand nog funkar bäst för de flesta små fiskar, som håller till vid botten, och om jag inte har förstått fel brukar väl även växter föredra sand. Och personligen tycker jag det är snyggare än grus Grus är väl mest biotopriktigt i forsakvarier.

      Sanden och gruset kommer förmodligen att blandas ihop till slut ändå.
      hehe jag vet, men min mobil höll på att driva mig till vansinne när jag skulle svara innan.... nu är d datorn som gäller....

      Men hur funkar det m nyttobakterierna om jag nu, 7 veckor efter uppstart, byter ut bottematerialet....? Lilla räkavkariet är ju enklare på alla sätt att byta grus i!

      ....stackars mina små fiskar.... har varit en himla rotande i karet sen uppstart, m tanke på all jakt o sanering efter sjuka/döda fiskar o räkor, växter som inte rotat sig ordentligt mm mm.... nu hade jag bestämt mig efter sista saneringen o flytt av växter att jag minsann inte skulle göra nånting mer med det förräns det kört in sig ordentligt - inga nya fiskar, inga ommöblering etc, bara veckostäda.... trodde jag, ja.......
      112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
      10l räkakvarium startat 2013-09-27

      Kommentar

      • FruFilur
        • August 2013
        • 37

        #18
        Ursprungligen postat av henrikl
        Vet inte vilken färg ellinorecefalk vill ha...det var bara en egen åsikt som smög sig in....
        fniss, svart är förvisso snyggt, men just nu spelar inte färgen så stor roll. Snarare lättillgängligheten..... Kan jag ta av barnens sandlådesand o stoppa ner redan im vore jag glad ;-)
        112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
        10l räkakvarium startat 2013-09-27

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av ellinorecefalk
          hehe jag vet, men min mobil höll på att driva mig till vansinne när jag skulle svara innan.... nu är d datorn som gäller....

          Men hur funkar det m nyttobakterierna om jag nu, 7 veckor efter uppstart, byter ut bottematerialet....? Lilla räkavkariet är ju enklare på alla sätt att byta grus i!

          ....stackars mina små fiskar.... har varit en himla rotande i karet sen uppstart, m tanke på all jakt o sanering efter sjuka/döda fiskar o räkor, växter som inte rotat sig ordentligt mm mm.... nu hade jag bestämt mig efter sista saneringen o flytt av växter att jag minsann inte skulle göra nånting mer med det förräns det kört in sig ordentligt - inga nya fiskar, inga ommöblering etc, bara veckostäda.... trodde jag, ja.......
          När jag byter sand i karen brukar jag lämna en del gammalt vatten i akvariet medan jag byter sanden, och även i pumpen finns bakterier, så det utrotar nog inte bakterierna att byta sand.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • FruFilur
            • August 2013
            • 37

            #20
            Ok, då får d nog bli en tur till jula im.....

            Vad säger ni om snäckor då? Ska ju va bra på att hålla ordning på sanden, m skräp o luftfickor, eller...? Nån favoritsort?
            112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
            10l räkakvarium startat 2013-09-27

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #21
              Malaysiska sandsnäckor är vad som gäller!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #22
                Ursprungligen postat av ellinorecefalk
                fniss, svart är förvisso snyggt, men just nu spelar inte färgen så stor roll. Snarare lättillgängligheten..... Kan jag ta av barnens sandlådesand o stoppa ner redan im vore jag glad ;-)
                Nej, sandlådesanden är nog inte så nyttig att ha i akvarier. Den kan innehålla en massa konstigheter. Iaf skulle då inte jag ha tagit den varianten. Om man inte behöver så mycket sand kan man gott köpa lite i sin akvariebutik. Om det inte går åt några större mängder blir det inte så dyrt.

                Tråkigt att du fått dina kunskaper via den hårda världen. Men du har ju bevisligen inte gett upp för den skull. Och det ska du ha heder för. Nu har du ju hittat till ett kanonbra forum.
                Men att nämna zoopet i en akvariebutik ska man inte göra. Det har jag också fått lära mig. Det är som ett rött skynke för dom. De vill väl vara ensamma om att ge mer eller mindre goda råd..

                Yes.. malajer är kanonbra städare nere i sanden.
                Senast redigerad av MonkanS; 02 October 2013, 09:39.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #23
                  Kokar du sanden, eller bakar den i ugnen någon timme, lär det ju knappast vara problem att ta sandlådesanden. Frågan är ju då mer om den är snygg nog för ditt kar i färg och form.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #24
                    Hornbach har akvariesand i olika grovlekar 25 kg =129 :-

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #25
                      Eller biltema, 17kg för 69.- eller vad det var...
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 120920131792.jpg
Visningar: 4
Storlek: 94,8 KB
ID: 2149760

                      Kommentar

                      • henrikl
                        • November 2012
                        • 639

                        #26
                        Risken är att sandlådesand blir ganska hård efter ett tag. I sandlådan blir den ganska hårt packad efter regn eller snö. Frågan är om snäckorna klarar av att luckra upp den.
                        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #27
                          Hornbach sand är för akvarium men det kanske inte har någon betydelse.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Hornbach sand är för akvarium men det kanske inte har någon betydelse.
                            Det är även biltemas om man vågar tro vad som står på säcken, jag är hur som helst nöjd med den!

                            Kommentar

                            • FruFilur
                              • August 2013
                              • 37

                              #29
                              Det blev en runda t jula o kom hem m finfin blästersand. Å nu ska jag försöka ragga tag i några snäckor :-)
                              112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                              10l räkakvarium startat 2013-09-27

                              Kommentar

                              • Nybliven akvarieägare
                                • October 2013
                                • 4

                                #30
                                Såg att ni pratade om svart sand. Såg på Arken Zoo i Upplands Väsby (vet inte om alla Arken Zoo butiker har...) att de hade svart isländs lavasten (från 1,5 mm till 12 mm, olika storlekar) Själv blev jag positivt betagen. Tips om man vill ha en annorlunda och ball botten i akvariet. Ska själv köpa den. Håller just nu bara på att samla in ev. erfarenheter från mer akvarievana personer här på forumet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...