Bottenmaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FruFilur
    • August 2013
    • 37

    Bottenmaterial?

    Nu blir jag snart tokig på zoo-affärer, var lite skeptisk mot forumets allmäna skeptism mot affärers råd till en början, men nu bara några veckor efter uppstart börjar jag undra......

    När jag köpte akvariumet (ett aquael 112l startkit) blev jag rekommenderad att även köpa 3 st corydoras, tre var lagom enl säljaren. Han plockade även ut grus till mig, vilket blev engelsk sjösten. Nu 7 veckor senare går det upp för mig att corydoras rekommenderas att vara typ 10 st, samt att de behöver leva i en ganska finkornig sand. Tänkte först att säljaren hade koll på grus-stl, men idag kom jag mig för att mäta stenarna. De är typ mellan 5-9 mm stora.....

    Så vad gör jag nu? Jag är inte helt sugen på att byta ut all grus, efter två omgångar med massdöd pga dålig vattenkvalité tillsammans m en liten parasit som tog sig in via en annan butik (är min okvalificerade gissning....) är jag inte jätte-sugen på att ta bort den grus som ligger där o därmed gå miste om nyttobakterierna som förhoppningsvis börjat gro där.

    Kan jag putta en del av grusen åt sidan och göra små "öar" av sandytor som malarna kan leka i?
    Vad ska det vara som sand? Har sett att många rekommenderar julas blästersand, superbillig ju - men 25 kg kanske jag inte rikgit behöver..... Kan jag ta från barnens sandlåda, koka den och stoppa ner?
    Är annars lite sugen på en sån där typ av bottensubstrat, bränd pelletslera - ser snyggt ut och kanske skulle kunna gå att lägga ovanpå gruset jag även har i det splitter-nya räkkaret? Har förstått att räkor gärna vill ha lite mindre stl oxå....

    ....räkorna är ju då en annan historia, samma butik - samma säljare hela tiden. 2 veckor efter uppstart av 112l köper jag 4 st väldigt bleka crystal red. Alla utom en "försvinner". Samma dag - fortf samma butik o säljare, som jag kommer in för att jag fått avliva en böjd guppy (misstänkte förvisso dåliga gener, men det var nog hon som bar på parasiten....) och upptäckt vita prickar/ludd på alla neontetror, säljer han 10 st nya räkor till mig samt esha200 för att medicinera bort sjukdomen jag fått in..... Denna vecka, efter andra utbrottet av sjuka, slog det mig - om man häller i en medicin som ska döda alla ryggradslösa djur är det inte konstigt att ytterligare 11 räkor försvunnit för mig.... Å att sälja räkor till någon som helt klart beskriver dålig vattenkvalite o hög nitrithalt är väl ganska korkat? Så i panik köpte jag på mig ett litet nanoakvarium till mina små sötnosar o flyttade dem dit. De ser ut till att trivas alldeles utmärkt där, förutom storleken på bottengruset, o hela familjen är otroligt glada över att plötsligt, inom loppet av 2 månader blivit med 2 akvarium... hoppsan

    Nu tror jag att jag hittat en vettig handlare, dock den man minst kan ana..... En liten butik, tillhörandes en utskälld kedja förvisso, inhyst i typ en gammal lagerlokal o inte med så stort utbud vare sig på växter, fiskar eller tillbehör. Dessutom satt det två fiskskellet inkilade i ett hörn i ett akvarium. Men! personalen är fantastisk! De är snälla (....) ger råd som överrensstämmer med det jag läser här tex, o är väldigt serviceminded. Sen kanske jag inte kommer köpa växter o fiskar just där, men det annat funkar jy!
    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
    10l räkakvarium startat 2013-09-27
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Det finns många zoo-handlare som gärna säljer mer än de har kunskap för. Det viktigaste att lita på när du handlar är det du själv ser. Ser fisken frisk ut. Ligger det döda fiskar i akvariumen. Mycket alger på växter osv... oftast hittar man en fiskhandlare som har hög kvalitet och då behöver man inte handla någon annanstans. Sen kan man inte kräva att de som säljer ska kunna allt så lite ansvar har den som handlar också.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Håller med om att det är ett gissel, tyvärr. Gäller att veta själv.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • FruFilur
        • August 2013
        • 37

        #4
        Absolut har man ett stort eget ansvar! Men om jag kommer till en affär och får hjälp med att välja ut ett komplett start-kit - jag berättade vad jag hade för önskemål o han valde ut passande saker efter det, då tänker man som nybörjare att man får djur o material som är kompatibla med varandra.... Inte att man gång på gång ska upptäcka vilka nitar man gått på för att man litat på säljaren.... Man hör ju de nybörjare som kommer till butiken o säger att "jag ska ha det här o det här o det här", men så har inte jag gjort, utan varit väldigt ödmjuk o lyhörd för vad som föreslagiits o erbjudits mig... När jag sen återkommit o berättat om mina bekymmer har säljaren oxå haft koll på vilka djur jag haft i osv....
        112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
        10l räkakvarium startat 2013-09-27

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, att alla i personalen ska kunna allt är väl inte att begära, MEN... En viss klädsam ödmjukhet från personalens sida skadar ju aldrig... En insikt om att de faktiskt inte kan allt, och inte ska stå och höfta ihop ett kar, och fisksammansättning, och få det att verka som om de vet vad de pratar om, särskilt om kunden påpekar att h*n är nybörjare. Visst, man blir ibland mörkrädd när man är i butiker, när man råkar höra vad en del kunder går runt och pratar om, eller när föräldrar låter ungarna välja fiskar som om det vore lösgodis, och man tänker, snälla, skaffa en annan hobby, som inte innefattar levande djur, eller åk hem och LÄS PÅ, så ni kan åtminstone det mest grundläggande... Men tycker nog ändå att butikerna har det största ansvaret, att inte ljuga för kunderna, eller låtsas som att de vet, trots att de bara gissar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • FruFilur
            • August 2013
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Nej, att alla i personalen ska kunna allt är väl inte att begära, MEN... En viss klädsam ödmjukhet från personalens sida skadar ju aldrig... En insikt om att wqAZ faktiskt inte kan allt, och inte ska stå och höfta ihop ett kar, och fisksammansättning, och få det att verka som om de vet vad de pratar om, särskilt om kunden påpekar att h*n är nybörjare. Visst, man blir ibland mörkrädd när man är i butiker, när man råkar höra vad en del kunder går runt och pratar om, eller när föräldrar låter ungarna välja fiskar som om det vore lösgodis, och man tänker, snälla, skaffa en annan hobby, som inte innefattar levande djur, eller åk hem och LÄS PÅ, så ni kan åtminstone det mest grundläggande... Men tycker nog ändå att butikerna har det största ansvaret, att inte ljuga för kunderna, eller låtsas som att de vet, trots att de bara gissar.
            precis! Å kostnaden skiter jag egentligen i, tycker mest bara synd om alla fiskar/räkor som fått sätta livet till för att jag varit en naiv nybörjare som förlitat mig på säljare. Å de säljare jag vänt mig till, har skrutit om sina decennier långa erfarenhet samtidigt som de introducerat mig i hobbyn....

            å även om jag såklart har det yttersta ansvaret över mina husdjur, tycker jag det är märkligt att man vid första tillfället står m ett gäng corydoras i ena handen o en säck sten m fel stl i den andra handen o rekommenderar t nybörjaren. Å vid nästa tillfälle stå m 10 st räkor o samtidigt säljer på en medicin som troligtvis kommer döda dem..... I ett sånt läge har jag (tills nu...) inte ifrågasatt dem....
            112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
            10l räkakvarium startat 2013-09-27

            Kommentar

            • FruFilur
              • August 2013
              • 37

              #7
              Men för att återgå till ursprungs-frågan

              Mina söta corysar behöver sand, det inser jag ju mer jag googlar runt nu.... På ett ställe läste jag att en yta på 40x40cm var lagom, stämmer det? Hur gör jag rent praktiskt? Sköljer sanden, o lägger ner den när det ändå är dags för veckostädning? Kanske bäst att flytta alla fiskar till en hink vid sidan om under tiden, för att de inte ska komma vägen......

              Ursprungligen postat av ellinorecefalk
              Kan jag putta en del av grusen åt sidan och göra små "öar" av sandytor som malarna kan leka i?
              Vad ska det vara som sand? Har sett att många rekommenderar julas blästersand, superbillig ju - men 25 kg kanske jag inte rikgit behöver..... Kan jag ta från barnens sandlåda, koka den och stoppa ner?
              Är annars lite sugen på en sån där typ av bottensubstrat, bränd pelletslera - ser snyggt ut och kanske skulle kunna gå att lägga ovanpå gruset jag även har i det splitter-nya räkkaret? Har förstått att räkor gärna vill ha lite mindre stl oxå....
              112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
              10l räkakvarium startat 2013-09-27

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av ellinorecefalk
                Men för att återgå till ursprungs-frågan

                Mina söta corysar behöver sand, det inser jag ju mer jag googlar runt nu.... På ett ställe läste jag att en yta på 40x40cm var lagom, stämmer det? Hur gör jag rent praktiskt? Sköljer sanden, o lägger ner den när det ändå är dags för veckostädning? Kanske bäst att flytta alla fiskar till en hink vid sidan om under tiden, för att de inte ska komma vägen......
                Om du delar upp botten kommer sand och sten tillslut att blandas ihop, antingen när du byter vatten eller av fiskar som rör om botten. Jag har någon gång varit lat och inte tagit bort allt gammalt grus när jag bytt och det dröjer inte länge innan det gamla dyker upp på ytan. Men du kanske har mer tur....
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Jag köpte vita platy. Jag sa till personen i affären att jag hade platy hemma och ville ha någon annan färg. Hon visade mig vita, jättefina, som jag köpte direkt. När jag kom hem tyckte jag att de såg lite konstiga ut, frågade mina zoopetvänner om vad det var. Visade sig vara molly. Blev helfel. Efter det tror jag inte på något de säger alls.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Ursprungligen postat av ellinorecefalk
                    Men för att återgå till ursprungs-frågan

                    Mina söta corysar behöver sand, det inser jag ju mer jag googlar runt nu.... På ett ställe läste jag att en yta på 40x40cm var lagom, stämmer det? Hur gör jag rent praktiskt? Sköljer sanden, o lägger ner den när det ändå är dags för veckostädning? Kanske bäst att flytta alla fiskar till en hink vid sidan om under tiden, för att de inte ska komma vägen......
                    Jag hade tagit och gjort en ring av något, tex plast och lagt i gruset och haft sanden på insidan. Lite som sådana rabattavskiljare man har i trädgården.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hmm, lustiga bokstäver som smög sig in i ditt citat av det jag skrev, hehe...

                      Jag skulle nog byta till sand i hela karet, dels för att sand nog funkar bäst för de flesta små fiskar, som håller till vid botten, och om jag inte har förstått fel brukar väl även växter föredra sand. Och personligen tycker jag det är snyggare än grus Grus är väl mest biotopriktigt i forsakvarier.

                      Sanden och gruset kommer förmodligen att blandas ihop till slut ändå.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Hmm, lustiga bokstäver som smög sig in i ditt citat av det jag skrev, hehe...

                        Jag skulle nog byta till sand i hela karet, dels för att sand nog funkar bäst för de flesta små fiskar, som håller till vid botten, och om jag inte har förstått fel brukar väl även växter föredra sand. Och personligen tycker jag det är snyggare än grus Grus är väl mest biotopriktigt i forsakvarier.

                        Sanden och gruset kommer förmodligen att blandas ihop till slut ändå.
                        Ja Julasand är akvaristens bästa vän har jag insett. Och i kombination med sandsnäckor verkar man ju få en livslång kärlek.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          Den stora nackdelen med Julasanden är att den inte är svart, om man gillar svart botten vill säga....
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Ursprungligen postat av henrikl
                            Den stora nackdelen med Julasanden är att den inte är svart, om man gillar svart botten vill säga....
                            Sorry, missade att hon vill ha svart botten.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • henrikl
                              • November 2012
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av HWH
                              Sorry, missade att hon vill ha svart botten.
                              Vet inte vilken färg ellinorecefalk vill ha...det var bara en egen åsikt som smög sig in....
                              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...