akvarie rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #31
    Jag drar en gräns vid 28 grader. Då lägger jag i en vattenfylld, fryst petflaska. Har nu under sommartid alltid 2 styck 0,5 liters i frysen.
    Doppisen har du ingen nytta av nu. Det är varmt ute o varmt inne. Dessutom värmer akvarielampan en hel del. Den har jag under varm sommartid släckt några timmar under eftermiddagen då det är som varmast. Fiskarna får lite siesta..
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • King Creole
      • July 2013
      • 64

      #32
      Dag 11, mätt nitriten ligger mellan 0,3 - 0,9 enligt dropptest.
      Vad tycker Ni, ska jag göra ett delvattenbyte? Isåfall ungefär hur mkt?
      Jag har gett karet 2st fulla doser nitrivec, gör samma sak imorgon. Sedan kör jag veckovis, eller tycker ni att jag kan fortsätta köra daglig dos av nitrivec?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Ser inte fisken ut att må dåligt tycker jag du kan vänta med vattenbytet...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • King Creole
          • July 2013
          • 64

          #34
          Nejdå, allt ser ut "som vanligt" fiskarna verkar pigga och gör inget som skulle antyda förgiftning.

          Kommentar

          • King Creole
            • July 2013
            • 64

            #35
            Dag 14. Nitriten ligger nu på ca 0,7 och som jag förstått det hela så peakar nitriten nu. Syns inget konstigt med fiskarna.
            Fortfarande safe att inte byta en del av vattnet?

            Kommentar

            • King Creole
              • July 2013
              • 64

              #36
              Det verkar som Nitriten börjar ge sig. Senaste mätningen visade något bättre siffror.
              Dock verkar det som att växterna börjar se lite vissna ut. Kanske vattnat för dåligt ..
              Är det nödvändigt att applicera växtnäring, etc?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Tveksamt att växterna skulle börja se vissna ut pga dåligt vatten, så dåligt blir det inte så fort. Lite beroende på växter kan orsaken vara näring, belysning, temp osv. Vet du vad de är för växter?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • King Creole
                  • July 2013
                  • 64

                  #38
                  Nej, namn på de växter jag valde i Zoo affären har jag tyvärr inte. Tycker att bladen börjar bli brunaktiga, inte alla men några av dem.
                  Det var något skumgummi liknande material runt rötterna som vi skulle plocka bort innan vi satte i växterna i karet. Var det rätt gjort?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #39
                    Om du går till denna sida på Tropica och så tittar du igenom den och berättar sedan vilka växter du tror du valt. Ok?
                    Då är det lättare att leta efter en förklaring som stämmer.
                    Materialet runt rötterna ska alltid tas bort (tycker jag) Det är ofta stenull och indränkt med växtnäring.
                    De växter som står i "kruka" kommer ju från en växtodlare där växterna är odlade på ett helt annat sätt en hemma. Så växten måste ställa om sig till din miljö och det tar ett tag. Det kan ta 1-3 månader innan en del växter helt anpassat sig till karet. Skulle du ha en enkel växt utan rötter som t.ex. Hornsärv så kan den däremot växa dag 1.
                    Så vissa växter "smälter ner" och startar om efter det. På vissa så släpper en del blad och dör etc. Men som sagt vill du förstå dig på dina växter så försök se om du kan hitta sorten. Sånt tycker jag själv är kul. Ju mer du kan desto lättare blir det att förstå vad som händer i karet.
                    Lycka till nu
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • King Creole
                      • July 2013
                      • 64

                      #40
                      Tack Bluewing, håller på att kolla sidan och försöka pricka in vilka växter jag egentligen har... Inte lätt

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41
                        Men i detta kan du faktiskt inte få IG Du mera värmer upp blicken för hur olika växter ser ut. När du sett någon du tycker det kan vara så klickar du på den och får då upp foton på växten. Aningen lättare att se då. Håller tummarna för att du hittar rätt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • King Creole
                          • July 2013
                          • 64

                          #42
                          Kan man köpa ett par fiskar till nu, när karet börjar bli 5 veckor? Nitriten verkar, enligt provet, vara på en riktigt låg nivå.

                          Ang. växterna så ska jag försöka få reda på dess namn, genom att gå tillbax till Zoo affären..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Det kan du gott göra, ganska kul va?
                            släng in ett foto på dem här, så får du säkert hjälp.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • King Creole
                              • July 2013
                              • 64

                              #44
                              Ja, det är väldigt rogivande att titta på fiskarna.
                              Jag funderar på om Black Molly kan vara en passande kamrat till mina svärdbärare, neontetra och guppy ?

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #45
                                Molly vill gärna ha lite varmare i karet, och kan annars lite lättare drabbas av vita prick. Men hittar du fina exemplar som gärna får vara svenskodlade, så skulle de säkert passa in i ditt kar.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...