VAd är de för vita små bollar som sitter på svärdplantans blad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Westin
    • August 2010
    • 24

    VAd är de för vita små bollar som sitter på svärdplantans blad?

    Nu har jag storstädat akvariet och planterat lite nya växter. Någon timme senare så låg de en massa vita små prickar på ett av växtbladen.... Skalaren var där och åt...
    Jag tog upp lite av prickarna som visade sig vara små romkorn (?). Troligtvis har någon av pansarmalarna lagt rom för första gången...??
    Eller kan de vara kardinattetrorna?
    Hursomhelst så är de snacks till skalaren så jag förväntar mig inte någon tillökning men de vore roligt att veta vad de är för romkorn?

    Jag har i mitt akvarium ett antal Platys, dom föder levande ungar så de är inte Platys som varit framme...
    En Ansistrus mal, en Skalar, ca 15 kardinaltetror och 5 Pansarmalar.
    På bladet var de små vita bollar, någon som vet och kan bekräfta att de är pansarmalarna som lagt rom?

    Mvh

    Lars
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Ancistrus har oranga, skaler borde de inte vara, kardinalernas ägg är fjuttepluttesmå troligtvis corysarna

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Tror också på corysarna. Skalarerna brukar ju vakta sina, så att en av dem skulle stå och käka upp dom bara sådär låter lite ovanligt. Annars brukar nog bägge lägga rom på samma slags ytor- storbladiga växter, glaset, filtret etc- men skalarernas brukar vara något mindre, fler och mer organiserade medans corys lägger mindre och smått röriga högar vad jag sett. Nu har vi bara haft fläckiga och metallcorys som lagt rom, och hm 3 par skalarer, så stämmer kanske inte in på alla olika sorter

      Edit; Missade att du bara hade en skalar, lär ju inte vara den då nä
      Senast redigerad av Rebah; 07 June 2013, 10:45.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Är det hyfsat stora, grå ägg, som sitter i klungor, med ett litet antal i varje? I så fall är det pansarmalarna. Låter skumt att de är vita, då är de nog obefruktade. De gånger jag fått pansarmalsägg har de lekt på glaset, vad jag har sett. Eftersom du säger att det är en massa små vita prickar, så dyker en annan fråga upp... Istället för att vara ganska stora (för att vara romkorn) och sitta i små klungor som jag skrev i början, är de istället små, vita, och ligger i lite större grupper, inneslutna i en geléliknande substans? I så fall är det istället snäckägg.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Lars Westin
          • August 2010
          • 24

          #5
          Dom var drygt en milimeter ungefär och de var kletigt på bladet. Inte i klungor utan gämt fördelade på ett svärdplanteblad ungefär en yta på 3 cm. De lutar åt att de är snäckägg då. Jag har anatome helena sniglar i akvariet.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Snäckägg är min gissning...
            Anetome Helena lägger inga sådana ägg, utan de är helvita och fyrkantiga, så det är nog någon annan snäcka du har i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Lars Westin
              • August 2010
              • 24

              #7
              Då kan de ha kommit någon ny snäcka med växterna när jag planterade om akvariet, fast jag har inte sett någon... Nåväl nu är bladet tomt, min skalar har kalasat upp allt som var där. :-)

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Inte lägger vanliga randomsnäcker så stora ägg? och mycket?
                Alla mina skräpsnäckor lägger ovan ytan.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Så stora är de nog inte, han beskrev dem som små vita prickar Låter väldigt mycket som snäckägg. Pansarmalsägg är grå, och inte små prickar.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Lars Westin
                    • August 2010
                    • 24

                    #10
                    Jag har ju bara anatome helna snäckor i akvariet, om de slunkit med någon snigel med de nyplanterade växterna så måste den varit välldigt liten, jag sköljde planorna väldigt noga innan plantering. Anatome helena äter sniglar av den lite tråkigare grå sorten, de är därför jag skaffade dom. Om en snigel lägger ägg bör den väl vara rätt stor misstänker jag?
                    Är de någon som har bilder på Pansarmals ägg att länka till så ser jag direkt om de var sånna jag hade. Mina pansarmalar är fläckig pansarmal.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Letade lite bland goldmedlemmarnas foton, och hittade den här bilden.

                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Lars Westin
                        • August 2010
                        • 24

                        #12
                        mmm, nja nej jag uppfattade äggen som dels flera tillsammans och mer vita fast oas kan dom ju förändras beroende på stadiet de befinner sig i...spontant säger jag, de var inte pansarmalsägg.

                        Kommentar

                        • Rebah
                          • January 2012
                          • 410

                          #13
                          Hm nä coryrom brukar ju inte vara särskilt kletiga heller. Såg det ut ungefär såhär; googlesökning ?
                          "The trees move... do you not see it?"

                          Kommentar

                          • Lars Westin
                            • August 2010
                            • 24

                            #14
                            Jag hittade en bild som är rätt representativ för de jag hade :


                            Inte exakt men nära.

                            Kommentar

                            • TheSwedishPike
                              • June 2013
                              • 123

                              #15
                              Jag gissar också på att det är snäckägg. Tror det kan vara av denna sorten. http://1.bp.blogspot.com/_KnvpKDIbrm...0/IMGP4168.JPG

                              Kommentar

                              Arbetssätt...