Barn och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mimosan
    • April 2013
    • 3

    Barn och akvarium

    Vid vilken ålder är ett barn moget att ta ansvar för skötseln av ett akvarium?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    18 år
    knappt det :P

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Barn och akvarium

      Mitt barn är 5 till sommaren, hon sköter det inom ramarna jag satt upp.

      Det är bra att ha något att vårda som barn, då får man fram empatiska medborgare. Då gäller det även att visa hur rätt skötsel ser ut och att djuren mår dåligt om de inte blir omhändertagna på rätt sätt.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Jag skulle nog också säga att man i 5-års åldern kan börja vara med. Runt 10/12 för ta ansvar.
        Men det gäller ju så mycket, allt från djuransvar till att ta ansvar med att slabba med vatten i en miljö som sällan tål vatten osv osv.

        Dessutom är det väl väldigt individuellt. Där känner man ju sitt eget barn bäst. Hur tar de ansvar för andra saker i livet, sitt rum, sina leksaker osv. Fullt ansvar kan man nog ta först från man är 15 skulle jag säga.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Beccyblåtira
          • February 2013
          • 28

          #5
          Jag är 13 och sköter mitt akvarium helt själv! (proud!) Det enda jag behöver hjälp med skjuts till djuraffären, hehe...
          Take a smile!

          :
          //Rebecca

          Kommentar

          • Millan2000
            • April 2013
            • 48

            #6
            Det är nog väldigt individuellt vid vilken ålder barn är mogna att ansvara för ett eget husdjur. Som förälder får man nog inse att man kommer få ta del av skötseln. Gör det till en rolig ritual som ni gör tillsammans dvs kvalitetstid. Att behöva tjata på barnet för att det ska sköta sitt djur gör bara att det blir ännu tråkigare o ett måste. Visst finns det barn som är superduktiga o tar hand om djuret utan att man behöver lyfta ett finger. Men är man ansvarsfull förälder så får man ta ansvar för allt som bor under ens tak anser jag. Annars blir det ju bara köpa sen sälja...i värsta fall köpa, missköta,sen sälja..om inte djuret dukat under,beror ju på vad det är för djur,hur känsliga dom är. Fiskar mår ju inte bra av att inte tas hand om.
            Man ser ju alltför många hundvalpar o katter tex som säljs typ 8 mån gamla pga tidsbrist...eeeeh hallååååå,tänkte man till då före? Men kanske barnet tjatade o lovade gå ut med den varje dag...jo tjena. Jag låter kanske cynisk,men det handar mera om oss vuxna...att man måste inse att man själv kanske får sköta djuret. Så visst,köp ett akvarie om ditt barn vill ha. Gå igenom. Vad som krävs för att sköta sina vänner. Om barnet lovar att det fixar jag. Ta då en stund för dig själv o tänk igenom vad om änder om barnet tröttnar,vill/orkar du ta hand om det? Om svaret är ja,köp finns ju inget mer glädjande än djur i huset!
            Jag har själv två barn,vi har 2 hästar,3 hundar,2katter,akvarium,höns,ankor. Allt sköts av oss föräldrar när barnen var små hade de hamstrar,kanin,marsvin,undulater,ödlor..you name it...slutade ofta med att dom tröttnade efter en tid. Allt är kul i början.
            Tur nog älskar jag djur o har inget emot att ta hand om dom.
            Givetvis finns ungar som sköter sina djur klockrent från dag 1. Det är inte det jag säger. Jag säger bara att det i slutänden är förälderns ansvar.

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #7
              Som en före detta tonårsakvarist så står jag helt på Beccyblåtiras sida; även jag skötte mitt akvarium helt o hållet på egen hand när jag var 13-ish. Såklart behövde jag pappa för vägledning (internet var då knappast gemene mans bästa hjälpreda), men med hjälp av honom, hans urgamla Norstedts Stora Akvariebok samt min egen nyköpta Guppyhandbok så behövde mina föräldrar aldrig lägga hand vid fiskarna. ...Utöver då när jag var borta några dagar.

              ...Och finns ett genuint intresse (vilket hos många finns före införskaffandet men för andra kommer smygande allteftersom) så kan barnet absolut ta hand om akvariet helt själv mycket tidigare än 13.

              Även jag förstår din poäng Millan, så måste jag tillägga att även vi vuxna ledsnar ju ibland. Kanske inte på samma grunder, men i vilket fall så händer det att vi drabbas av våra svackor. En del hittar tillbaka, en del gör det inte. Om man inte själv känner för att ta vid när barnen ledsnar så finns det många nya små akvarister som mycket gärna tar över den övergivna vattenvärlden när dess förra skötare ledsnat! §;o)

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Djurskyddsutredningen föreslog 16 år som minimum för att självständigt få ha ansvar för djur. Fast det verkar inget bli av med den.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Millan2000
                  • April 2013
                  • 48

                  #9
                  Och det var precis det jag ville få fram,att barnen kanske tröttnar o att man då som förälder får ta över. Sen om man väljer att sälja är ju en sak. Och självklart ska man inte välja att inte låta barnet få husdjur för att man inte vill ta besväret sen ifall dom tröttnar. Ett djur är väldigt välgörande för både vuxna o barn. Min poäng var att det finns ingen specifik ålder när barn är redo utan vi som vuxna måste vara redo att ta över och antingen sköta eller sälja husdjuret. Och det är viktigt att tänka på. Mera viktigt än frågan om mogen ålder. Det finns ju tyvärr folk som aldrig mognar medan vissa föds som solmogen frukt.

                  Kommentar

                  • Millan2000
                    • April 2013
                    • 48

                    #10
                    Finns ju 76 åringar som inte är mogna att ha eget ansvar för djur så en lag som reglerar en ålder för mogenhet är bara korkat. Däremot en Djurpolis som i USA som verkligen aktivt jobbar med djurskydd vore bättre att lägga kraften på.

                    Kommentar

                    • tazzrat

                      • July 2012
                      • 211

                      #11
                      Håller med dig till fullo Millan. Liksom med allt vad hushållet gäller så har man ju som vuxen det övergripande ansvaret. Ville bara tillägga det där för att påpeka att barn är inte så annorlunda från oss vuxna. Faktum är att en del av oss nog aldrig kliver över den där tröskeln helt. §;o)

                      Djurpolis förstår jag inte att vi inte har här hemma. Jag klarar inte av de där programmen på Animal Planet (tänker bara på hur stor procent som kommer undan) men mina päron älskar att se hur asen åker dit.

                      Tycker som redan sagts att det är individuellt men att man inte ska vara rädd för att låta barnen få vara med i hela processen från tidig ålder. Håller också med om att husdjur kan vara en enormt stor del i att lära sig empati och ansvar. ...Med mera!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ett barn, som lärt sig läsa, kan mycket väl ha förutsättningar att sköta djur och snabbt skaffa sig kunskaper (barns hjärnor är ju mer absorberande än våra) och snabbt överglänsa föräldrarnas kunskaper. Om ett barn är motiverad att skaffa sig massa kunskaper långt INNAN själva djuren köps så tror jag det kan bli väldigt lyckat. Ex. Fiskar, be barnet kolla upp hur man startar ett akvarium på rätt sätt och hur man sen underhåller det, vilka fiskar som är intressanta och skulle passa i eventuellt akvarium samt var de kommer ifrån, hur de vill ha sin miljö, vad de ska utfofodras med osv. Är barnet inte inresserad av att forska kring det här så är det troligen ingen bra idé att skaffa ett, utan kanske mer en fix idé!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Barn och akvarium

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Ett barn, som lärt sig läsa, kan mycket väl ha förutsättningar att sköta djur och snabbt skaffa sig kunskaper (barns hjärnor är ju mer absorberande än våra) och snabbt överglänsa föräldrarnas kunskaper. Om ett barn är motiverad att skaffa sig massa kunskaper långt INNAN själva djuren köps så tror jag det kan bli väldigt lyckat. Ex. Fiskar, be barnet kolla upp hur man startar ett akvarium på rätt sätt och hur man sen underhåller det, vilka fiskar som är intressanta och skulle passa i eventuellt akvarium samt var de kommer ifrån, hur de vill ha sin miljö, vad de ska utfofodras med osv. Är barnet inte inresserad av att forska kring det här så är det troligen ingen bra idé att skaffa ett, utan kanske mer en fix idé!
                          Jag är ju helt övertygad om att gränserna är ganska mycket mer luddiga än att dra strecket vid läskunnighet.

                          Då är det dödsdömt att påstå att det skulle finnas kunskap i regioner där andelen analfabeter är hög. Kunskap går ju att härleda till tider då skriftspråken var frånvarande. Människan skulle helt enkelt ha dött ut innan den uppstod.

                          För att fundera i banor som dessa så måste begreppet kunskap först tydliggöras. Kunskap i form av beprövad erfarenhet är bra. Dock måste det finnas en förmåga att förstå vad som är beprövad erfarenhet, är du med?

                          Exempel, jag kan läsa Mein Kampf men jag måste förstå att det som står däri är farligt och att det rimmar dåligt med den demokratiska värdegrund som bör finnas i ett samhälle.

                          Skötsel omfattar även en empatisk förmåga. Du kan läsa att djurplågeri är fel men innebär det verkligen att du förstår det? Jag är tveksam faktiskt. Allt ska vägas mot egna erfarenheter.

                          Fisken blir sjuk om du gör fel, du vet väl att det är jobbigt att vara sjuk? Det gör ont på djuret, minns du när du slog dig, det var ju inte roligt? Är du med på tänket? Har man en gång haft magsjuka så är det ju ganska lätt att förstå vidden av sjukdomen, att läsa om det blir inte samma sak.

                          Jag träffar tonåringar i skolan varje dag, de kan läsa allihop, mer eller mindre. Att ens hoppas på att en del av dem ens kan vårda sig själva genom att läsa vore att be om för mycket. Att de skall kunna vårda något annat är en rent utopisk tanke. Det skulle ha kommit tidigare. Gärna med bröstmjölken.

                          Man kunde faktiskt läsa i Tyskland 1920..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Nu blev du så djuplodad Mathias så jag tror du kom bort från min tanke omkring barn och akvarium och jag tror inte det finns så mycket i faktalitteratur om akvaristik som barnet behöver ha moraliska funderingar om Alt. som jag ser det

                            1. Antingen skaffar man ett akvarium som man själv sköter om och barnet får ta del av det.

                            2. barnet är så pass gammalt så Du lär den allt som barnet behöver ha kunskap om för att sköta det på ett bra sätt, förutsatt att du själv har kunskapen.

                            3. Barnet tar själv reda på den fakta som behövs för att sköta det och dess invånare och får själv ta ansvar för det. Det var här jag tycker det kan vara på sin plats att barnet visar upp en motivation och intresse som visar upp ett engagemang.
                            Senast redigerad av åheim; 21 April 2013, 11:17.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Bra skrivet åheim.

                              Oavsett så är ju akvariet en del av hemmet. Och totalansvaret för hemmet kommer ju alltid ligga på föräldrarna.
                              Sedan är ju detta med akvarium, som med alla djur eller hobbies, att man kan välja många olika nivåer att utföra det. Akvarium kan ju vara hur avancerat som helst. Ju mer jag läser och lär mig, desto svårare blir det. Jag har klarat mig igenom 6 års medicinstudier på universitet och skakar på huvudet och tycker att akvarium är komplicerat. Men det är ju för att jag är sådan som lusläser saker och är in och grottar i detaljer.
                              En annan person läser inte alls, köper ett färdigt akvarium med "lätta" fiskar och det fungerar alldeles utmärkt för barnet som ska fixa med det. Men då kanske man kastar fisken som dör utan att ens titta på den.

                              Precis det samma som med andra djur. Tänk vad många olika typer av hundar och hundägare det finns.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...