Precis startat upp ett nytt akvatium 180L.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    Precis startat upp ett nytt akvatium 180L.

    Note:  This blog post outlines upcoming changes to Google Currents for Workspace users. For information on the previous deprecation of Googl...


    Tror att ni kan se bilderna via länken.

    Hade ett 56L akvarium för många år sedan och har nu fått för mig att starta upp ett nytt.

    Har haft det igång i över en vecka men satt inte in fiskarna(4 Platy) förrens igår, vilket var instruktionerna från butiken. Men förstår ju nu att det var helt onödigt..

    Nu tänkte jag låta det vara några veckor och sedan köpa ett dropptest.

    Jag har noll koll på växter och inredning, men jag gjorde ett försök att få det lite hemtrvligare för dom små liven, hittade en mossa som hette "spiky moss" som jag provade att sätta runt och på mangrove-roten; ingen aning om hur och var den ska fästas.

    Jag ser gärna lite input och förslag på mitt lilla projekt..
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Man måste logga in för att få se antar jag. Funkar iallafall inte för mig.

    Ett hett tips till dig är att köpa snabbväxande växter, då slipper du problem med alger. Sen angående inredningen så tycker jag att du ska kika runt på nätet hur andra har gjort. Så Brukar jag hitta min inspiration. Sen kanske bestämma i huvet hur du vill att tanken ska se ut. Sen letar du rötter etc. Fast du kanske hade en rot redan? Mossa brukar man fästa med fiskeline eller björntråd typ, det som finns tillgängligt.

    Dropptest kan du ju köpa redan nu. Du lär ju behöva de förr eller senare. Bra att ha hemma utifall de börjar barka åt skogen :P

    Så här har jag gjort i mitt kar, kanske kan hjälpa:Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0746 Helt ok..jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,2 KB
ID: 2144699

    MVH Rikard

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3




      Nu kanske man kan se bilderna..


      Jo, jag har tittat på bilder på andra akvarium och man vill ju gärna att mitt också frodas lika bra, men jag vet inte riktigt hur växterna beter sig så jag får nog vänta och se vad som händer med det jag stoppat in nu.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av Dopply
        https://plus.google.com/photos/11406...PjBia7-tb-V4gE

        Tror att ni kan se bilderna via länken.

        Hade ett 56L akvarium för många år sedan och har nu fått för mig att starta upp ett nytt.

        Har haft det igång i över en vecka men satt inte in fiskarna(4 Platy) förrens igår, vilket var instruktionerna från butiken. Men förstår ju nu att det var helt onödigt..

        Nu tänkte jag låta det vara några veckor och sedan köpa ett dropptest.

        Jag har noll koll på växter och inredning, men jag gjorde ett försök att få det lite hemtrvligare för dom små liven, hittade en mossa som hette "spiky moss" som jag provade att sätta runt och på mangrove-roten; ingen aning om hur och var den ska fästas.

        Jag ser gärna lite input och förslag på mitt lilla projekt..
        Mossa är en akvarists våta dröm Den är allt som oftast väldigt tålig och ställer låga krav och den är otroligt dekorativ! Du kan binda mossan på mindre stenar och placera ut på olika ställen i karet eller på rötter, smala rötter typ "redmoore" lämpar sig bra att binda på. Viktigt när du binder den är att inte lägga så tjockt med mossa och att du binder den rikligt, så va inte rädd att snurra på ordentligt med tråd tätt. Det bästa jag själv kommit fram till är att binda med sytråd av bomull, har märkt att jag behöver inte knyta när jag lindat klart utan det håller sig på plats ändå. Den är mjuk och smidig att linda med och den löser med tiden upp sig och försvinner och vid det laget har mossan växt fast Man kan också lägga ett klump med mossa någonstans i akvariet för tillväxt så att man kan riva av en bit när man behöver. Se till att alltid ha en bit liggandes för det kan vara svårt att få tag i bland de flesta butiker!
        Senast redigerad av åheim; 11 December 2012, 23:57.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Bra idé, ska nog prova att binda på mossa så fort det vuxit till sig lite, har en perfekt gren att göra det på!

          Dag 3 nu, än så länge inga problem för fiskarna.. på fredag ska jag åka och köpa ett Nitrit dropptest, är då Dag 5 och då har det förmodligen börjat öka en del..

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Kan vara värt att köra växtnäring, http://www.pmdd.se/

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Dopply
              Bra idé, ska nog prova att binda på mossa så fort det vuxit till sig lite, har en perfekt gren att göra det på!

              Dag 3 nu, än så länge inga problem för fiskarna.. på fredag ska jag åka och köpa ett Nitrit dropptest, är då Dag 5 och då har det förmodligen börjat öka en del..
              här har du cykelns etablering steg för steg förutsatt att du inte byter mängder vatten, då drar det ut mer på tiden. http://www.bestfish.com/newtank3.

              Om man behöver växtnäring kan man låta tiden utvisa och har man lite lättare växter så klarar man sig ofta med fiskskiten som näring. Jag har slutat med växtnäring för några månade sen och växterna ter sig faktiskt bättre än innan. Har winderlöv och javaormbunke, javamossa, anubias, vallisneria och olika cryptocoryne.
              Senast redigerad av åheim; 12 December 2012, 21:21.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Jonatan1
                • December 2012
                • 37

                #8
                Jag såg bilderna och vad jag tycker så kanske du ska ha lite fler växter och högre ? Men jag vet inte jag är nybörjare på akvarium också hoppas det går bra för dig
                //​Jonte från Åkersberga

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  #9
                  Fråga..

                  Jag han inte köpa ett Nitrittest idag så det får nog bli på måndag, men jag undrar om man någonsin mäter NItrat som jag förstått är slutprodukten? Det har inte pratats så mycket om Nitrat vad jag har sett. Är det bara Vattenbyten som håller Nitratet i Chack?

                  Kommentar

                  • Dopply
                    • December 2012
                    • 485

                    #10
                    Testat NItrit idag, visade knallrött dvs max. Behöver jag oroa mig? är dag 7 nu.

                    Vad jag förstår så verkar det ju linje med "Cykeln", fiskarna verkar inte må dåligt av det just nu..

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Aah då är det dax att börja oroa dig Stoppa matning och en bakteriekultur sitter ganska bra nu om du har en skvätt över!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Dopply
                        • December 2012
                        • 485

                        #12
                        Gjorde ett litet vattenbyte ca 10% och hade i mera baciller på burk, hoppas att det rättar till sig snart..

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #13
                          Nitritet är nu nere på orange/gult igen, känns skönt!

                          Kommentar

                          • Dopply
                            • December 2012
                            • 485

                            #14
                            Nitrit är nu gult dvs bra, vad gör jag nu? Ska jag börja med regelbundna vattenbyten? Eller ska jag vänta några veckor till kanske, det har varit igång med fiskar i 13 dagar nu..

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dopply
                              Nitrit är nu gult dvs bra, vad gör jag nu? Ska jag börja med regelbundna vattenbyten? Eller ska jag vänta några veckor till kanske, det har varit igång med fiskar i 13 dagar nu..
                              Fortsätt helst med en bakteriekultur och håll vattenbytena små små ett par veckor till du Bakteriekulturer är lika bra mot nitritproblem som vattenbyten är dåliga
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...