Deprimerad scalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nobie
    • October 2012
    • 11

    Deprimerad scalar?

    En av mina 10 scalarer har nu stått stilla på samma ställe i 3 dygn. Den lever fortfarande men är bl a totalt ointresserad av att delta i måltiderna. Jag har hört talas om att scalarer kan matvägra ibland. Är detta ett sådant fall? Något jag kan göra?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Nobie
    En av mina 10 scalarer har nu stått stilla på samma ställe i 3 dygn. Den lever fortfarande men är bl a totalt ointresserad av att delta i måltiderna. Jag har hört talas om att scalarer kan matvägra ibland. Är detta ett sådant fall? Något jag kan göra?
    Låter ju inte bra! Hur stort är karet? Verkar de andra 9 må bra?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Nobie
      • October 2012
      • 11

      #3
      110 liter. De andra ser helt ok ut.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Hade du tänkt att de ska bo där eller?
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          trist men sant, men hade jag varit scalar i det karet så hade jag oxå blitt riktigt deppad......
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Deprimerad scalar?

            Det alla säger här, fast i lite förtäckta ordalag, är att det akvariet är alldeles för litet. Du bör ha ett som är minst dubbelt så stort, kanske 3 ggr så stort. Scalarer vill gärna ha utrymme på höjden, så 50 cm vattendjup är att rekommendera.

            Se där, även jag lär mig lite efterhand och då för jag det vidare.

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              till 250 liter, ETT par i längden, kanske 2 par om man har tur.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Nobie
                • October 2012
                • 11

                #8
                Läst och förstått. Tack.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Deprimerad scalar?

                  Oj! Jag missade att de var så många... Hoppas du får till en lösning, men det verkar vara läge att sälja av/lämna tillbaka/ge bort några av dem. De kanske är små nu, men de växer. Dessutom är de ju en aggressiv art.

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Nobie
                    • October 2012
                    • 11

                    #10
                    Ja de är rätt små nu - ca 3-5cm - och de kommer att bli uppåt 12-15. Om ett par år. Då har några dött. Jag köpte så många i tron att tumregeln 1cm fisk per liter vatten gällde. Fel?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Den regeln är inte helt användbar vad jag förstår, och syftar väl dessutom på fiskens vuxenstorlek. Scalarer är ganska stora ciklider, och behöver stort utrymme, särskilt på höjden, för att växa bra, och få välutvecklade fenor.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nobie
                        Ja de är rätt små nu - ca 3-5cm - och de kommer att bli uppåt 12-15. Om ett par år. Då har några dött. Jag köpte så många i tron att tumregeln 1cm fisk per liter vatten gällde. Fel?
                        Nja, 1 kubikcentimeter fisk/liter vatten är väl närmare sanningen. I nuvarande storlek är det inga direkt problem men snart nog så kommer det bli. Resultatet blir krökta fenor och en hel del gnabbande kan jag tänka mig. I vuxen storlek är ett maximum i ditt kar ett par.

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        Arbetssätt...