Grönalger som klumpar ihop blad på växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KTMsmurf
    • October 2012
    • 81

    #46
    Ursprungligen postat av gullefjun
    Fiskarna klarar sig hur bra som helst

    //Inger
    Då blir det att dammsuga så mycket jag kan och max 10liter vatten.. sen blir det mörkläggning i 3 dygn!
    som ni säger tänker jag vänta in i det sista med kemikalier..

    bara hoppas Haacks svarar snart också

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #47
      Ursprungligen postat av KTMsmurf
      Då blir det att dammsuga så mycket jag kan och max 10liter vatten.. sen blir det mörkläggning i 3 dygn!
      som ni säger tänker jag vänta in i det sista med kemikalier..

      bara hoppas Haacks svarar snart också
      Maila Haack igen! Han brukar annars skicka jättesnabbt.
      Glöm inte, att ha bra cirkulation på vattnet under mörkläggningen. Håller tummarna.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #48
        Grönalger som klumpar ihop blad på växter?

        Tänk bara på att det är becksvart som gäller. Inte en mikrognutta ljus ska in i burken. Ju noggrannare du är med det desto bättre resultat.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • KTMsmurf
          • October 2012
          • 81

          #49
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Maila Haack igen! Han brukar annars skicka jättesnabbt.
          Glöm inte, att ha bra cirkulation på vattnet under mörkläggningen. Håller tummarna.

          //Inger
          när ni skriver cirkulation.. den som kom med juwel akvariet har ju bara en hastighet.. jag har den snett riktad uppåt så att det krusar sig på vattnet.. maten som jag släpper ner i motsatt hörn sticker iväg direkt runt i akvariet.. Det borde vara ok?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #50
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tänk bara på att det är becksvart som gäller. Inte en mikrognutta ljus ska in i burken. Ju noggrannare du är med det desto bättre resultat.
            ...så du får INTE tjyvkika.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #51
              Grönalger som klumpar ihop blad på växter?

              Ursprungligen postat av KTMsmurf
              när ni skriver cirkulation.. den som kom med juwel akvariet har ju bara en hastighet.. jag har den snett riktad uppåt så att det krusar sig på vattnet.. maten som jag släpper ner i motsatt hörn sticker iväg direkt runt i akvariet.. Det borde vara ok?
              Tror att det är rätt att ha så nu under tiden du gör denna "behandling".
              Men sedan när du ska starta det hela igen tänker jag så här:
              Många tror att blåset ska vara mer mot ytan. Men har du relativt mycket växter så är det bättre att ha utblåset helt rakt. Du får då mer cirkulation i själva vattnet och dina CO2 nivåer blir jämnare.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • KTMsmurf
                • October 2012
                • 81

                #52
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tror att det är rätt att ha så nu under tiden du gör denna "behandling".
                Men sedan när du ska starta det hela igen tänker jag så här:
                Många tror att blåset ska vara mer mot ytan. Men har du relativt mycket växter så är det bättre att ha utblåset helt rakt. Du får då mer cirkulation i själva vattnet och dina CO2 nivåer blir jämnare.
                Ah.. jag tänkte att om jag har så vattnet krusar sig så syresätter jag det?.. därför jag satten den så..
                men du har nog rätt.. mina växter är höga växter förutom två små.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #53
                  Grönalger som klumpar ihop blad på växter?

                  Under processen med Cyano ska det vara så som du har det. Men om du vill ha växter som växer bra behöver de mera jämna CO2 nivåer. Ojämna CO2 nivåer skapar utrymme för penselalger etc. Mathias lärde mig detta. Men testa efter att allt är klart och ställ utblåset rakt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Hmm, sorry men måste fråga. Vad är det som gör att det blir jämnare co2 nivåer om man riktar utblåset nedåt i karet? Har du ett konstant flöde antingen mot botten eller ytan utan att förändra någonting bör ju det vara likt hela tiden.
                    Nackdelen med att inte ha lite ytrörelse är annars under nattetid, då finns det risk att det blir sämre syresättning i karet. Detta speciellt om man har det lite varmare i karet och/eller co2 tillförsel via mäsk eller trycksatt system.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #55
                      Anders: Fråga på du. I sämsta fall har jag gjort bort mig med rådet Med risk för att jag fått det hela om bakfoten totalt så har jag förstått det så här att ju större ytrörelse ju mer CO2 drivs ut från vattnet precis som när man har en luftpump och bubblorna gör att mer CO2 drivs ut. Jag menar heller inte utblåset nedåt utan rakt, dvs. vågrätt i akvariet. Fick detta som förslag från Mathias och märkte snabbt förändringar med mindre penselalger allt eftersom efter denna förändring och högre mängd bubblande från växterna efter detta (jag kör helt utan CO2 tillskott och EC) vilket jag tolkat som att det fungerar som jag har beskrivit. Har heller inte märkt för låga syrenivåer nattetid då jag har "månljus" och kan se fiskarna sent. Har också ganska mycket fisk i burken.
                      Har också förstått den som om herr KTMsmurf inte heller kör med CO2.

                      Om du kan belysa det på annat sätt att detta inte stämmer är det enbart intressant för mig. Då blir det till att lära om
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KTMsmurf
                        • October 2012
                        • 81

                        #56
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Anders: Fråga på du. I sämsta fall har jag gjort bort mig med rådet Med risk för att jag fått det hela om bakfoten totalt så har jag förstått det så här att ju större ytrörelse ju mer CO2 drivs ut från vattnet precis som när man har en luftpump och bubblorna gör att mer CO2 drivs ut. Jag menar heller inte utblåset nedåt utan rakt, dvs. vågrätt i akvariet. Fick detta som förslag från Mathias och märkte snabbt förändringar med mindre penselalger allt eftersom efter denna förändring och högre mängd bubblande från växterna efter detta (jag kör helt utan CO2 tillskott och EC) vilket jag tolkat som att det fungerar som jag har beskrivit. Har heller inte märkt för låga syrenivåer nattetid då jag har "månljus" och kan se fiskarna sent. Har också ganska mycket fisk i burken.
                        Har också förstått den som om herr KTMsmurf inte heller kör med CO2.

                        Om du kan belysa det på annat sätt att detta inte stämmer är det enbart intressant för mig. Då blir det till att lära om
                        HElt korrekt, jag kör heller inte med C02 tillskott.
                        Däremot tittar jag på att fixa månledljus i blått precis som dig. Men prio ett just nu är att bejämpa Cyanon och få karet i balans. Nu har jag ju skaffat mig detta och vill lyckas. Det var ett långsiktigt köp tänkte jag

                        Det sjuka är att jag börjat titta på nanoakvarier.. typ ett 20lit för att ha på kontoret i huset där jag spenderar alldeles för mycekt tid enligt min sambo

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Grönalger som klumpar ihop blad på växter?

                          Nu tänker du helt rätt Varför nöja sig med ett? Sedan kan det ju vara skönt med nåt kar utan Cyano också
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Jag förstår hur du tänker, men att få ojämna co2 nivåer pga utvattenrörelse köper jag inte riktigt. Att pH fluktuerar på ett dygn är ingen nyhet, (om man inte har pH-controller och co2) oavsett hur flödet är mot ytan. Samtidigt är jag för att göra någon drastisk förändring om man inte får bukt med vissa "problem" i sitt kar, frånsett vissa kemiska preparat.
                            Allt behöver inte vara bevisat i lab, utan tycker man något funkar bra och ger resultat ska man givetvis fortsätta på den inslagna vägen!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #59
                              Grönalger som klumpar ihop blad på växter?

                              Du menar att det kan vara så att jag har totalt fel men att det ändå kan vara bra?
                              Ok. Den smällen får man ta
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #60
                                Nä, inte totalfel men personligen tror jag inte du får större förändringar över dygnet hur pumpens utblås riktas. Någon får gärna komma med en bra utläggning på motsatsen.
                                Däremot är jag som sagt för förändringar om man inte får bukt med ett problem den vanliga vägen, men ofta har man för bråttom när det gäller denna biten.
                                Jag har tex haft problem med trådalger i ett kar i över 8 månader nu, men nu ser jag att de börjat ge med sig och jag hoppas de försvinner snart. Jag har bara dragit ner ljustiden och varit enveten med att ta bort trådarna, och nu börjar det ge resultat.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...