pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nobie
    • October 2012
    • 11

    pH

    Testade nyss vattnet. Ingen nitrit men pH 7,5. Lite högt tror jag. Åtgärdas med delvattenbyte? Andra förslag?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du inga fiskar som verkligen kräver lägre pH behöver du inte bekymra dig då det är ett helt normalt pH. Då är det värre om du börjar laborera och får ett pH som åker jojo...
    Rötter för akvarium kan dra ner pH:t lite mer på lång sikt, om du vill testa.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nobie
      • October 2012
      • 11

      #3
      "Rötter"?

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Mangroove t.ex.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Nobie
          • October 2012
          • 11

          #5
          Aha! Förstått. Tackobock.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Har aldrig märkt att mangrove eller redmoore mätbart har sänkt pH någonsin.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Apropå Ph så här i Västerås är Ph ur kran 7,5 och fungerar för de flesta fiskar. Håller med ansjo. De fiskar som handlas lokalt har ju dessutom redan acklimatiserat sig till detta Ph. Värre blir det om du handlar fisk från ort med lägre Ph. Då behövs en noggrannare inkoppning.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Har aldrig märkt att mangrove eller redmoore mätbart har sänkt pH någonsin.
                Jag håller med till viss del, men på lång sikt kan en del rötter dra ner pH:t något.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Nobie
                  • October 2012
                  • 11

                  #9
                  pH i kranen är 8,0. pH i akvariet 24h efter att ca 30% av vattnet bytts är 7,0.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jag håller med till viss del, men på lång sikt kan en del rötter dra ner pH:t något.
                    I ett akvarie med en del växter och skaplig belysning blir i vilket fall effekten av rötternas ev. pH sänkning helt obetydlig enl. mina erfarenheter.
                    Har dock aldrig provat att fylla ett kar utan växter med en massa rötter skall sägas..
                    Man har ju lagt ner mycket energi på att försöka sänka pH i akvarierna genom åren genom t.ex. syra, jonbytare, rötter mm.
                    Men någon mera bestående pH sänkning/reglering blev det inte förrän jag började med trycksatt CO2-system.
                    Detta gäller alltså framförallt akvarier med ett viss mängd växter, och där det förbrukas en del CO2.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...