juwel vision och begagnad btn; filterkammare eller inte? Hur funkar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rara
    • September 2012
    • 5

    juwel vision och begagnad btn; filterkammare eller inte? Hur funkar det?

    hej, har nu köpt ett eget akvarium ( begagnat juwel vision 260) istället för att smyga förbi sonens lilla stup i kvarten .

    Jag fick med en likaledes begagnad BTN bakgrund (en tjock) i köpet. Tror den har suttit i karet innan men jag fattar inte...

    1. bakgrunden är inte lika bred som akvariet, precis plats för juwelpumpen bredvid. Så långt är jag med.
    2. bakgrunden är inte lika hög som akvariet, det fattas (när den står i tomt akvarium) ca en dm upp till sargen och ytterligare lite till vattenlinjen. Två alternativ som jag ser a)sätt fast den på bottnen och sidorna, då kommer man ju se över kanten inuti vattnet och det blir skitfult b) ställa den ovanpå gruset (eller ev frigolit). I bägge fallen kommer ju vatten och fiskar och skit att kunna simma in bakom bakgrunden och jag tänker mig att det blir rätt läbbigt.
    Har läst om hur man ska göra en filterkammare därbakom och det skulle jag kanske kunna, men då kommer ju filtermattebitar att kunna 'simma ut' över/under kanterna? Hur gör ni som installerar btn _utan_ att göra filterkammare, blir det helt tätt då så att inget vatten rinner in bakom btn eller hur funkar det?

    Finns det nån smart lösning på detta eller är det bara att sälja bakgrunden? Är inte så sugen på att punga ut för en ny så det skulle vara kul att kunna använda den.

    Tackar på förhand för svar!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Om bakgrunden är för liten så är det ju kört, om du ska ha den som filterkammare så ska den vara siliconad mot glaset så det blir tätt, ska du bara ha den för att det är snyggt så behöver det inte vara tätt (bakgrunden ska ändå vattefyllas annars riskerar den att brytas sönder av trycket utifrån) bara så att det ser bra ut och att fisk inte kan hamna bakom den.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...