Placering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Placering

    Undrar över en liten sak: finns det någon risk att ha ett 30 cm brett akvarium i en bokhylla som har 28 cm breda hyllor? Det kommer ju "sticka ut" lite framför och bakom bokhyllan (det är en sån utan baksida). Kommer det spricka eller så? Det är ett 65-liters.
  • foilon
    • November 2002
    • 82

    #2
    Frågan e väl om hyllan klarar av vikten på akvariet
    Livet är för kort för att tas på allvar

    Kommentar

    • kevlargirl
      • May 2003
      • 205

      #3
      *harkel* bra fråga faktiskt. Det är någon slags lagerhylla i trä från Ikea.. Får se hur det går.

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Troligen inte, men hur lång hyllan resp. akvariet ?
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Morpheus
          • February 2003
          • 673

          #5
          Heter den hyllan från IKEA "Sten"? i så fall klarar hyllan det bra om du ställer akvariet vid en av fästena på hyllplanet. Du kan ju sätta akvariet på en platta av plywood som är lika stor som botten på akvariet, då riskerar du inte att akvariet sprickerför det vill du ju inte
          Mvh Anders

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Det är förvånansvärt vad en IKEA-hylla kan klara av. Vi har IVAR-hyllor som vi förvarar vårt bibliotek i. (Bibliotek och bibliotek, mest är det en massa faclig/politisk litteratur tillsammans med hustruns kursböcker i Etnologi, och så en massa böcker från bokklubbar som man glömt bort att avbeställa). Utan att överdriva tror jag mig kunna påstå att vi har runt 250kg böcker i varje sektion, och det håller utan problem. Men provlasta först, se till att allt är ordentligt skruvat och stagat, och lägg precis som Morpheus skriver en plywoodskiva under som gör hyllan lite bredare, det är en bra försäkring.

            Sedan behöver man kanske inte ha en serie förstaupplagor i skinnband från 1800-talet på hyllan ovanför akvariet, de kan få stå någon annanstans där inte akvariets vackra blickfång stjäl all uppmärksamhet från de värdefulla gamla böckerna. (Eller om man inte vill riskera att de skall bli våta om olyckan är framme...)

            Swetrot

            Kommentar

            • kevlargirl
              • May 2003
              • 205

              #7
              Jag ska prova med nån slags skiva under. Spånskiva kanske går lika bra..?
              Ang längd så är akvariet 60 cm och hyllan någar dm längre. Om den heter "Sten" vet jag inte än.
              Tack för hjälpen!

              Kommentar

              • Kaviar
                • June 2003
                • 52

                #8
                <font color="limegreen">Jag tror inte att en "ikea"hylla kommer klara ett så tungt akvarium, man måste ha en frigolitskiva under alla akvarium, det är säkrast.Annars finns det risk att det uppkommer nån spricka.</font id="limegreen">
                <font color="green">Kaviar</font id="green">

                Kommentar

                • Morpheus
                  • February 2003
                  • 673

                  #9
                  Jag tror inte att en "ikea"hylla kommer klara ett så tungt akvarium, man måste ha en frigolitskiva under alla akvarium, det är säkrast.Annars finns det risk att det uppkommer nån spricka.
                  Det kommer att hålla om man lägger en skiva under Men som du säger så ska man lägga en frigolitskiva under för att det inte ska spricka och för att värmen ska gå upp i akvariet och inte ner i skivan

                  Spånskiva kanske går lika bra..?
                  Ja det går bra men det får vara en bra spånskiva som är hård nog att den inte bognar av vikten från akvariet, annars går det bra med vilken skiva som helst som är hård nog
                  Mvh Anders

                  Kommentar

                  • skr
                    • December 2002
                    • 267

                    #10
                    Om du använder en spånskiva måste du måla den ordentligt med färg/lack (helst flera lager) så att den inte kan suga åt sig något vatten när du (garanterat) spiller på den. Spånskivor sväller när de suger åt sig vatten, och det kommer att skapas en "bulle" under akvariet som nästan säkert spräcker glaset. Vill du vara riktigt säker målar du först och limmar sedan på en vaxduk eller något liknande.

                    Kommentar

                    • kevlargirl
                      • May 2003
                      • 205

                      #11
                      Går det lika bra med ett liggunderlag istället för frigolit?

                      Kommentar

                      • skr
                        • December 2002
                        • 267

                        #12
                        Enligt min akvariehandlare är liggunderlag till och med bättre än frigolit. Liggunderlag finns ju i många olika kvaliteter och former, så jag antar att det beror på vad det är för liggunderlag.

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          #13
                          Jag har haft ett 75 cm brett akv. på ca. 100 liter i en "Nisse"hylla, 80cm bred (motsvaras av "Ivar") med en 2.5cm frigolitskiva (det jag råkade ha hemma) i några år utan att något dramatiskt hände.
                          Visst bågnade skivan en del, men som sagt hände inget dramatiskt.
                          Undrar om en spånskiva gör så stor nytta när den i praktiken bara stöds i ändarna ?
                          Det går inte att göra någon form av stödben under akvariet ner till golvet, "mellanväggar" i hyllorna nedanför ner till golvet ?
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          Arbetssätt...