okej...detta krävs mod.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tour
    • February 2010
    • 55

    #31
    som flera andra har sagt, 100+ är att rekommendera utan tvekan och då får du lite plats till firrarna och kan utöka gruppen pansarmal lite grann t ex och du får ett mer lättskött akvarium. handlar mer om vad din bänk tål än något annat, och vad du själv vill ha. en trädgårdssland med koppling till kranen är din bästa vän när du skaffar lite större akvarium. (för vattenbytena)

    som filter hade jag nog vågat påstå att det är lika bra att köpa ett litet fint ytterfilter, själv älskar jag Tetratec med tanke på filtervolymen per krona man får där, har aldrig krånglat heller för mig och är tysta och fina. men lika många säger att Eheim är det enda rätta och det är helt vad du är beredd att betala för ditt filter som avgör den frågan och vem du väljer att lita på.

    räkorna - kör den ensamma i 19litrarn så får du flera och det är alltid kul!

    växter ska du absolut ha, aquascaping bör du vänta med tills du läst på lite mer och skaffat dig mer allmän kunskap om akvarier, det är en hel värld av kemi, dosering, ljus och annat. Inget jag rekommenderar att man som nybörjare kastar sig in på utan lite kött på benen om hur ett "vanligt" akvarium funkar.

    kolla runt en hel del här och starta ditt akvarium i lugn och ro enligt alla konstens regler så ska det gå finfint, sen efter det kan du börja titta in på www.plantswap.se i lugn och ro och kolla upp det här ordentligt med aquascaping och växtakvarium (inte för att de inte är kunniga här men infon är koncentrerad där) och ta tid på dig, tålamodet är ens bästa vän inom denna hobbyn.

    Lycka till!

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #32
      Tips på roliga och trevliga fiskar tror jag att jag läste in nånstans i denna tråden. Pansarmalen är livlig och väldigt kul att studera. Har själv metallpansarmal, de är så fina. Men de är mest i den nedre regionen förutom när de gör en rusch upp till ytan för att hämta sig en nypa luft. Den gamla luften släpper de ut bakvägen.
      Danios (sebrafisk), ett litet stim av dessa kan jag föreslå. De far omkring som tättingar överallt i karet, både högt och lågt. Skickliga simmare måste jag säga. Att de inte krockar med övrigt i karet med tanke på den fart de får upp...
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • trilobite
        • December 2005
        • 60

        #33
        Du som gilar små fiskar – rasboror är också väldigt fina – t ex galaxrasbora (Danio margaritatus). Asiatiska små gullefiskar.

        Ett tips är att inte blanda vanlig guppy (Poecilia reticulata) med andra arter av guppy t ex Endlers guppy (Poecilia wingei) – de korsar sig med varandra, vilket kanske inte gör något hemma i ens egen burk.
        Problemet blir när man säljer eller ger bort fiskar till andra, då blir det så att korsningarna liksom flyter ut på marknaden och till slut vet man inte vilken sort man har. Någon vill ha Endlers, men har svårt att vara säker på om det är hybrider eller renrasiga endlers man får tag på, t ex. Därför är det viktigt att hålla arterna isär även hemma för vanliga hobbyavarister.

        Lycka till med alltihopa!

        PS
        jag tycker dvärgciklider är väldigt spännande, ett par par av någon Apistogramma ger väldigt mycket kul att titta på - smågruffande vid revirgränserna och hannar som spänner sig. Apistogramma hongsloi t ex, eller Apistogramma cacatuoides :-)
        De blir ju lite större än rasboror och guppies förstås, runt en 6 cm med fenor.
        Uppsala Akvarieförening
        Finns också på Facebook

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #34
          Ursprungligen postat av trilobite

          Ett tips är att inte blanda vanlig guppy (Poecilia reticulata) med andra arter av guppy t ex Endlers guppy (Poecilia wingei) – de korsar sig med varandra, vilket kanske inte gör något hemma i ens egen burk.
          Problemet blir när man säljer eller ger bort fiskar till andra, då blir det så att korsningarna liksom flyter ut på marknaden och till slut vet man inte vilken sort man har. Någon vill ha Endlers, men har svårt att vara säker på om det är hybrider eller renrasiga endlers man får tag på, t ex. Därför är det viktigt att hålla arterna isär även hemma för vanliga hobbyavarister.

          Detta gäller i princip alla levandefödare.

          Ex

          alla guppyvarianter pökar med varandra

          alla mollyvarianter pökar med varandra

          alla svärdbärare och platys pökar med varandra

          etc

          etc



          Det kanske kan se snyggt ut med ex 4 röda svärdbärare och 4 gröna svärdbärare.

          Ynglen som kommer ut kommer i slutändan att vara gröna med röda inslag, eller tvärtom,
          och därefter kommer deras yngel att bli än mer "spräckliga", osv osv, så efter ett par år
          så ser det sjukt ut.....




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #35
            Hej och välkommen till Zoopet Blåsippa. Även jag stämmer in i hyllningskören, gillar skarpt din attityd. Det händer inte alltid att nya kommer in och själv har kommit till insikt om att karet är alldeles för litet för de fiskar du har ....Stor Eloge till dig.
            Jag instämmer också i att 150-200 liter är jättebra att starta med. Du kan med lätthet hålla de fiskar du har nu, och kanske öka på pansarmalarna och Glasmalarna lite i mängd, om du vill ha kvar dem


            ps. Varken Kensa eller Bossep är så ilskna som de vill ha det till De är kunniga och det vet vi andra ds.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #36
              Ursprungligen postat av ciklidtok

              ps. Varken Kensa eller Bossep är så ilskna som de vill ha det till De är kunniga och det vet vi andra ds.


              Njau. Njau. Njau

              Jag begriper nog inte så mycket egentligen

              Men ja e dutti på att kopiera vad andra säger samt att jag
              Är duktigt på att snacka mycket skit


              ,
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Snuttjulle
                • February 2012
                • 33

                #37
                Ursprungligen postat av AffeAlien
                Som alla säger så blir man ju glad över folk som i alla fall inser att det inte är rätt och vill göra något åt det.

                Angående pumpen så beror det ganska mycket på om du vill ha inner eller ytter filter, Fördelen med yterfilter är ju den större filtervolym.
                Vad det gäller tysta ytterfilter så ska Aquael Unimax serien vara en av de tystare sorterna och det är heller inga problem med reservdelar till dem i sverige om de skulle gå sönder.
                Hej, jag har också ett nystartat akvarium ( 160 l ) med ett ytterfilter Eheim 2071 Pro3. Jag måste säga att jag blev mäkta imponerad av hur tyst detta filter/pump är. I och för sig står den i skåpet under akvariet men även med öppen dörr så är det knappt den hörs.

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #38
                  Ja eheim Pro 3 filter äger. Jag har två stycken och kan lätt tänka mig att köpa fler.
                  Senast redigerad av Kapten Zoom; 17 April 2012, 14:51.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    Njau. Njau. Njau

                    Jag begriper nog inte så mycket egentligen

                    Men ja e dutti på att kopiera vad andra säger samt att jag
                    Är duktigt på att snacka mycket skit


                    ,
                    +1 +1, ROTFLMAO
                    Lite har nog fastnat med åren i alla fall!
                    Tror vi lider av samma sak i bland, ju mer man tror sig förstå ju mer fattar man att man inte begriper.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #40
                      undrar hur det gick för blåsippan......



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • blåsippa
                        • April 2012
                        • 44

                        #41
                        vad dum jag är som inte svarat er! kan iallafall berätta att mina firrar simmar omkring i ett 160 liters akvarium nu och verkar glada. Köpte ett beggat jättefint, behövdes bara bytas lysrör och det är gjort. Egentligen skulle jag vilja ha Slimline bakgrund men attans va dyrt det är! Höll på att ramla baklänges!


                        Nu känns det dock som att jag inte har några firrar ALLS, eftersom dom är så små och akvariumet är så stoooort (vad jag är van vid *host*) Får väl fylla upp det lite mer med växter och grenar så det inte ser så tomt ut för fler firrar går väl inte nu? elllleeeeeer....?

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Ursprungligen postat av blåsippa
                          vad dum jag är som inte svarat er! kan iallafall berätta att mina firrar simmar omkring i ett 160 liters akvarium nu och verkar glada. Köpte ett beggat jättefint, behövdes bara bytas lysrör och det är gjort. Egentligen skulle jag vilja ha Slimline bakgrund men attans va dyrt det är! Höll på att ramla baklänges!


                          Nu känns det dock som att jag inte har några firrar ALLS, eftersom dom är så små och akvariumet är så stoooort (vad jag är van vid *host*) Får väl fylla upp det lite mer med växter och grenar så det inte ser så tomt ut för fler firrar går väl inte nu? elllleeeeeer....?
                          Kan du inte försöka att få till en bild på hela akvariet? Dels blir det enklare att ge råd och sedan kan det vara bra för dig att se historiken. Fina akvarier liksom bara kryper på en så att säga.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • blåsippa
                            • April 2012
                            • 44

                            #43
                            vad menar du med historiken? jag ska lägga upp bild, just nu är det inte så värst fint inrett, men skatteåterbäringen kommer väl snart

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av blåsippa
                              vad menar du med historiken? jag ska lägga upp bild, just nu är det inte så värst fint inrett, men skatteåterbäringen kommer väl snart
                              Man glömmer oftast hur det såg ut när man startade och faktisk bara en månad tillbaks.
                              Då kan det vara kul att gå tillbaka och titta. Jag vet inte hur många gånger jag skrattat och sedan konstaterat att det gått framåt.
                              Sedan är det bra om det blir något fel då kan man backa tapen tills det blir rätt.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • blåsippa
                                • April 2012
                                • 44

                                #45


                                dålig bild dock

                                det följde med en stor chokladmal, en väldigt konstig plectomal och en scalis, han är dock ledsen och ensam. Kampfirrarna bor fortfarande i sitt lilla akvarium tillsammans med räkorna. jag gissar på att räkorna blir käk till chokladmalen annars?
                                påtal om räkor pressade jag ned lite maträkor igår och nu på morgonen syns inte ett spår av dem, måste ha blivit uppätna?

                                fick två olika lysrör, ett för ljuset för fiskarna och ett för växterna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...