Sand som far runt i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ritaz
    • February 2012
    • 20

    Sand som far runt i vattnet

    Måste få ställa en dum fråga (igen!). Jag har ett 170 l akvarium med malawiciklider (golden) samt 2 malar. Jag tycker att vattnet ständigt är fullt av, som det ser ut, sand som virvlar upp då fiskarna far omkring. Vill bara veta om detta är normalt eller inte. Har ciklidsand i botten. Det ser inte så fräscht ut, tycker jag Jag vet att efter delvattenbyte kan det bli så, men det är så nästan hela tiden, samt att insidan av akvariet har en "dammbeläggning" av sand. Har haft akvariet i ca 2 veckor och det är mitt första. Köpte det komplett, med fiskar o allt.
    Med vänlig hälsning Rita

    Min hemsida
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    #2
    det finns inga dumma frågor
    kan inte hjälpa dig dock, men ville bara säga det
    frågar man inget, får man inget veta

    Kommentar

    • Ritaz
      • February 2012
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av cheshirecat
      det finns inga dumma frågor
      kan inte hjälpa dig dock, men ville bara säga det
      Med vänlig hälsning Rita

      Min hemsida

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Hur kraftig cirkulation har du i karet? Typ av filter?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ritaz
          • February 2012
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Hur kraftig cirkulation har du i karet? Typ av filter?
          Filtret är Bioflow 3.0. Har köpt nya patroner, nitrit, cirax, och kol. Men inte bytt än. Kanske skall göra det. Kan man byta alla dessa 3 på en gång? Det satt inget kolfilter i, jag vet att man bara kan ha det i nån månad eller så.
          Cirkulation vet jag inte rikitigt. Pumpen skall vara anpassad till karet o till cikliderna.
          Med vänlig hälsning Rita

          Min hemsida

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av Ritaz
            Filtret är Bioflow 3.0. Har köpt nya patroner, nitrit, cirax, och kol. Men inte bytt än. Kanske skall göra det. Kan man byta alla dessa 3 på en gång? Det satt inget kolfilter i, jag vet att man bara kan ha det i nån månad eller så.
            Cirkulation vet jag inte rikitigt. Pumpen skall vara anpassad till karet o till cikliderna.
            Nej du skall inte byta några filter i uppstartsläget, vänta ett par månader innan du byter ut nåt av filtren och byt då bara ett i taget med nån månads mellanrum, OM det nu är nödvändigt för filtermaterialet brukar hålla flera år! Jag tycker du ska öka cirkulationen till dina malawis, tex med en streampump eller ett extra innerfilter!

            Streampump: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Ritaz
              • February 2012
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Nej du skall inte byta några filter i uppstartsläget, vänta ett par månader innan du byter ut nåt av filtren och byt då bara ett i taget med nån månads mellanrum, OM det nu är nödvändigt för filtermaterialet brukar hålla flera år! Jag tycker du ska öka cirkulationen till dina malawis, tex med en streampump eller ett extra innerfilter!

              Streampump: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1
              Tack! Men vi den vi köpte akvariet av, har haft det i 2-3 år och aldrig bytt något filter.
              Med vänlig hälsning Rita

              Min hemsida

              Kommentar

              Arbetssätt...