vilka fiskar kan jag skaffa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karin.sewerin
    • December 2009
    • 36

    vilka fiskar kan jag skaffa?

    Har ett akvarium, 126 liter. Där bor just nu en ancistrus, några black molly, ca 10 neontetra och några platys. Vilka fiskar passar ihop med dessa? Har 26 grader i vattnet.
  • Flemman
    • February 2012
    • 1

    #2
    I min syn är L-malar riktigt fina och gör ett akvarium. så några till malar hade inte skadat

    Kommentar

    • Danelius
      • February 2012
      • 79

      #3
      Köp fjärilsciklider så har du ett par riktigt fina fiskar.
      Passar perfekt med dina fiskar.
      /Danelius


      Kommentar

      • karin.sewerin
        • December 2009
        • 36

        #4
        Vad är L-malar?

        Cikliderna var väldigt fina! Hur många fjärilsciklider tycker du jag ska skaffa i så fall? Trodde inte man kunde blanda ciklider med mina andra fiskar...

        Kommentar

        • zvärd
          • May 2010
          • 89

          #5
          skaffa apistogramma viejta de är riktigt finahttp://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148

          Kommentar

          • karin.sewerin
            • December 2009
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av zvärd
            skaffa apistogramma viejta de är riktigt finahttp://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148

            Blir lite avskräckt av svårighetsgraden...

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              äh titta inte på svårighetsgraden. jag har vejita. hur enkla som helst. o skitsnygga.

              då är fjärilar värre. de är så oerhört känsliga så de dör hela tiden. jag har inte lyckats hålla fjärilar vid liv särkillt länge o vet fler ännu mer erfarna akvarister som inte vill ha med fjärilar att göra då de är så knepiga. ne hellre då nån typ av apistogramma eller möjligen bolivianska fjärilar som är mycket tåligare

              Kommentar

              • alfreds
                • January 2009
                • 293

                #8
                Ursprungligen postat av karin.sewerin
                Vad är L-malar?
                L-malar är malar som hör till gruppen loricariida om jag inte minns helt fel.

                På vanlig svenska blir det: alla som kryper på bottnet med munnen nedåt. Din ancistrus är en l-mal. Om du är nyfiken på l-malar så rekomenderar jag boken "BTN L-malar"
                Med vänlig hälsning
                Alfred
                240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Fjärilsciklider är ganska känsliga, kortlivade, och svåra att få ynglen att klara sig, kanske på grund av att de är hårt odlade. Det paret jag har nu verkar ganska tåliga i och för sig, men tror de står närmare det vilda så att säga. Jag har Apistogramma viejita II (även om nå´n sa att den knappt existerar i handeln, och de som säljs under det namnet egentligen är Macmasteri), och det är nog den tåligaste Apistogramma jag har haft. Kan rekommendera boliviansk fjärilsciklid, Mikrogeophagus altispinosa, annars, den är något större och tåligare, och bättre på att ta hand om ynglen än den vanliga.

                  Angående L-malar så är det malar som tillhör Loricariidae som sagt, de med sugmun. Många malar håller ju ofta till på botten, men det är bara de med sugmun som är L-malar. Boken "Back To Nature - Guide om L-malar är" som sagt en bra bok.
                  Senast redigerad av Shepard; 20 February 2012, 15:59.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • karin.sewerin
                    • December 2009
                    • 36

                    #10
                    Finns ciklider att köpa i de flesta djuraffärer? Vad kostar de?
                    Hur är det med svärdbärare? Hade jag kunnat ha sådana i akvariet? Någon som har erfarenhet?

                    Kommentar

                    • Danelius
                      • February 2012
                      • 79

                      #11
                      Jag vet inte riktigt åt vilket håll du vill gå åt: Men anser att du kanske vill uppgradera med lite "roligare" fiskar.
                      Då kan du köpa någon typ av ciklid själv vill jag ju helst hålla mig till fjärilsciklid då jag haft dessa fina filurer ett tag. Men det finns ju även andra som exempel Kakadua och Vetijas.




                      Svårighetsgraden tycker jag inte du ska bry dig om. Så länge du håller god vatten kvalite kommer förmodligen allt gå bra.


                      /Danelius


                      Kommentar

                      • karin.sewerin
                        • December 2009
                        • 36

                        #12
                        Jag har fått för mig att man inte kan blanda ciklider med tex mollys och platys... Men på er verkar det ju som om man kan det så då har man ju lite mer att välja mellan. Ska till djuraffären idag och titta!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          jodå det kan du absolut. det finns så himla många olika ciklider från hela världen, så alla kanske du inte kan blanda med typ platy för då blir de mat åt de största cikliderna. men dvärgciklider är inga problem eller några mellanstora.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...