Efter tre veckor dycker det upp snäckor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Automeris
    • November 2011
    • 24

    Efter tre veckor dycker det upp snäckor..

    Nu har akvariet stått med vatten och växter i 3 veckor, sedan en vecka tillbaka har det också flyttat in en ancistrus på 7 cm. Jag bytte ungefär 25% av vattnet förra torsdagen. Redmoore-roten har sjunkit och växterna växer. Akvariet är på 112 liter och innerfiltret är ett fluval 2+
    Ancistrusen gömmer sig hela dagarna men jag antar att han är framme på natten..
    Jag har inte matat honom något sedan han kom hit eftersom redmoore-roten hade lite slem som jag tänkte att han skulle äta upp + att det hade blivit ett tunt, tunt lager av "algdimma" på rutorna. (inte så att det var grönt utan bara å att det såg dammigt ut ur rätt vinkel, jag hoppas ni förstår). Detta började han städa bort såg man, framför allt för att det försvann mer och mer och för att han bajsar massor. Eftersom man ska mata sparsamt i början så tänke jag att den maten räkte för honom.

    Ja, hursomhellst. Imorse när jag tände lysrören och kikade efter min akvarieinvånare som som vanligt hade gått och gömt sig i lagom tid för att slippa se mig så märkte jag att han inte var ensam!
    På rutan satt en liten, liten, liiten snäcka. Jag kunde se hur den långsamt hjälpte till att städa rutan med sin pyttepyttelilla mun.
    När jag scannade akvariet efter fler hittade jag tillslut en till på rutan mitt emot, mot väggen.
    Hur har dessa kommit hit och varför just NU? Växterna köpte jag när jag startade akvariet.
    Jag antar att det är två stycken sånna där physor, och de är så oerhört små så jag tänker mig att de är relativt nykläckta.

    Det är väl normalt att man får lite(nu menar jag inte mycket alls och inte grönt utan bara som damm som jag beskrev innan) alger på rutorna efter tre veckor? Eller har jag gjort något fel? Är det därför snäckorna dyker upp?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Varför har du inga fiskar (förutom Ancistrusen) i akvariet?
    Snäckor är inga oroblem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Automeris
      • November 2011
      • 24

      #3
      Därför att jag ville liksom starta försiktigt, jag hade läst på nybörjarguiden att man skulle stoppa i kanske tre stycken fiskar och sedan vänta i en månad så att filtret kom igång. Men jag tänkte att eftersom ancistrusen var stor, eller ja, den är ju liten för att vara en ancistrus, och den bajsade så mycket så kanske jag överbelastade akvariet om jag stoppade i fler, så jag tänkte att den fick gå igång akvariet ensam..?
      Jag vill ju ha fler fiskar (dorsigeraciklider och platysar och äppelsnäckor)och ska skaffa det tillslut, jag vill bara att det ska gå rätt till. Jag har startat akvarium förut och varit otålig och då har allt gått fel, och nu ville jag göra rätt..
      Men tycker du att jag kan ha i fler fiskar? Jag kanske har varit lite FÖR mesig?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ja en fluga gör ingen sommar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Automeris
          • November 2011
          • 24

          #5
          Jaha okej, då får jag väl slänga ner nått mer då. Det skulle faktiskt vara lite trevligt att ha något som är framme och simmar lite också. Jag är bara så rädd att det ska bli en massa nitrit och alger och att allt ska dö och att himlen ska ramla ner..
          Men jag litar på dig Kjell.
          Jag ska köpa en massa fler snabbväxande växter också, så kommer jag inte känna mig lika orolig kanske..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det viktiga är egentligen inte antalet fiskar uatn att man inte matar för mycket. Så några fiskar (algätande är bra) och snabbväxande väster är en bra start.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Tycker du har tänkt rätt, även om du nog utan problem kan slänga i fler fiskar. MEN ett Fluval2+ i ett 112 liters är i mitt tycke alldeles för litet, jag använder inte det filtret i akvarier över 60 liter.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Automeris
                • November 2011
                • 24

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Tycker du har tänkt rätt, även om du nog utan problem kan slänga i fler fiskar. MEN ett Fluval2+ i ett 112 liters är i mitt tycke alldeles för litet, jag använder inte det filtret i akvarier över 60 liter.
                Jo, men jag blev rekomenderad att ha det på Akvarielagret, av två stycken olika personer tillochmed. De sa att växterna föredrog att det inte var så strömt och så, för jag berättade att jag tänkte ha väldigt många växter. Och ja.. Jag har det på max och jag tycker att det strömmar på som attan, jag hade inte förväntat mig det eftersom det stod att det skulle vara för högst 90 liter.. menmen, jag litar blint på akvarielagret, det är de enda stället som jag har varit inne på där de har bra koll på sina fiskar. Vanliga djuraffärer (allt som slutar på "Zoo", burkar oftast inte riktigt bry sig tycker jag.. Dessutom så tyckte jag inte att det verkade vara ett sälj-knep, då hade de ju sålt på mig ett större och dyrare filter istället...
                Hon min favoritsäljar-tant(eller öh, tjej eller kvinna kanske man ska säga)sa at hon hade ett sånt här själv och att det var jättebra (jag informerade självklart om hur stort mitt akvarium är). Jag tänkte att är det gott nog för dem så är det gott nog för lilla amatör-jag.
                Fast om tex. Kjell skulle säga något annat så skulle jag helt klart hamna i konflikt.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Det går att modda fluvalfiltret så att det håller läääänge även i 112 liter med den belastningen det blir i ett vanligt sällskapskar

                  Plocka bara ur de vita mattorna, skär till en ordentlig fyrkant av blå 10ppi-matta så går det görbra. Jag har det själv så i ett apisto-kar på 108 liter.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Båda 'tanterna' på lagret är mycket kunniga så följ du deras råd.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Automeris
                      • November 2011
                      • 24

                      #11
                      Jag tänkte att jag skulle slänga i nån dagaktiv algätare. Jag fastnade lite för de där siamesiska algätarna, men de ska ju bli ganska stora. Vad jag förstår är mitt akvarium lite för litet för sånna...
                      Är det någon här som har något tips på nån bra dagaktiv art som passar för 112 liter?

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        #12
                        Ursprungligen postat av Automeris
                        Jag tänkte att jag skulle slänga i nån dagaktiv algätare. Jag fastnade lite för de där siamesiska algätarna, men de ska ju bli ganska stora. Vad jag förstår är mitt akvarium lite för litet för sånna...
                        Är det någon här som har något tips på nån bra dagaktiv art som passar för 112 liter?
                        Otocinclus är väldigt bra och blir inte så stor. Jag hade i 5st i mitt 180l kar och dom började jobba direkt. Tyvärr är det bara 2st kvar, då dom är lite känsliga och man måste se till att stödmata dom (maltabletter, grönsaker). Hade nyligen i 3st Siamesiska algätare och dom var inte lika jobbsugna, gled mest omkring i några dagar. Men nu verkar dom satt igång iallafall...

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Vilken sorts fisk vill du egentligen ha? Jag skulle satsa på mer växter eftersom du vill ha det och sedan dina favoritfiskar. Häng inte upp dig pJ alger. dom kommer och går med eller utan algätare. Se dom som Kjells sommarflugor!
                          För övrigt gör du rätt som tar det lugnt!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Automeris
                            • November 2011
                            • 24

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Vilken sorts fisk vill du egentligen ha? Jag skulle satsa på mer växter eftersom du vill ha det och sedan dina favoritfiskar. Häng inte upp dig pJ alger. dom kommer och går med eller utan algätare. Se dom som Kjells sommarflugor!
                            För övrigt gör du rätt som tar det lugnt!
                            Hm, ja, okej. Ursäkta att jag virrar och håller på, jag vill ju ha dorsigera ciklider, men jag vill ju att akvariet ska vara perfekt när jag stoppar i dom, så att de verkligen ska trivas och må bra..
                            Men jag har faktiskt beställt tre äppelsnäckor som ska komma om en vecka, så jag behöver ju inga fler algstädare egentligen..
                            Jag vill ju ha platys också, så då kanske jag skulle stoppa ner tre sånna nu, och om två veckor ungefär så är det min födelsedag, då kan jag köpa mina två dorsigeraciklider. Oavsett så ska jag som sagt köpa fler växter nu med en gång.

                            Ja alltså, jag är lite av en perfektionist ibland, och när jag var mindre så hade jag flera akvarium men jag bara öste i allt av allt på en gång och sedan hade allt en livslängd på ett halvår. Men nu ville jag göra allt rätt och skapa det perfekta fisk-hemmet, jag vill att mina fiskar ska dö av ålder inte okunnighet.

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              #15
                              Bra inställning! Tre platys kan du stoppa i, dom äter dessutom lite alger

                              Vad har du för belysning?, jag kan rekomendera växter åt dig om jag vet vilka förutsättningar du har.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...