Starta upp 190liters hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    #16
    Jag använde också EC, mossan blev förjävlig så jag sluta nu börjar den
    bli fin

    Kommentar

    • Nahoj79
      • January 2012
      • 96

      #17
      Akvarie på väg hem. PMDD på väg hem. Blir kanske en tråd i Projektdelen också, så att man jag få lite råd kring inredningen.

      Blev rekommenderad i butiken idag att lägga i bottennäring i grusen för att få bra fart på växterna från början, vilket jag fick svar p åovan inte ev. behövdes. Frågan är om man nu kör i PMDD och Easy Carbo också, kan det blir för mycket?
      Johan
      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Bottennäringen gör det svårt att hålla koll tycker i alla fall jag..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Nahoj79
          • January 2012
          • 96

          #19
          Vad är det som är svårt att hålla koll på? Att växterna får tillräcklig näring? Eller för mycket? Både och? (dum fråga möjligtvis...)
          Johan
          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Med enbart PMDD så vet du exakt vad du har av vad i karet, kör du även bottengödning blir det ju viktigt att veta vad det löser i vattnet också.

            På sällskapsnivå så ser jag det som helt onödigt, PMDD räcker mer än väl
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Nahoj79
              • January 2012
              • 96

              #21
              Tänkte börja med neontetror eller platys...vilken är tåligast?
              Om jag tar tetror så vill man ju ha några stycken...kan man börja med 10 och sedan slänga i 10 till efter typ 2 veckor?
              Johan
              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

              Kommentar

              • Nahoj79
                • January 2012
                • 96

                #22
                Tänkte göra vattenbyte till helgen, en vecka efter att ha fått igång akvariet. Tänkte byta typ 20%...

                Skulle det funka. Min tanke är att få igång en rutin att göra vattenbyte varje söndag typ.

                Fråga två.
                Jag kör nu 7 timmars belysning och tänka successivt höja till 10-11 timmar. Hur ska man höja, ska man typ köra 1timme per vecka?eller 0,5 timme?
                Johan
                En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                Kommentar

                • Nahoj79
                  • January 2012
                  • 96

                  #23
                  En fråga till. Ska man plocka ut filtermediet och skölja i akvarievatten varje gång man byter vatten?
                  Johan
                  En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                  Kommentar

                  • Nahoj79
                    • January 2012
                    • 96

                    #24
                    Nu börjar det röra sig i karet och växterna har fått fart. Men nu dyker det upp nya funderingar...

                    1. Det har blivit massor med snäckor i akvariet och det blir fler för varje dag. Min stora rot är "full" av dem. Vad ska jag göra?

                    2. Jag tycker att det blivit väldigt skitigt i akvariet. Man ser på stenar osv att det ligger skit där. Vad kommer det av, så där plötsligt?

                    Jag har 20 neontetror i karet och matar en gång per dag, så mycket att det tar slut på 5 minuter.

                    Tänkte köpa en ancistrus och 3-4 otoclincus i helgen...
                    Johan
                    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                    Kommentar

                    • Nahoj79
                      • January 2012
                      • 96

                      #25
                      Och hur mycket ska man rota i grusen när gör rent? Det känns som att det är stor risk att de små hyfsat nyplanterade växterna åker upp. Och hur mycket ska man runt runt?
                      Johan
                      En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #26
                        1, vad för snäckor?

                        2, Övermatnig är ofta boven i dessa fallen!

                        3, Rota inte i gruset när du gör rent akvariet. Snäckor som malajer rör ner skiten i sanden vilket är bra. Jag har aldrig sugit rent en botten..
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Nahoj79
                          • January 2012
                          • 96

                          #27
                          1. Tja, när dem är väldigt små ser dem ut som kanelbullar (eller allra först bara små vita fläckar på rutan). Sen får dem ett skruvat skal som är svart/grått och en hel har orange fläckar på skalen. Ingen aning vad de heter. Ska försöka leta upp nåt namn.
                          2. Misstänkte det med men jag tycker jag har tagit det försiktigt och just följt 5 minuters tipset. Ska jag mindre än så?
                          3. Så även om det känns som att set är skitig så ska jag låta det vara?
                          Johan
                          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                          Kommentar

                          • Nahoj79
                            • January 2012
                            • 96

                            #28
                            Efter att letat här på Zoopets artbeskrivningar så ser det ut som Physa...dem stora jag har ser ut som den på bilden i artbeskrivingarna.

                            "Kul" att det står att dem kommet när man inte sköter akvariet...hmm, undrar vad man gjort för fel?

                            Ska man plocka bort så mycket snäckor man kan? Mata ännu mindre? Nåt med filtret?
                            Johan
                            En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #29
                              Du övermatar garanterat.

                              1, för mycket skit på botten
                              2, snäckorna frodas vilket tyder på att tillgången på näring är god

                              Just Physa och kanelbullar är ett jäkla skit att bli av med. Plocka så gott du kan när de sitter lägligt..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Nahoj79
                                • January 2012
                                • 96

                                #30
                                Ok, då blir det fisksvält ett tag nu :-)
                                Körde vattentester på morgonen nu och alla värden har blivit riktigt bra.
                                Så det känns som matning är problem...nu ska det göras vattenbyte.
                                Johan
                                En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...