Glasskål till fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffi98
    • November 2011
    • 11

    Glasskål till fisk??

    hej, jag har köpt en glasskål, den rymmer 5,5 liter vatten. Finns det någon lämplig fisk för den storleken? Hörde att guppyn kanske går? hur är det med kampfisk och guldfisk? Tacksam för svar.

    // sofia
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Nej, du kan inte ha någon som helst fisk i den storleken, och absolut inte guldfisk! En guldfisk ska ha ungefär 40 ggr så stort, dvs 200 liter!
    Du kan ha växter och någon fin snäcka, kanske räkor om du är van att sköta ett akvarium. Annars kan du plantera en fin växt i den., vilket är vad jag hade gjort.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      De större skålarna på runt 2o liter funkar OK till fiskar som kardinalfisk etc.. Definitivt inte till guldfisk och egentligen inte heller till kampfisk.

      En skål på 5.5 liter funkar inte till någon fisk och de är egentligen för små även till räkor.

      Så tipset är att använda den som en blomkruka - kan bli snyggt med en större kaktus och grus på botten
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Soffi98
        • November 2011
        • 11

        #4
        okej, inte till guppy? för att jag hörde det någonstans...

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #5
          Skål? En typisk guldfiskskål? 2000 talet vem köper sådana? Verkligen ingen fisk kan /ska man ha i en sådan. Följ tipset ovan. Kan bli grym som kruka.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Majki01
            Skål? En typisk guldfiskskål? 2000 talet vem köper sådana? Verkligen ingen fisk kan /ska man ha i en sådan. Följ tipset ovan. Kan bli grym som kruka.
            Dom har sina klara nackdelar, men visst finns det fiskar som man kan ha i de större skålarna.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 December 2011, 20:38.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Soffi98
              • November 2011
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av Majki01
              Skål? En typisk guldfiskskål? 2000 talet vem köper sådana? Verkligen ingen fisk kan /ska man ha i en sådan. Följ tipset ovan. Kan bli grym som kruka.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              jag köper sådana? jag tycker att det är ascoolt om det går, fast det är viktigare att fisken mår bra, så jag undrar bara.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Jo klart i större storlek. Men den "typiska" guldfiskskålen är ju den TS köpt och den går ju inte i min värld i alla fall..

                TS ? Hur coola dom än är.. Det är djurplågeri om du stoppar ner fiskar i den. Vill du tvunget ha en skål så får du köpa större i alla fall 20 liter... Dom blir inte så "coola" när du sen måste lirka ner filter i skålen få rörande vatten yta för syresättning osv.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Problemet är att ju mindre ett akvarium är desto svårare är det att hålla vattenkvaliteten. Akvarier mindre än 20 - 30 liter kan fungera ett tag, men det slutar nästan garanterat med döda fiskar.

                  Jag är lessen, jag vet att du inte ville ha det svaret, men det är tyvärr så. En 5 liters skål går bra att odla växter i, men inte mycket mer.
                  Senast redigerad av Azur; 30 December 2011, 21:07.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • ecco
                    • November 2010
                    • 500

                    #10
                    Den skulle jag ha som annorlunda kruka.
                    Köra med växter som antingen växer på ytan eller i sand på botten.
                    Men inga djur...
                    Sambons blogg om våra akvarium.
                    http://mizan3.bloggsida.se/
                    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      håller med ovanstående talare som säger att större skålar går bra.

                      och de riktigt stora är faktiskt ganska häftiga.

                      har en granne längre ner på gatan som hade en skål som var cirka 90-95 cm i diameter.

                      den var lite cool om man säger så...
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • fisheye
                        • November 2010
                        • 488

                        #12
                        Soffi98,

                        Jag tycker att du ska gå ut med en håv till närmaste vattendrag (kanske först i vår) och försöka få tag i en eller två dykare/vattenskalbagge (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dykare_(skalbaggar)). De är fascinerande små skalbaggar som du kan ha i din skål med lite växter. Matning kan du fixa med lite flingfoder eller om du går till samma vattendrag och fångar någon larv eller om du har lite yngel till övers så funkar det också.

                        Givetvis måste du sköta vattenskålen så att vattnet är ok.

                        Fisheye

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Nja flingfoder funkar inte bra. Olika t ex vatteninsekter eller små yngel funkar som sagt. Sen kan dom flyga så ett när över är nog bra. En liten landdel för baggarna skadar inte. Annars finns en hög andra som går bättre
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Soffi98
                            • November 2011
                            • 11

                            #14
                            Ursprungligen postat av majki01
                            jo klart i större storlek. Men den "typiska" guldfiskskålen är ju den ts köpt och den går ju inte i min värld i alla fall..

                            Ts ? Hur coola dom än är.. Det är djurplågeri om du stoppar ner fiskar i den. Vill du tvunget ha en skål så får du köpa större i alla fall 20 liter... Dom blir inte så "coola" när du sen måste lirka ner filter i skålen få rörande vatten yta för syresättning osv.


                            Sent from my iphone using tapatalk

                            ts?

                            Kommentar

                            • robidobban
                              • March 2009
                              • 652

                              #15
                              TS= trådskapare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...