praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    praktbotior

    När jag började med akvarium så köpte jag ett 30l och de i affären sålde praktbotior till mig
    Jag älskar dem och de har fått ett kar på 190l och de är snart sju år på ca 15 cm.
    Igår köpte jag ett kar på 275 liter.

    Så min fråga är är det fortfarande för litet för dem så att jag skall sälja mina praktbotior och bara börja om från början o göra det rätt från början med allt o satsa på andra fiskar?

    Då jag är fest vid dem så vill jag egentligen behålla dem men vågar jag ha tex 6 st?

    Och i artbeskrivningen står det att de behöver 250 liter så då borde det väl räcka för dem men hur många kan man ha?
    För nu är de tre men det är ju inget vidare stort stimm så då vart tanken att ha tex sex praktbotior och sedan köpa två skalarer och anticrussar och inte ha fler fiskar.

    Funkar detta eller är jag fel ute igen?
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Det borde funka bra.
    Köp 7 till så får du ett lite större stim.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      lite skalarnörd som man är så kan man ju inte låta bli att påpeka att
      skalarer är sydamerikaner, och botior är asiater........




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tack kensa...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          *köpt mig lite VF scalarer*
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Carina_
            • August 2010
            • 207

            #6
            ok och vad innebär det att de är sydamerikaner o de andra asiater
            Kan man inte ha dem ihop då?
            Är det lättare att ha ett asiatiskt kar då när jag redan har mina praktbotior

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jo det kan du nog. men vissa, tex jag) gillar inte att blanda fisk från olika världedelar. jag har ett kar för varje. ett asien, ett malawi, ett sydamerikanskt. ( ett till på gång) o en vas med räkor.
              detta för att det är lättare att hålla vattenvärdena rätt. fiskar från "samma ställe" brukar ju vilja ha likande vattenvärden.

              malawi o sydamerikanska fiskar vill ju tex ha helt olika pH o KH.

              praktbotia
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

              s
              calare
              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

              u
              ngefär samma värden.


              men personligen skulle jag inte blanda dom.

              (väldigt personligen så kommer inte praktbotia i närheten av mina kar. usch vilken vidrig fisk...men det är jag nästan ensam om att tycka :P )

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                *köpt mig lite VF scalarer*
                f**k me sideways on a bus! vad är du för nån!?!?

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Generellet sätt så är det enklare att hitta arter som passar ihop om dom kommer från samma ställe.

                  Det är mest frågan om vattenvärden som är lite olika på olika ställen.

                  Men men, är vwettenvärdena hyfsat stabila och inom vettiga gränser så kan man ju blanda
                  hur man vill, så länge fiskarnas beteende stämmer ihop.

                  Att de flesta akvarienördar tycker att det är snyggare, mer rätt, med arter som kommer från samma
                  flod/sjö i ett kar.....that is another story.


                  Jodå, de funkar väl ihop, men du får nog i längden mer ut av karet om du på något vis har en klar inriktning.

                  ex i ditt fall då ASIEN, när du sitter ner och glor in i karet så kommer då få en större "känsla" om det är mer
                  biotopriktigt.

                  ungefär som att man på en kinarestaurant inte beställer köttbullar med lingon till biff med bambuskott.....

                  visst det funkar...men....blir det så bra egentligen....


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    f**k me sideways on a bus! vad är du för nån!?!?

                    F1'or smalnäsade.......
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Carina_
                      • August 2010
                      • 207

                      #11
                      Ahh kanske det jag gjort fel från börja o bara blandat hejvilt. Ok då skall jag göra så =) Skall bli spännande karet är inte ens fyllt med vatten en så det får ta den tid det tar då praktbotierna trivs i 190 karet tills deras nya hem är klart.
                      Har ni något förslag på en större vacker fisk som kan gå med mina praktbotior?
                      För då kommer jag köpa till så de blir ett stimm.
                      Sedan har jag mina anticrusar kan de bo med dem?
                      Hur många fiskar är lagom i ett 275L kar vill inte överpopulera därför jag vill ha ett stim o 2-4 stora fiskar.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        1)
                        Sök upp praktbotian i artregistret, läs på hur den vill ha livet

                        2)
                        Sök sedan på fiskar från ASIEN i artregistret, läs igenom, och hitta den eller de som passar
                        ihop med botian och ditt öga

                        3)
                        Handla

                        4)
                        Ancistrus funkar nog lite överallt....

                        5)
                        Mängden fisk i ett kar är helt beroende på hur fisken uppträder och vilken filtrering du har.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Det är inte "fel" att blanda fisk från olika världsdelar, så länge de passar ihop. En sak man får tänka på när det gäller praktbotior, är att fiskar med stora slöjliknande fenior inte är så bra att ihop med dem, då de gärna nafsar på långa fenor...men annars finns det ju massor med fina firrar att välja på.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Carina_
                            • August 2010
                            • 207

                            #14
                            Kan jag köpa 2-4 guldgurami eller ger sig praktbotiorna på dem med? tänkte då de har två längre smala fenor

                            I karet så får det bli ett stimm med praktbotior
                            4 gurami om det går
                            mina anticrusar.

                            Till bottenmaterial ljus sand samt växter grottor och rötter.
                            En vattentemp på 28 grader.

                            Bakgrund kan jag ha en svart massonitskiva bakom karet (ej i vattnet)? skulle det bli fint?

                            Tack för all hjälp nu är det lättare att titta efter
                            fisk o inredning =)

                            Kommentar

                            • billy.g
                              • February 2011
                              • 45

                              #15
                              har haft både gurami och skalarer med mina praktbotier samd diverse dvärgciklider och aldrig sett att dom gett sig på några andra än varandra speciellt när man har ett gäng då tror jag dom håller sig till varandra, det är min uppfattning iallafall.

                              Ljus finkornig sand och den en svart(matt) skiva bakom karet har jag på ett kar nu och det är fint enligt mig testade soppsäck en gång men den åkte ganska snart tyckte inte om det alls vart för blankt och speglade sig
                              www.Rovfisk.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...