Snäckor i akvariumet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    #16
    TAck alla för era svar! Om någon har några mera tips på hur vi ska sköta våra små ancistrusyngel så tar jag tacksamt emot!
    Tips på bra mat, temperatur osv....
    De bor i ett 30 litersakvarium just nu men vi är lite rädda för vattenbyte. Djuraffärsägaren berättade för oss att vår kommun har bytt vattentäkt nyligen och har börjat tillsätta andra ämnen i vattnet och det vattnet kan yngel vara känsligt för.... Just nu har vi det "gamla" vattnet ...men det kanske går att byta om man byter lite åt gången och tillsätter Aquasafe eller vad det heter!

    Kommentar

    • Annicka 74
      • September 2011
      • 110

      #17
      Ursprungligen postat av Vimsa
      Det finns snäckätande snäckor, Anentome helena, som kan hjälpa..........
      Är dessa svåra att få tag på? Tror aldrig att jag har sett sådana i någon zoologaffär någongång.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #18
        Ursprungligen postat av Annicka 74
        Är dessa svåra att få tag på? Tror aldrig att jag har sett sådana i någon zoologaffär någongång.
        De är väldigt vanliga, och brukar i regel finnas i de flesta akvarieaffärer. Håll extra utkik bara. Undantag finns, så klart.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #19
          Ursprungligen postat av Annicka 74
          Är dessa svåra att få tag på? Tror aldrig att jag har sett sådana i någon zoologaffär någongång.
          Du kan be din "fiskaffär" beställa hem från Imazo eller Akvarieteknik...det gjorde jag

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Stefan_olausson
            • August 2011
            • 97

            #20
            Grizzly i Uppsala har så misstänker att de har det som standard utbud.

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              #21
              Det finns ett medel som heter flubenol, som discusodlare använder mot gälparasiter, en 3 veckors dos så dör alla snäckor, men jag hade låtit dom vara kvar för dom äter upp överbliven mat, bor du här i närheteten så kan få en dos flubenol utav mig, det ligger ändå bara och samlar damm.Janne
              Ursprungligen postat av Annicka 74
              Hej hej!

              Någon som har något tips mot sniglar eller snäckor i akvariumet. De förökar sig värre än kaniner.
              De sitter på rutan och på botten och jag brukar plocka de som sitter långt upp men de verkar föröka sig snabbare än vad jag plockar.
              Nu har jag plockat väldigt många i några dagar men jag tror inte att det är så bra att jag är nere i akvariumet med händerna så ofta. Helt plötsligt har vi börjat hitta döda ancistrusyngel i akvariumet och jag är rädd att det är för att jag är nere och stressar dem eller förorenar vattnet med mina händer.
              Jag tvättar ju givetvis händerna men det kan ju finnas bakterier ändå!

              Vad tror ni?
              Har ni några tips på att bli av med dessa hemskheter? Jag har hört talas om att det finns en fisk som heter "prakt botia" eller liknande som äter snäckorna/sniglarna. Det vi då istället oroar oss för är att de äter upp ancistrusynglen.

              /Annicka

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #22
                Där ska man dra örena åt sig om man har fiskar, om vattenverket tillsätter höga doser av kloramin så hjälper inga vattenberdningsmedel, då skulle jag istället investera i ett kolfilter, finns på Claes olsson, kostnad ca 250 kr.Janne

                Ursprungligen postat av Annicka 74
                TAck alla för era svar! Om någon har några mera tips på hur vi ska sköta våra små ancistrusyngel så tar jag tacksamt emot!
                Tips på bra mat, temperatur osv....
                De bor i ett 30 litersakvarium just nu men vi är lite rädda för vattenbyte. Djuraffärsägaren berättade för oss att vår kommun har bytt vattentäkt nyligen och har börjat tillsätta andra ämnen i vattnet och det vattnet kan yngel vara känsligt för.... Just nu har vi det "gamla" vattnet ...men det kanske går att byta om man byter lite åt gången och tillsätter Aquasafe eller vad det heter!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Det finns ett medel som heter flubenol, som discusodlare använder mot gälparasiter, en 3 veckors dos så dör alla snäckor, men jag hade låtit dom vara kvar för dom äter upp överbliven mat, bor du här i närheteten så kan få en dos flubenol utav mig, det ligger ändå bara och samlar damm.Janne
                  Många döda snäckor samtidigt kan ta död på alla akvariets invånare, så kemisk bekämpning är inte det bästa rådet att ge.
                  Är karet stort nog funkar botior, är karet mindre är en bra idé Anentome helena, snäckätande snäckor som iofs förökar sig med men inte i den takten som många "skräpsnäckor".
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #24
                    Det finns en risk, men det är lite överdrivit, jag har testat med flubenol i baljor med en massa snäckor, snäckorna dog men fiskarma överlevde, bara se till att byta vatten.Janne


                    malawi.forum24.se


                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Många döda snäckor samtidigt kan ta död på alla akvariets invånare, så kemisk bekämpning är inte det bästa rådet att ge.
                    Är karet stort nog funkar botior, är karet mindre är en bra idé Anentome helena, snäckätande snäckor som iofs förökar sig med men inte i den takten som många "skräpsnäckor".

                    Kommentar

                    • Ove.P
                      • March 2007
                      • 168

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Många döda snäckor samtidigt kan ta död på alla akvariets invånare, så kemisk bekämpning är inte det bästa rådet att ge.
                      Är karet stort nog funkar botior, är karet mindre är en bra idé Anentome helena, snäckätande snäckor som iofs förökar sig med men inte i den takten som många "skräpsnäckor".
                      Anentome helena kan jag varmt rekommendera, jag köpte 4 st och dem rensade mitt 750 liters kar från "skräpsnäckor" på några veckor.
                      www.ciklid.org

                      Kommentar

                      Arbetssätt...