Vad kan bo i mitt framtida nano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Minime
    • November 2010
    • 8

    Vad kan bo i mitt framtida nano?

    Funderar på att skaffa ett 16 liters nano, men vet inte riktigt vad jag vill ska bo i det.

    I 16liter finns det väl inte många (om ens någon?) fisk som skulle må bra, och räkor är inte riktigt min kopp te. Är rätt förtjust i snäckor, och har ett par stycken Anostoma helenae och Neritina sp. i mitt andra nano (skaffade dem för sitt snäck- resp. algätande och dom charmade mig) men blir det inte tråkigt i längden att bara ha snäckor??

    Så... Är räkor verkligen så trevliga och fascinerande som man hör?
    Vad finns det för alternativ!? Finns det nån liten krabba eller så man kan låta flytta in? Eller ska jag nöja mig med växter?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    räkor är fantastiskt charmiga! finns itne många fiskar du kan ha i ett 16L kar. tyvärr.

    välkommen hit btw

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      Det finns ju lite roligare snäckor än neritina men där är nästan 16L för litet med. Äppelsnäckor blir ju bra stora tillslut t.ex men under uppväxt går väl bra.
      Posthorn skulle kunna fungera med, finns ju i fina färger.

      Annars är det ju räkor som det mesta under 20L är till för känner jag. Finns ju t.ex redbee.se som är dedikerat forum bara till räkor. Glid in där och kika på räksorter och se om du inte ändrar dig.

      Kommentar

      • Minime
        • November 2010
        • 8

        #4
        Ursprungligen postat av Grottbert
        Det finns ju lite roligare snäckor än neritina men där är nästan 16L för litet med. Äppelsnäckor blir ju bra stora tillslut t.ex men under uppväxt går väl bra.
        Posthorn skulle kunna fungera med, finns ju i fina färger.

        Annars är det ju räkor som det mesta under 20L är till för känner jag. Finns ju t.ex redbee.se som är dedikerat forum bara till räkor. Glid in där och kika på räksorter och se om du inte ändrar dig.
        Attans... kanske ska ta och fundera på att gå upp i stl... Att det finns planer på just 16 liter är för att ett sådant med tillhörande möbel finns tillgängligt sas (och för att skulle göra sig så bra på en speciell plats i lgh! ).
        O kikar in på redbee med ett öppet sinne!


        Ursprungligen postat av hannesc
        räkor är fantastiskt charmiga! finns itne många fiskar du kan ha i ett 16L kar. tyvärr.

        välkommen hit btw
        Det sägs ju så, men jag ser det inte :P Man kanske måste spendera lite tid med dom, låt dom växa på en sas Hade det på känn med fiskarna, var ju problem redan med 30liter att hitta nå lämpligt...

        Tack!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Minime
          Attans... kanske ska ta och fundera på att gå upp i stl... Att det finns planer på just 16 liter är för att ett sådant med tillhörande möbel finns tillgängligt sas (och för att skulle göra sig så bra på en speciell plats i lgh! ).
          O kikar in på redbee med ett öppet sinne!

          Det sägs ju så, men jag ser det inte :P Man kanske måste spendera lite tid med dom, låt dom växa på en sas Hade det på känn med fiskarna, var ju problem redan med 30liter att hitta nå lämpligt...
          Tack!
          Nja 16 liter är väl litet för fiskar men kommer man bara över 20 liter så börjar utbudet bli bättre. Skulle tro att det finns åtminstone 300-400 fiskarter som man kan hålla i ett nano.

          Oj - undra hur stort utrymme du har som bara får plats med ett 16 liters. Jag har ju ett 3.000 liters akvarium och då bor du med andra ord på 16/3000 = 1/187 så stort utrymme som jag
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Minime
            • November 2010
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Oj - undra hur stort utrymme du har som bara får plats med ett 16 liters. Jag har ju ett 3.000 liters akvarium och då bor du med andra ord på 16/3000 = 1/187 så stort utrymme som jag
            Höhö! Det slog mig att i utrymmet mellan soffan och väggen skulle ett liten 16liters göra sig alldeles utmärkt Men jo, jag har inte alltför många kvm att röra mig på...
            Som tur är har jag ett till hem där jag har plats för lite större doningar, bla det senaste projektet på 660lit. som det inte riktigt är bestämt vad det ska bli av ännu, finns ju en hel del att välja på

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              bygg på höjden.

              ta en bladet vas från ikea,

              största modellen har väl 37 liter

              men tar inte så stor plats på "golvet".

              många firrar som skulle funka i en sådan.




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Oj - undra hur stort utrymme du har som bara får plats med ett 16 liters. Jag har ju ett 3.000 liters akvarium och då bor du med andra ord på 16/3000 = 1/187 så stort utrymme som jag

                liten tankeövning kommer ju direkt

                om vi säger att kjelleboy bor på 187 kvm....så skulle ts isf bo på 1 kvm....

                då kan jag förstå problemet......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Vatteninsekter skulle naturligtvis passa fint i det
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Minime
                    • November 2010
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    liten tankeövning kommer ju direkt

                    om vi säger att kjelleboy bor på 187 kvm....så skulle ts isf bo på 1 kvm....

                    då kan jag förstå problemet......
                    Vissa gånger känns det inte som om man har mkt mer ledig golvytan än så heller Är det inte nån katt eller hund man snubblar över så är det nån annan random bråte

                    Kommentar

                    • Minime
                      • November 2010
                      • 8

                      #11
                      Efter en snabb googling - tack men nej tack!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...