hjälp! håller på fylla mitt första akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #16
    Nitrivec är till för att få nitritnivån på en acceptalbel nivå för fiskarna. Som Cecilia säger så ska du nog vänta med fiskarna ett tag för att låta akvariet "mogna". Helst ska det "mogna" ca 36 dagar, men man kan släppa ner lite tåligare fiskar efter 10-13 dagar.
    Mvh Anders

    Kommentar

    • H.G
      • April 2003
      • 183

      #17
      36 dagar ?? Det tror jag är lite överdrivet, varför skulle det krävas 36 dagar för bakterierna att få fotfäste i karet.

      Den största anledningen till att karet ska få gå in sig är att man ska få en bra bakterieflora som kan ta hand om matrester, avföring och förhindra att man får skadliga ämnen av saker som ligger och ruttnar. Men inga fisakr tar skada av att gå i steril vatten, det är bara om det bildas nitrit och andra skadliga ämnen.

      Så om du matar sparsamt och inte har för mkt fisk plus sköter vattenbytena bra så kan du stoppa ner nästan vilken fisk som helst i ett nystartat akvarium.
      -------------------------
      168 liters malawi

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        "Helst ska det "mogna" ca 36 dagar, men man kan släppa ner lite tåligare fiskar efter 10-13 dagar."
        Det finns många olika åsikter i ämnet - en del tips om hur man startar ett akvarium hittar du på denna zoopetsida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium

        Nitriten (som brukar vara problemet) brukar komma ca. 1 månad efter att de första fiskarna lagts i och för att motverka nitrit behövs det en bra bakteriekultur i akvariet och denna kan bara skapas genom att det finns fiskar i akvariet.
        Jag ser alltså ingen anledning till att man inte skall lägga ner några FÅ fiskar redan efter några dagar, snarare är det en fördel än att avvakta. Sedan är det ju en helt annat sak att inte akvariet skall belastas för hårt (för mycket matning, vilket innebär få fiskar) de första 4-5 veckorna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...