knäppande ljud från alu.benställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanna
    • May 2002
    • 38

    knäppande ljud från alu.benställning

    Hej!
    För en tid sedan testade jag att vattenfylla mitt begagnade inköpta 150-liters. Placerade alu.benställningens skruvfötter så akvariet hamnade vågrätt. Fyllde med vatten. Ett par dagar senare när jag för hand tömde ur det igen så lade jag märke till ett knäppande ljud som kom från benställningen. Mer exakt från den ena övre liggande långa delen. Kan det vara så att det är nåt skumt med ställningen? Eller var det bara en naturlig reaktion beroende på hur trycket från vattenvolymen minskade? Det kom även en nåt enstaka knäpp från akvariet självt, men det var eftersom jag tömde ur vattnet, stora tryckförändringar mot glasen..
    Så, är det någon som kan minska min oro? Vill ju inte råka ut för nåt när akvariet sedan är uppstartat...
    mvh
    Johanna
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Min låter också lite när man går förbi eller byter vatten mm. Svårt att säga när jag inte har hört din men det är nog lugnt. Fyll lite i taget och prova dig fram.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Tommy K
      • August 2002
      • 134

      #3
      Det viktiga är att akvariet inte skevar. Jag tror knappast att det
      är någon fara. MEN har du bara mätt längs längden och inte längs kortsidorna kan det vara lite lurigt. Mät en gång till om du inte gjort det. Skevar kortsidorna kan det spricka. Alla sidor måsta vara i våg. Knäppandet kan komma från nåt gruskorn mm - står det helt i våg händer knappast något.
      Är det ett helglas akvarium ska du ha frigolit under. För övrigt är jag imponerad av din hörsel. Det är svårt att lokalisera ljud då de fortplantar sig i de flesta material, även i aluminium.

      MVH Tommy K
      MVH Tommy K

      Kommentar

      • Johanna
        • May 2002
        • 38

        #4
        hej
        Det är ett ramakvarium. Och jag har mätt så både kort- och långsida var vågräta. Det hördes tydligt varifrån ljudet kom, det knäppte med ca 10 s mellanrum just under tömningen. Ska testa igen när akvariet kommer från glasmästaren, har gjort nya fogar.
        Måste bara nämna en sak, min farmor bor på ett gruppboende som snabbt byggdes upp för nåt år sedan. Nu har klagomål kommit på att huset har satt sig, golv lutar, dörrar skevar och går inte att öppna utan motstånd längre. Saken är den att de har ett akvarium, ca 250 liter, och personalen hävdar att vattenytan skiljer uppemot 2 cm mellan de olika kortsidorna! Ruskigt, frågan är väl när och inte om något händer!!!
        Så går det när kommunen bygger snabbt.....

        mvh Johanna

        Kommentar

        Arbetssätt...