Salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Jag testade trots allt med salt i klart mer än 100 akvarier under 1-2 år och sedan 1-2 år utan salt.
    Jag märkte överhuvudtaget ingen skillnad i hälsotillståndet på fiskarna.

    Då var det ändå i ciklidakvarier (främst Malawi och Tanganyika) som många använder salt i - men som sagt jag betraktar det som en myt att det skulle förbättra hälsotillståndet på fiskarna.
    men är det inte ett akvarium med växter i så skadar det kanppast inte i alla fall
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag testade trots allt med salt i klart mer än 100 akvarier under 1-2 år och sedan 1-2 år utan salt.
      Jag märkte överhuvudtaget ingen skillnad i hälsotillståndet på fiskarna.

      Då var det ändå i ciklidakvarier (främst Malawi och Tanganyika) som många använder salt i - men som sagt jag betraktar det som en myt att det skulle förbättra hälsotillståndet på fiskarna.
      men är det inte ett akvarium med växter i så skadar det kanppast inte i alla fall
      Min erfarenhet är liknande ingen ide att salta till fiskarna om de är friska det är bra om man får svamp eller fenröta men jag skulle inte ha i salta på en höft då är risken att fisken tar skada. Toror även på Mumin om nitriten. Funkar i samband med resonemanget om osmos dvs utjämning av salter kontra vätska. Läste du artikeln jag länkade till ?
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Jag kör salt i mina burkar (1 ml koksalt per liter vatten) men då har jag Nothos som ofta drar på sej velvet om de får gå utan salt. Artemianauplier lever dessutom 24 tim i den salthalten (och flera dygn om du går upp till 3 ml). Undrar om det inte var Kramfors som brukade länka till den här sidan om salt som kan vara av intresse:
        University of Florida, Institute of Food and Agricultural Sciences Extension outreach is a partnership between state, federal, and county governments to provide scientific knowledge and expertise to the public. The University of Florida (UF), together with Florida A&M University (FAMU), administers the Florida Cooperative Extension Service.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #19
          Ursprungligen postat av erikthur
          Jag kör salt i mina burkar (1 ml koksalt per liter vatten) men då har jag Nothos som ofta drar på sej velvet om de får gå utan salt. Artemianauplier lever dessutom 24 tim i den salthalten (och flera dygn om du går upp till 3 ml). Undrar om det inte var Kramfors som brukade länka till den här sidan om salt som kan vara av intresse:
          http://edis.ifas.ufl.edu/vm007
          Hmm klart läsvärd artikel Erithur...
          Men du har ju kilis och jag fattar saken rätt så lever de i pölar som torkar ut och därmed en stigande salt halt (vattnet minskar därmed stiger salt koncetrationen ) ... Det tror jag är förklaringen till att de trivs i lite salt vatten. Men som sagt var och en är salig i sin tro jag har lite på känn att vatten kvaliten från kranen har och göra med om fisken behöver salt eller inte i karet.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          Arbetssätt...