20 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    20 liters

    Min dotter ska få ett eget akvarium, 20 liters. Undrar vad vi kan ha för fiskar till det? Någon mal måste vi väll ha, sen tänkte vi en sorts med flera stycken men jag är osäker vilken sort dom kan vara i ett så litet akvarium?
  • Caj
    • October 2010
    • 88

    #2
    Små akvarier kan vara mycket trevliga, men malar hör nog hemma i större akvarier än så. Några killifiskar kan gå bra, eller någon parosphromenus, men de kan vara ganska svåra. Både killifisnar och parosphromenus kan vara lite svåra att få tag i. Annars finns det ju räkor eller snäckor.

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #3
      Jag skulle tipsa er att gå upp i storlek direkt, 20 liter är väldigt trångt för de flesta fiskar. Det blir nästan genast överbefolkat och det är förvånansvärt mkt slit med att hålla ett så litet kar i ordning.

      100 liter är en bra storlek som tillåter mkt kul, men känns det för stort så föreslår jag att ni kör på runt 50 liter iaf. Där skulle ni kunna ha några pansarmalar (trivs i grupp) och kanske Guppy som förökar sig lätt och är roliga på det sättet (men förbered grannar och vänner på att ta emot överskottsfiskar efter ett tag...). Ett litet stim tetror, t.ex. glödbandstetror eller liknande skulle också funka. De jag har haft har alltid varit tåliga och långlivade.

      Vill ni absolut ha 20-liters karet är riktigt små fiskar som mikrorasboror OK. Annars är det nog bäst att nöja sig med räkor eller snäckor eller liknande i så små kar.

      Man måste inte ha malar alls. Om det är alger du tänker på så är det bästa att försöka undvika att drabbas av dem alls, genom att sköta karet på bästa möjliga sätt: inte mata för mkt, göra regelbundna vattenbyten osv. Men det är ett roligt släkte. Algätande malar i liten behändig storlek skulle kunna vara Otocinclus (men de kan vara lite känsliga) eller Parotocinclus Jumbo.

      Kommentar

      • Algie
        • January 2007
        • 99

        #4
        Jag har ett 100 liters, men min dotter vill ha eget så jag har ett 20l i förrådet. Det var det jag började med och tycker det är bra storlek för henne.
        Trodde bara att det fanns fler sorter att välja mln. Jag hade tetror när jag startade.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          svårt med fisk till små akvarium men kanske ett par endlers guppy? trevligt när de förökar sig och som bottenstädare som käkar överbliven mat så kanske corydoras pygmeus ett litet tips kanske.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Algie
            • January 2007
            • 99

            #6
            Det är mycket fint med guppy, men de förökar sig så mycket och det arbetet som följer har jag inte möjlihet till;(
            Anneli

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              vad är det för mått på karet? :P
              All we are, we are.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                kör på räkor då annars till det lilla karet, eller nåot i den stilen :P.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Eidesdotter
                  • December 2009
                  • 219

                  #9
                  Ursprungligen postat av Algie
                  Jag har ett 100 liters, men min dotter vill ha eget så jag har ett 20l i förrådet. Det var det jag började med och tycker det är bra storlek för henne.
                  Trodde bara att det fanns fler sorter att välja mln. Jag hade tetror när jag startade.
                  Jovars, själv hade jag både vinkeltetror, kilfläcksrasboror, guppy och dvärggurami i mitt första lilla kar på 20 liter när jag var 7-8, så visst kan man stoppa i alla möjliga sorter, men jag tror inte de hade det så värst bra därinne.... Ett fasligt städande var det också minns jag. Det blev genast roligare när jag fick byta upp mig till fantastiska 45 liter...

                  Men microrasbororna tror jag finns flera sorter av. De är färggranna och pigga och framför allt små.
                  Kampfisk hålls ju ofta i pyttesmå kar, men jag har alltid tyckt det sett eländigt ut. Men de kanske trivs så? Någon här som vet?

                  Kommentar

                  • Algie
                    • January 2007
                    • 99

                    #10
                    26*52*30 är måtten!

                    Kommentar

                    • Eidesdotter
                      • December 2009
                      • 219

                      #11
                      Det får jag till 40 liter.

                      Kommentar

                      • Algie
                        • January 2007
                        • 99

                        #12
                        Oj, förlåt, har tänkt fel.....

                        Kommentar

                        • Algie
                          • January 2007
                          • 99

                          #13
                          Då kanske det är lättare att hitta sorter att välja mellan?
                          Förlåt igen att jag skrev fel
                          Anneli

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Ursprungligen postat av Algie
                            Då kanske det är lättare att hitta sorter att välja mellan?
                            Förlåt igen att jag skrev fel
                            Anneli

                            Det får du , en fin och ståtlig kampfisk hane hade suttit som en smäck . växter som blir relativt stora, kanske som blir ett litet snår som kampfisken kan simma igenom,ohh jag ser det framför mig .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • Eidesdotter
                              • December 2009
                              • 219

                              #15
                              Ja mkt lättare! Inget att be om ursäkt för, det var ju bara en vinst för er ju!

                              Jag har genom åren haft följande sammansättningar i ett 45-liters kar:
                              a, ett fjärilsciklidpar, 5 pansarmalar, 6-10 småtetror (typ neon- glödband-).
                              b, 6-10 sebrafiskar, en eller två kinsesiska algätare, 5 praktbarber. (Fast det var verkligen i överkant...!)
                              c, ett gäng kardinalfiskar
                              d, ett dvärgguramipar, en handfull guppys, 10 småtetror
                              Bl.a. Lite halvtrångt i en del av fallen, men som jag minns det funkade det rätt bra. Fjärilarna lekte t.ex.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...