Hjälp med nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robert_killen
    • December 2010
    • 15

    Hjälp med nytt akvarium

    Hej!
    nybliven forumdeltagare
    När jag har flyttat till ny lägenhet 1 feb, tänkte jag skaffa ett 100-120L akvarium.
    Vilka fiskar anser ni att jag ska köra med? Vill gärna ha mkt neontetror, och annan stimfisk, då stora bumliga saker inte faller in i mitt intresse. Gärna fisk med stark färg.
    Vilka algätare ska jag köra med? Hade tänkt ha i några sniglar, och söta ( vet ej namnet på dessa) röda räkor.
    Hade tänkt ha mycket växtlighet så jag får ett akvarium där man kan sitta och "upptäcka" nya fiskar heöa tiden, + att de har bra platser att gömma sig i.
    Alla hjälp välkomnas

    //Robert
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit!
    Ja du, nu har du något att se fram emot, det är den här fasen som jag personligen tycker är den allra roligaste, planeringen och inköpet. Tänk igenom ordentligt nu innan du handlar grejer vad du vill ha, kanske en snygg bakgrund istället för plansch osv.
    Storleken på kar du funderar på är en bra nybörjarstorlek, dels kan du ha ett bra fiskval i ett sådant kar, sedan är det betydligt lättare att sköta och få balans i.
    Kolla igenom artiklarna här på Zoopet om tex det första akvariet, akvarievatten osv, då man får mycket hjälp den vägen nu i början.

    Även ditt fiskval/räkval ska du ta en funderare på, en del fiskar gör så att risken att alla räkyngel blir uppätna, som tex neontetror. Det finns massor av andra fiskar att välja mellan som funkar bra med räkor, om det är den vägen du vill gå. Annars kan du visserligen kombinera tetrorna och räkorna och de räklingar som klarar sig blir då bara en bonus.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hej o välkommen säger jag med

      tipsar starkt om att läsa denna tråden först av allt.


      massa nyttig o viktig info om att starta ett akvarium.

      sen är akvaristens främsta egenskap TÅLAMOD skynda långsamt. tänk igenom placering, inredning o fiskval lång o länge, annars blir man lätt missnöjd o kanske köper fisk som itne passar ihop eller så.

      o som anjo säger. titta gärna igenom trådar här både för att få bra info och för att få bra inspiration. många här (inklusive jag) har sina kar upplagda här som projekt-trådar där man är med från start. mina finns i min signatur.

      lycka till!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Som ovanstående talare säger, med vissa fiskarter så kan det bli lite jobbigt för räklingar att överleva.

        men det kan gå.

        Karet är som gjort för ett SA (sydamerika) tema (anser jag, finns lika många åsikter som forumsdeltagare).

        som ansjo säger, en snygg bakgrund (om du tycker det är att ta i med pengarna, så en helsvart bakgrund som alternativ)

        ganska tätt med höväxande gröna tåliga växter i bakgrunden, ex någon variant av vallisneria
        lite rötter / stenar framför dessa växter.
        några mörkgröna halvhöga växter till höger och vänster, kanske en tålig crypto
        lämna en del simyta framför rötter / stenar.

        bottensubstrat...tja en klassiker är ju inte fel...dvs engelsk sjösten, gärna den som är ca 2mm i diameter

        kanske en dvärgciklid på botten (slår ett slag för den bolivanska fjärilen)

        en mal eller två, gärna den vanliga ancistrusen.

        sedan som svävande ovanför cikliderna, ett fett stim med tetror, varför inte kardinaler eller svart neontetra

        uppe vid ytan lägger vi kanske några bilbukar.

        Klart !

        sedan kan man laborera hur mycket (nästan iaf) mellan vilka fiskar man skall ha.
        Man kan ju ex byta ut cikliderna mot ett stim corydorasmalar, byta ut tetrorna mot
        ett färgglatt gäng platys, etc etc.

        sedan kan man få prexis (nästan iaf) samma effekt om man istället väljer att ha Asien tema
        med rasborer / barber.

        vad som är viktigt, är att man har en fiskblandning som kommer ifrån ungefär samma vattenvärden.
        Där är PH och temp vikigast. Samt fiskar som äter ungefär samma mat.

        Och sist men inte minst gör som det hannesc sa.....läs den tråden han länkade till, samt spring direkt
        och köp TÅLAMOD !!!!!!!

        tänk på att från den dagen du får hem karet, tills dess att det är fullt med fisk, så kan det lätt ta
        2-4 månader (med viss set up, ännu längre)......det är tyvärr inte så att man fyller på vatten på
        fredagen ner med fisk på lördagen, och tro att det är klart på söndagen.....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Tycker du redan har en bra plan som de andra säger. Kör på ett gäng tetror (eller annan stimfisk) till en början så ser du hur det artar sig.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Tycker också det ser bra ut Tålamod är viktigt, som påpekat, men du verkar ju vara ansvarsfull och läser på innan, OCH går med i detta ypperliga forum Kan bara välkomna dig hit!

            Kommentar

            • AndreasR
              • March 2005
              • 109

              #7
              Jag får nog gå emot strömmen lite här.. .

              Man får inte glömma att den största betan de flesta nybörjare är att akvariet tappar dragningskraft när man fått igång det och har i sina fiskar. Då är det egentligen bara kvar att byta vatten tillräckligt ofta och mata på kvällen.

              Så jag tänker inte bara säga att det ser bra ut.. Ifrågasätt dig själv lite grann.
              Du vill inte ha bumlingar - men å andra sidan så är det ofta (inga regler utan undantag) de lite större fiskarna man sitter och betraktar. En stimfisk är finare när dom får agera som just en stimfisk, och oftast så ges det inte plats för det i ett sånt akvarium. Resultatet blir då att du kommer få en stor fin fisk-soppa när stimmen blandats ihop.
              Min erfarenhet är att fisken behöver en anledning att stimma när det är så pass liten yta, och det kan lättast jämföras med något hot (större fisk), men det refereras också till att inte passa ihop.

              Annars är jag helt överens med dina tankar kring inredningen, det är faktiskt det som är roligast att titta på (i min åsikt), och roligt som s**an att pyssla med.
              Ett tips där är att börja med snabbväxande växter (är även bra när du startar nytt, två flugor i en smäll). När du senare börjar komma igång och fått lite koll på vad du var nöjd med och inte kan du börja kolla på långsamväxande växter som kräver lite mer tillsyn.

              Ska bli kul att se hur det artar sig.
              Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

              Kommentar

              • robert_killen
                • December 2010
                • 15

                #8
                Har nu kollat runt lite efter fiskar, och hittat 3.
                Neontetra
                Platys
                Edler

                Några fler sorters som ni kan tipsa om, som trivs ihop med dessa?
                Har jag förstått rätt, om jag vill att färgerna ska lysa starkt på tetrorna, ska jag ha en ganska mörk botten?

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Tycker dina tre sorter fiskar låter toppen Platys och endlers förökar sig bra så du lär få yngel vilket alltid är kul och Platy kan man alltid väja mellan olika fina färgkombinationer Kör på det

                  Platy 4-6st
                  neontetror 10st
                  Endlers 1 hane 2 honor (inom en månad har du säkert 1000 sånna) De förökar sig som kaniner.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • robert_killen
                    • December 2010
                    • 15

                    #10
                    När det gäller platys, simmar de i stimm, om så fallet, kan man välja platys i olika fäger, så det blir lite "variationer"?
                    OCh angående Tetrorna, räcker det med 10, eller känns det "futtigt"?

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Tycker dina tre sorter fiskar låter toppen Platys och endlers förökar sig bra så du lär få yngel vilket alltid är kul och Platy kan man alltid väja mellan olika fina färgkombinationer Kör på det

                      Platy 4-6st
                      neontetror 10st
                      Endlers 1 hane 2 honor (inom en månad har du säkert 1000 sånna) De förökar sig som kaniner.

                      japp, de förökar sig duktigt, men det kommer att vara få som överlever, de där små neonisarna
                      kommar att glufsa i sig ynglen.

                      bra set up annars....


                      men...men,,,,

                      tänkl på att starta långsamt.....inte alla firrar i samtidigt.....



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Ursprungligen postat av robert_killen
                        När det gäller platys, simmar de i stimm, om så fallet, kan man välja platys i olika fäger, så det blir lite "variationer"?
                        OCh angående Tetrorna, räcker det med 10, eller känns det "futtigt"?
                        Har du startat upp karet redan?

                        Jag har aldrig haft platy, men i affären ser man att de håller ihop, kan inte påstå att de stimmar så bra som t.ex. ett stort gäng neontetror.
                        Mina mollys höll ihop, det var alltid 2-4 st som simmade tillsammans.

                        ang antal neontetror kan man alltid köpa fler i efterhand.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          platys stimmar inte ett dugg....iaf aldrig gjort det hos mig.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #14
                            Herre Gud stackarn blir väl tokig snart! kör på bara så kommer det gå kalas starta gärna en projekt tråd :-) alltid kul att följa. Lycka till

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Och får jag säga nått innan du blir tokig Så skulle jag säga att du ska skaffa fler än 3 endlers. Visst, de får mycke yngel men tetrorna kommer som redan påpekat att mumsa ganska mycket på dem, och endlers är så små att du inte kommer att se dem om du bara har tre st

                              Kommentar

                              Arbetssätt...