Är Mollyn sjuk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronica
    • May 2003
    • 1

    Är Mollyn sjuk??

    Hej.
    Jag skaffade akvarie för ca 3 veckor sedan. Gjorde misstaget att lägga i några snäckor - ph:t blev katastrofalt och en fisk dog. En mal fick svamp som följden av detta. Jag medicinerade och bytte vatten (och tog ut snäckorna!!). De verkade inte må så bra ändå så jag återvände till fiskaffären och fick frågan om jag lagt i salt. Hade ingen aning om detta men nu är det också fixat. Nu - äntligen verkar de mår bra (alla värden är bra) men jag är lite fundersam ang en Black molly. Den har en vit blåsa på munnen och är lite vitspräcklig speciellt runt ögonen. Den har varit så här i ca 2 veckor nu och jag undrar om den kan ha fått någon sjukdom, som ev kan smitta ner de andra. Vad tror ni? Ska man ta bort den el. medicinera den? Den verkar pigg och glad och äter bra.
    Han i fiskaffären säger att jag inte behöver göra något med den men jag undrar ändå, känner inte att jag riktigt kan lita på honom.
    Finns det någon erfaren som kan tänkas hjälpa mig??


    va
    va
  • Spooler
    • May 2003
    • 86

    #2
    troligen är det en svampinfektion som mollyn har (ganska kännsliga).
    hur mycket salt och vad för salt hällde du i och hur stort är ditt akvarium?

    1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*110 sött, 1*120 sött, 9*60 sött och mer kommer nog =)
    1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*120 sött, 1*110 sött, 1*98 sött, 10*60 sött, 1*19 sött och mer kommer nog =)

    Kommentar

    • Sessan
      • March 2003
      • 80

      #3
      Hej!

      Antar att du också bor i Borås, med tanke på din mailadress. Inte för att direkt smutskasta någon, men om det är Joakim på Zoohörnan du har fått råd av bör du nog ta dem "med en nypa salt". De har ju mycket att välja på där, men jag har inte alltid uppfattat honom som seriös.

      Håller också med om att det låter som en svampinfektion. Rådet att lägga i lite salt var ju iochförsig bra i så fall, särskilt när det gäller en Black Molly. Verkar den inte så dålig så kan du ju alltid prova att höja temperaturen litegrand,det brukar ju kunna hjälpa i kombination med salt.

      /Linda

      ***Den som lär sig av sina misstag vågar sällan försöka igen***

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79669
      ***Den som lär sig av sina misstag vågar sällan försöka igen***

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79669

      Kommentar

      Arbetssätt...