Mitt första Akvarium. 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av spytoby

    Finns det andra saker man kan ha i ytterfiltret som inte kostar en massa varje månad, eftersom man måste köpa nytt. Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

    Kan man inte reducera nitriten med något medel för att undvika massdöd? som typ
    http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=927&page=1
    vadå kostar varje månad??? du behöver inte köpa nytt filtermaterial varje månad. vad har du fått det ifrån? syftet med filtret är att det ska mekaniskt rena ( dvs fånga upp skräp) biologiskt rena (det skapas en bakteriekultur i filtret, på tex biobollollar, som bryter ner nitrit o amoniak o andra skadliga ämnen.) o vid behöv kemisk rena ( typ kolfilter som man kan i filtret i uppstart och efter eventuell medicinering)

    bakteriekultur finns på flaska som man kan tillsätta vid uppstart för att skynda på processen.

    ditt innerfilter kan du ha i oxå. som du säger så är det redan inkört men jag tycker det är förlitet för den last du kommer ha i karet.

    Kommentar

    • spytoby
      • September 2010
      • 10

      #17
      Nu har jag beställt en Fx5:a och grejor att stoppa i den. En massa håvar och reflektorer. Väntar ivrigt..

      Hittat några stenar vid ett grustag.
      Såhär blev det.


      Har även stoppat i 2 malar sålänge. Leopard Cactus Pleco

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        riktigt snygga malar. o karet ser skitnajs ut förutom den otroligt människogjorda grottan. tar effekten av hela karet tyckler jag. att lägga två runda stenar o sen en platt över är (enligt mig) ett klassiskt misstag.
        det ser onaturligt ut o fiskarna använder det ändå inte alltid som grotta.

        testa gärna att bara lägga stenarna i ett stort stenröse. kommer se mycket snyggare ut

        men som alltid. ditt akvarium o din desig. gilalr du det ska sjag inte klaga. vill bara ge lite tips o konstruktiv kritik

        Kommentar

        • spytoby
          • September 2010
          • 10

          #19
          ska framföra det till tjejen. Det var hennes del av akvariet.

          Kommentar

          • spytoby
            • September 2010
            • 10

            #20
            Nu har vi fått i vårat FX5 i akvariet. Innerfilteret står kvar nån vecka till så bakteriekulturen inte försvinner.

            Och efter många krångliga beställningar av pirayor och oscar, så vart vi så trötta av att folk tappade bort beställningar etc.. så vi åkte en vända till Karlskoga och köpte ett gäng med Vildfångade Pygocentrus Nattereri (Tjejen fick sängramen hon trånade efter istället för Oscar).

            Allt gick bra, dom åt tillochmed första kvällen. Deras kost innehåller mest räkor och hajmal för tillfället, men någon levande liten firre kan jag försöka bjuda på vid ett senare tillfälle.

            Bilder kommer om en dag eller två

            Kommentar

            • spytoby
              • September 2010
              • 10

              #21
              http://www.youtube.com/watch?v=NBWOLImrxio Små piranhas simmande


              Bild som lovat

              Ska vara 9 små krabater där i.. Dom är duktiga på att gömma sig

              Kommentar

              Arbetssätt...