Knakande akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frulle
    • November 2007
    • 64

    Knakande akvarium?

    Hej!
    Jag har precis flyttat och skaffat ny möbel (som jag tycker ser rätt stabil ut, kan fixa bild om ni vill) till mitt 54 liters.
    Jag fylle i karet med gammalt och nytt vatten, och lade i fiskarna runt 20.00
    Klockan 21.00 hörde jag något som lät som något som sprack, men har kollat akvariet, utan att hitta någon läcka.
    Om det inte har hänt något än (kl 23.15) är det stor risk att det kan gå sönder senare, när det stått ett tag? Jag tänker nämligen att om det skulle gå sönder (möbeln vara för svag, eller att akvariet inte står rakt så att någon sida blir belastad för mycket), borde det inte ha hänt direkt?
    Kan jag sova lugnt, eller vad tror ni?
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Bra fråga! har du lyft runt på möbeln , kan den ju bara ha "satt" sig, men du lär mrka om nåt händer! Är säkert ingen fara!

    Kommentar

    • BalleValle
      • May 2010
      • 57

      #3
      Jag brukar alltid sätta mig på mina tilltänkta akvariemöbler, som inte är anpassade akvarieställningar, alternativt vränga på ungefär motsvarande vikt som alltihop skulle kunna tänkas väga, samt att jag brukar... ja... ruska runt mig själv/underlaget, för att känna hur pass stabilt det är! Rör det sig nämnvärt, eller känns det som en gelétårta?!

      Sen kan saker och ting se stabila ut, och vara riktigt instabila eller helt enkelt bara braka ihop! Spånplattor litar jag inte alls på (inte heller dedär... vad det nu än är för material, det ser stabilt och rejält ut, men i själva verket räcker det med att tappa en tennisboll på bordsytan, så går det hål på det)! Inte heller "enkla byråer", men det beror på vad som ska stå på! Väger det sammantaget <30 kg, så kan man stort sett ställa det vart man vill...
      BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

      Kommentar

      • Frulle
        • November 2007
        • 64

        #4
        Okej, tack för svaren. Än så länge har inget hänt, och jag satte mig på möbeln innan akvariet åkte på - och då knakade det inte.
        Dock ser möbeln allt sämre lämpad att ha akvariumet på ju mer jag tittar på det, då det ser ihoplimmat ut. Jag tar ett kort senare, när jag hittat kameran.
        Men eftersom inget hänt än, borde det ju hålla.
        Det blev rätt mycket orolog sömn inatt :P

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Mitt 960 liters höll med en vecka innan bottenrutan sprack, och det var med en "riktig" akvarieställning så kolla du upp din akvariemöbel för säkerhets skull.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Frulle
            • November 2007
            • 64

            #6
            Oj, det lät ju inte bra
            Har ni några tips på hur jag ska "kolla upp" akvariemöbeln?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nja, några bilder på möbeln som du länkar hit är en början.
              Annars kan du kolla så överstycket inte sitter skkruvat i sidostyckena utan att den vilar på sidorna, att den inte bågnar av tyngden, att det är något som stöder i mitten av möbeln osv...
              Nu säger jag inte att din möbel är dålig, men det kan kosta mer än det smakar om man har lite otur... Ditt kar är bara på 54 liter och med sand väger det ca 75 kg så du behöver troligen inte oroa dig så mycket, men idén med att själv sätta dig på möbeln är inte så dum.
              Senast redigerad av ansjo; 06 June 2010, 12:28.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Frulle
                • November 2007
                • 64

                #8

                Nå vad tycks? Ska jag ha kvar fiskarna på den, eller flytta dom till ett annat (trots att det också är riskabelt)

                Kommentar

                • Frulle
                  • November 2007
                  • 64

                  #9
                  Jag ska nog förstärka möbeln om en vecka, genom att sätta in ett hyllplan innanför, vad tror ni om det?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Tyvärr kan inte jag öppna bilden då jag är på jobbet och jobbdatorn har något filter mot pixbox, men det låter annars som en bra idé.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • BalleValle
                      • May 2010
                      • 57

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Mitt 960 liters höll med en vecka innan bottenrutan sprack, och det var med en "riktig" akvarieställning så kolla du upp din akvariemöbel för säkerhets skull.
                      Men fy! 960 liter, rakt ner på golvet... med grus och allt! Vem fick moppa?!

                      Jag skulle nog inte rekomendera att ha något på en sån där... vad det nu än är för någo. Tycker den ser lite skralltig ut... men det är vad jag tycker! Det räcker med så lite, för att det ska hända så mycket! Väntar bara på att jag ska snubbla in i mitt ekbord, så jag välter alltihopa så kar och fiskar bluddrar ut på golvet... nåväl! Går liksom inte att riktigt lita på något...
                      BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Kors stag i ryggen är bra för att få stabilitet i sidled. Jag har en själv snickrad bänk till 120L och en köpe bänk till 180L räkburken på en 40L står på en hemmabygge den med. Det är viktigt att benen inte kan vika sig åt något håll och att underlaget är plant och inte bär ramen på karet mer på någon sida. Har en frigolit platta under räkburken de övriga strå rätt på bänkskivorna. Det kan var att bänken satte sig eller att någon limning gick isär det är bara till att ta fram ficklampan och inspektera vad som orsakat knaket.
                        Senast redigerad av Mick13; 20 June 2010, 20:36.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...