vilken algätare rekomenderar ni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    vilken algätare rekomenderar ni

    har ett pyttekar med tre platysar i men behöver någon liten algätare. har tittat på Otocinlus, finns det fler??
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Hur stort är ditt pyttekar? (Det låter som att det är för litet för ottosar.) Är karet väldigt litet finns det nog ingen fisk som passar, då får det nog bli räkor eller snäckor istället.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Håller med Dexter.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        19l

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Räkor och skräpsnäckor helt klart
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Min tur att hålla med Nubi. Då är det helt klart för litet för ottosar. Antar att det är ditt yngelkar? Yngel och räkor är en bra kombo. Ofta har man en tendens att övermata yngel, då tar räkorna hand om överflödet.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              räkor o snäckor här med. håller med nubi o dexter. ingen plats för en mal

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Jag hade tidigare 6st Black molly yngel i karet men alla dog pga att temperaturen helt plötsligt sköt i höjden, mitt fel då jag köpte en doppvärmare som inte värmde jämnt.

                Karet står i min dotters rum och hon blev väldigt ledsen eftersom det var "hennes" fiskar. Jag köpte då tre st små Platysar som jag senare tänkt flytta över till mitt 112l.
                Jag tänkte flytta över dem när nästa yngelkull var redo för det lilla karet men nu har jag problem med 112an så många fiskar i det har dött.
                Det var altså bara en tillfällig lösning som nu blev lite krånglig...och jag behöver altså en algätare en tid. Krångligt detta blev men hoppas ni förstår hur jag tänkt.

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lineli
                  Jag hade tidigare 6st Black molly yngel i karet men alla dog pga att temperaturen helt plötsligt sköt i höjden, mitt fel då jag köpte en doppvärmare som inte värmde jämnt.

                  Karet står i min dotters rum och hon blev väldigt ledsen eftersom det var "hennes" fiskar. Jag köpte då tre st små Platysar som jag senare tänkt flytta över till mitt 112l.
                  Jag tänkte flytta över dem när nästa yngelkull var redo för det lilla karet men nu har jag problem med 112an så många fiskar i det har dött.
                  Det var altså bara en tillfällig lösning som nu blev lite krånglig...och jag behöver altså en algätare en tid. Krångligt detta blev men hoppas ni förstår hur jag tänkt.
                  Oavsett orsak till varför du behöver algätare så jag skulle ändå inte sätta ottosar i det lilla karet. De skulle bara bli stressade av att få gå i ett kar bara för en kort tid. Det är ju dessutom för litet för Otocinclus vare sig det gäller en eller flera. (Personligen skulle jag ALDRIG ha en Otocinclus ensam.) Ottosar äter ju dessutom bara alger och inte överbliven mat och annat skräp, utöver alger, som räkor gör. Varför inte lite färgglada räkor som kan bo där permanent och passar i den storleken på kar? Dottern skulle säkert tycka det var jättespännande med fina röda Körsbärsräkor som dessutom lätt får räklingar. (Kan inte Platysarna bo i 43-literskaret tills du får ordning på det stora? Fast jag förstår kanske inte problemet? Varför behöver du algätare när du har tre Platysar i karet men inte när du vanligtvis har yngel i det? Blir det mindre alger då? Hur menar du?)
                  Senast redigerad av Dexter; 21 May 2010, 00:10.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Körsbär och snäckor tycker även jag låter som en bra idé, både aktiva och intressanta. Hur många barn har haft chansen att studera de djurens beteende noga?
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #11
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Körsbär och snäckor tycker även jag låter som en bra idé, både aktiva och intressanta. Hur många barn har haft chansen att studera de djurens beteende noga?
                      Jag tycker de är lite småäckliga...

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #12
                        Dexter: När jaghar yngel i karet kanske de blir uppätna av algätaren?
                        43l är fullt det har blivit guppyyngel däri och snart dags för Black Mollyn igen tror jag. Ska lämna ynglen när de växt till sig till fiskaffären men det dröjer ju.

                        Jag läste om Ottisar men förstod inte att de vill vara i stimm.

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lineli
                          Dexter: När jaghar yngel i karet kanske de blir uppätna av algätaren?
                          43l är fullt det har blivit guppyyngel däri och snart dags för Black Mollyn igen tror jag. Ska lämna ynglen när de växt till sig till fiskaffären men det dröjer ju.

                          Jag läste om Ottisar men förstod inte att de vill vara i stimm.
                          Ottisar ska man helst ha i flera antal

                          Algätare, pratar vi då om en mal? de äter inga yngel. De ger sig på ägg, men aldrig frisimmande yngel.
                          Det behöver du inte oroa dig för.

                          Vad då! snäckor och räkor är super söta. Du borde verkligen köpa ett gäng (från privatpersoner) körsbärssnäckor. De är mkt underhållande
                          Tror dina barn skulle gilla de med.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Dexter
                            • December 2009
                            • 984

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lineli
                            Dexter: När jaghar yngel i karet kanske de blir uppätna av algätaren?
                            43l är fullt det har blivit guppyyngel däri och snart dags för Black Mollyn igen tror jag. Ska lämna ynglen när de växt till sig till fiskaffären men det dröjer ju.

                            Jag läste om Ottisar men förstod inte att de vill vara i stimm.
                            Fast ottosar som är så känsliga för att byta kar/vatten kan man ju inte bara hålla på att flytta hit och dit. (Många dör av den omställningen.) Om du har du läst om dem så vet du också att de inte passar för ett kar på 19 liter. Tycker du att räkor och snäckor är äckliga kanske du inte ska ha någon algätare i det alls eller byta upp dig till ett större kar, dubbla storleken? Finns nog inget annat som passar i 19 liter helt enkelt. Man måste ju tänka på fiskarnas välmående i första hand tycker jag. Det är ett ansvar man har som djurägare. Dessutom är räkor jättesöta och intressanta djur. Barnen här tycker det är jättespännande när de går med ägg och sedan efter bara några veckor får fullt av små söta räklingar. (Hade räkor och skräpsnäckor i vårt 19-liters yngelkar och det var fritt ifrån alger. Våra ottosar skulle jag aldrig stoppa i det.)
                            Senast redigerad av Dexter; 21 May 2010, 11:36.
                            /Dexter

                            75 liter mix, 220 liter mix

                            Kommentar

                            • Lineli
                              • February 2010
                              • 565

                              #15
                              Naturligtvis tänker jag på fiskarnas bästa det är därför jag ställer frågan, vad som skulle passa och nu vet jag: Räkor!
                              Jag fick svar på min fråga och det var tanken med tråden
                              Tack!

                              Nubi: Varför bör man köpa räkor av en privatperson?
                              Har du förslag på en bra länk om räkor?
                              Senast redigerad av Lineli; 21 May 2010, 22:27.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...