Är mitt akvarium dödsdömt? :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    inga problem! det är därför forumet finns! skeppa gärna in lite bilder på karet

    Kommentar

    • Jocie
      • May 2010
      • 49

      #32

      Här är karet i helhet


      En liten närmre bild

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

      Och även en kort video!


      Vet att det är lite krimskramsigt.. Ska ta bort lite saker tror jag.
      Speciellt diamanterna och glasstenarna :P

      Tejpen som sitter på glaset har några skitungar klistrat dit. Får inte bort den :P

      Synpunkter?
      1st 60L
      1st 200L

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #33
        Håller med om att du mkt väl kan plocka bort de där svarta o genomskinliga stenarna i förgrunden! Sen bör det kanske vara en "riktig" akvarieramp, ser ut som om den lampan du har inte gör det så sljust i akvariet..? Man kan oxå plantera växter framför pumpen, så döljs den lite av växterna!
        Prova att ta bort tejpen med ett rakblad?

        Kommentar

        • BalleValle
          • May 2010
          • 57

          #34
          Om det är till någon glädje, så kan jag säga att det var exakt sådär jag startade upp mitt allra första akvarium! Eller ja, det gick nog baskenimig ännu brutalare till! Jag köpte fisk först!!! Och körde ner dessa i, stort sett iskallt vatten (cirkus 15 grader). Detta bestånd bestod av 1 gibbi, några briljanter, säkert någon mobbad guldfisk, och neontetra... tror jag fick med mig någon guppy och platy också! Och körde ner dessa i detta vatten! Utan filter, utan värmare, utan grus, utan växter... utan precis någonting!!! Jag förstod inte bättre då heller! Var väl bara elva år, och inte var det någon som sa åt mig att man INTE skulle göra så heller!!

          Till saken hör också att jag fick denna snilleblixt, när jag var hos min mormor, på hennes sommarställe! Så alltså plågade jag ner dessa stackars krakar på ett ställe, håvade sen upp dem, eller om jag fraktade dem i karet, under en mycket skvalpande resa till deras ordinarie plats... minns inte riktigt!

          I alla fall, väl på plats så frågade min mor vad jag hade släpat hem, och att jag kanske skulle ha filter, ljus, värmare, grus, växter... och allt sånt! Blev en till vända till närmsta djuraffär (som då låg 15 mil bort... när jag fick min fisk-frossa så var det någon som skulle åka till Borlänge, och jag propsade på att jag skulle följa med, och köpa fisk!)

          Många, många lappar senare (och en ljusramp beställd, samt en GROV utskällning på finlandsvenska av butiksägarna, som då hade stället, inklusive en mycket uppretad förälder), så fick jag då med mig det jag behövde till detta... ja, det finns inte ord som kan beskriva detta... tanklöst-kvalificerade-fiskplågeri-institutet!

          I slutändan så (dog alla, visserligen... då detta var cirka 11 år sen, men det dröjde några år innan den sista fisken trillade av kotten), så var det kanske en eller två neontetror som fick lämna talarstolen i förtid! De flesta, eller ja 95% av alla överlevde, otroligt nog (bara måste lägga upp den där historien i min blogg sen, en mer ingående variant! Jösses... mycket märklig historia det där...)! Försök att slå denna uppstart av ett akvarium (ett mirakel att det ens var så många som överlevde allting!)

          Uppstarten av det andra karet, var oplanerad, dock inte lika oplanerad som det första! Så det som jag drämde upp nu, det kan OMÖJLIGT ha klassats som oplanerat, i jämförelse med de två första!! (till det tredje, så hade jag lärt mig hur allt det skulle gå tillväga, eller ja... något sånär... men det tror jag stod helt tomt, med bara vatten och grus, i nästan en månad, tror jag! Det blir ingen glad av heller!)

          Uppstarten av det allra senaste går att följa (är ju bara... ja, nästan två veckor sen jag skaffade själva lill-tanken, nu) på mitt akvarietjat (tror inte att mitt språkbruk skulle passa så himla bra på Zoopet's bloggfunktion, är jag rädd). Är väl bara att läsa, och förfaras över mina... mer eller mindre drastiska misstag! MEN, endast en skralltig kardinal har dött hittills!! Tycker jag är bra jobbat!
          BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

          Kommentar

          • Sliaros

            #35
            Ett tips; roten du har är för hård, malen kan inte gnaga på den. Köp en mangrove-rot istället, när du känner att det är balans i karet. De ser ut såhär (och är dessutom billigare):



            De kan du lägga ner på botten och pyssla ihop till grottor, det är fint och uppskattat av malarna.

            Rötterna färgar av sig till en början, så bli inte brydd om vattnet får en te-aktig nyans. Du kan skölja ur rötterna i badkaret först oxå, så får du bort det värsta innan du lägger ner dom.

            Hoppas allt går bra med akvariumet!

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #36
              Tycker inte du behöver oroa dig. Ha pumphuvudet lite ovanför ytan så du får mycket utrörning bara så blir där syre så det räcker.. köp lite mer växter bara jag rekomenderar Vattenpest och Cabomba.. så löser det sig nog. Mitt första akvarie FÖR MÅNGA ÅR SEDAN. Tog jag hem la i sand. 1-2 växter fyllde med vatten starta pumpen . rätt temperatur sen slängde jag i alla fiskar på en gång .. inte en enda som dog..

              Lite överskattat nu för tiden med alla "medell"visst jag använder dom själv nu. Men för när det inte fanns så va inte akvariena sämre än nu. så bara kör.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #37
                kollade dina bilder precis. något av det viktigaste man kan ha till ett akvarie förutom vattnet:P.. Är bra belysning.. och det har du verkligen inte

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #38
                  Ursprungligen postat av Majki01
                  Tycker inte du behöver oroa dig. Ha pumphuvudet lite ovanför ytan så du får mycket utrörning bara så blir där syre så det räcker.. köp lite mer växter bara jag rekomenderar Vattenpest och Cabomba.. så löser det sig nog. Mitt första akvarie FÖR MÅNGA ÅR SEDAN. Tog jag hem la i sand. 1-2 växter fyllde med vatten starta pumpen . rätt temperatur sen slängde jag i alla fiskar på en gång .. inte en enda som dog..

                  Lite överskattat nu för tiden med alla "medell"visst jag använder dom själv nu. Men för när det inte fanns så va inte akvariena sämre än nu. så bara kör.
                  cabomba ställer väldigt höga krav för att överleva så det är nog ingen höjdare, eftersom en döende växt bara belastar karet! Det där om att slänga i alla fiskar på en gång och att akvarierna inte var sämre förr är inget jag köper för det vet de med gott minne som var med på den tiden
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • BalleValle
                    • May 2010
                    • 57

                    #39
                    ... plastväxter är att föredra...
                    BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #40
                      Ursprungligen postat av åheim
                      cabomba ställer väldigt höga krav för att överleva så det är nog ingen höjdare, eftersom en döende växt bara belastar karet! Det där om att slänga i alla fiskar på en gång och att akvarierna inte var sämre förr är inget jag köper för det vet de med gott minne som var med på den tiden
                      Cabomba verkar inte så svår att hålla vid liv och växande men däremot att hålla tät och fin.
                      De flesta gångerna går det ju säkert bra att göra så, men risken för katastrof ökar. Mängder av (ofta) onödiga medel är ju dock en sak som man inte behövde förr och inte heller nu.

                      Ursprungligen postat av BalleValle
                      ... plastväxter är att föredra...
                      Riktiga växter bidrar med extremt mycket bra så som att ta upp annars skadliga ämnen och tillverkar syre. Att jag heller inte sett en plastväxt som är lika snygg eller funktionell som en riktig är en annan sak.
                      Sedan är växter betydligt roligare att pyssla med om de är levande!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • BalleValle
                        • May 2010
                        • 57

                        #41
                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Riktiga växter bidrar med extremt mycket bra så som att ta upp annars skadliga ämnen och tillverkar syre. Att jag heller inte sett en plastväxt som är lika snygg eller funktionell som en riktig är en annan sak.
                        Sedan är växter betydligt roligare att pyssla med om de är levande!
                        Jo, jo! Visserligen, men har man inte tillräcklig belysning (eller alla andra växtbetingade parametrar), som i mitt fall, så införskaffar jag mig hellre några enstaka verklighetstrogna "kopior" av den planta jag egentligen hade velat ha, och skaffa ena riktiga hårdingar, som kanske vill trivas, utan att börja vissna och ha sig... eller helt enkelt köra utan... ... hu så fult!
                        BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #42
                          Ursprungligen postat av BalleValle
                          Jo, jo! Visserligen, men har man inte tillräcklig belysning (eller alla andra växtbetingade parametrar), som i mitt fall, så införskaffar jag mig hellre några enstaka verklighetstrogna "kopior" av den planta jag egentligen hade velat ha, och skaffa ena riktiga hårdingar, som kanske vill trivas, utan att börja vissna och ha sig... eller helt enkelt köra utan... ... hu så fult!
                          Vattenpest, hornsärv. gälört, frogbit mfl får med en eloge av mig om man lyckas döda!

                          edit. En bit hornsärv som fastnat i gallret i i häverten växte ett par cm utan problem.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #43
                            Ursprungligen postat av BalleValle
                            Jo, jo! Visserligen, men har man inte tillräcklig belysning (eller alla andra växtbetingade parametrar), som i mitt fall, så införskaffar jag mig hellre några enstaka verklighetstrogna "kopior" av den planta jag egentligen hade velat ha, och skaffa ena riktiga hårdingar, som kanske vill trivas, utan att börja vissna och ha sig... eller helt enkelt köra utan... ... hu så fult!
                            Starta gärna en egen tråd istället för att kapa och hacka andras i småsmulor..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • BalleValle
                              • May 2010
                              • 57

                              #44
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Vattenpest, hornsärv. gälört, frogbit mfl får med en eloge av mig om man lyckas döda!

                              edit. En bit hornsärv som fastnat i gallret i i häverten växte ett par cm utan problem.
                              Kan säga att jag inte ens kan få andmat att trivas...
                              BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                              Kommentar

                              • tazzrat

                                • July 2012
                                • 211

                                #45
                                Hjälp!

                                [54 liter, 6 vuxna guppyhonor, ca 12 yngel, ancistrus samt några malaysiska sandsniglar]

                                Jag kapar den här tråden lite, med ungefär samma fråga: Är det kört för mig?

                                Jag startade upp mitt alldeles nya akvarium för ungefär 6 veckor sedan. Trots att jag läste på innan (har ju inte haft akvarium på 15 år, så uppdatering var ju på plats) så gjorde jag ALLA nybörjartabbar på en gång. I min iver över att äntligen bli akvarieägare igen köpte jag fiskar samma dag jag startade upp akvariet och jag sköljde dessutom inte sanden. I panik har jag därefter fortsatt att göra tabbar och nu står jag på randen till mental kollaps!

                                Testerna (stickor än så länge, men skall så fort jag kommer åt införskaffa dropptest) visar på så gott som bara bra resultat, men något är bevisligen på tok. Vattnet är fullt av små partiklar och botten är bajsig och stökig. Fiskarna ser inte lyckliga ut. Vid första vattenbytet gjorde jag - en panikåtgärd då jag misstänkte att den osköljda sanden var orsak till det orena utseendet på vattnet - rent filtret, vilket jag då trodde var kloggat med sandsmuts. Sedan dess har jag bytt vatten tre gånger vilket har inkluderat fåfänga försök att få bort smuts från botten- vilket jag såklart i sin tur också har läst mig till vara en tabbe. Vid varje byte - och vid uppstart - har tillsats både vattenberedare och biofiltermedium. (Sera Aquatan och Sera bio Nitrivec)

                                Jag har matat ca 1 gång om dagen med granulat (har en foderautomat med detta i, så det sköter sig självt) och ibland lyxat till det med lite flingor för de små liven. Dock inte mer än att det försvinner innan det hinner sjunka undan. Ancistrusarna får 1-2 maltabletter någon gång i veckan. Jag misstänker att jag har matat för mycket, så nu har jag inlett operation svält; mat var tredje dag för en tid framöver.

                                De vuxna gyppysarna verkar ha antingen det ena eller det andra felet. Min första hane dog efter sitt första dygn här - han såg inte ut att ha klarat resan - och den andra ungefär tre veckor senare. Nu ser den ena honan ut att vara på väg att kila; hon har magrat och står och ser bedrövad ut eller beter sig mycket underligt i undanskymt hörn. Två andra honor simmar en aning lustigt och en ser ut att vara liksom svullen runt vad jag antar är analöppningen. MEN: Förutom möjligen ett lite magert yngel ser alla yngel ytterst nöjda ut. De simmar runt, letar mat och verkar helt oberörda av bekymren här i världen.

                                Så nu känner jag mig desperat! Jag har några idéer, t ex att tillfälligt flytta över fiskarna i ett <20l akvarium för två veckor under vilket jag låter mitt akvarium "starta på nytt". Låter det som en bra idé? Och skall jag isf slita ut sand och rubbet, skölja igenom och starta upp fräscht och nytt?

                                Om jag ska låta akvariet hämta sig i nuvarande skick, vad skall jag då ta till för åtgärder för att underlätta för bakteriefloran och - framförallt - för mina fiskar? På djuraffären sålde han mig lite salt som han föreslog att jag skulle tillsätta för att göra mig av med en eventuell svampinfektion på guppysarna, men ser inga tecken på svamp på dem, och fenorna kan jag inte tycka har påverkats något alls. Jag tycker det är lite smådålig fart på filtret - även ytan rör sig. Vore det en idé att byta ut filtermaterialet? (Vad som nu kan fungera till min Aquael fan-1 plus.) Kanske behöver jag göra rent de mekaniska delarna även om jag inte bör röra filtret?

                                Vad har ni för förslag, fantastiska Zoopetare? All hjälp mottages tacksamt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...