43 år och mitt allra första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan0201
    • June 2007
    • 708

    #16
    Det låter toppen, satsa på de!
    1* 540 liter med SA/CA ciklider
    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

    www.tvspel.ifokus.se

    Kommentar

    • thand1
      • April 2010
      • 18

      #17
      Försöker att lägga in en bild nu på akvariumet, få se om det lyckas, fundera på att köpa till någon sten och växt i morgon
      Tomas

      http://s971.photobucket.com/albums/ae195/tomas1967/?action=view&current=008.jpg

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #18
        Oj så fint, mycket snyggt kar, det kommer att bli kanon
        MammaMia

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #19
          Jättefin bakgrund!
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #20
            So far, so good=) Ser läckert ut, lite fler växter skadar nog inte. Det är ett Juwel akvarie va?
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • thand1
              • April 2010
              • 18

              #21
              Ja det är ett jewel, och i morgon så ska jag in och skaffa dom första fiskarna, och som du skrev lite mer växter samt någon sten
              Tomas

              Kommentar

              • Johan0201
                • June 2007
                • 708

                #22
                Det kan bli riktigt snyggt Thomas! Släng upp ett par bilder när firrarna flyttat in
                1* 540 liter med SA/CA ciklider
                9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                www.tvspel.ifokus.se

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #23
                  Såg att du vart från Kronoberg.



                  Du får ta o hoppa in i SCA när vi kommit igång
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • Bladh
                    • February 2010
                    • 193

                    #24
                    Ursprungligen postat av Dexter
                    Kombinerar du dina levandefödare med någon större vacker tetra, som Rosentetran, klarar sig inte allt för många yngel. I ett 200-liters kan du ha ett hyfsat stort stim. Köp gärna flera Siameser, vi har 5 stycken, och enligt vår erfarenhet trivs de kanonbra ihop och stimmar gärna i grupp.
                    Halvkapar tråden liten, men tänkte mest fråga om rosentetror är väldigt glada för levande föda? Har själv ett stim som (om flickvännen inte ångrar sig i sista stund) ska få smaka på guppyyngel, har jag tänkt.

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #25
                      Ursprungligen postat av Bladh
                      Halvkapar tråden liten, men tänkte mest fråga om rosentetror är väldigt glada för levande föda? Har själv ett stim som (om flickvännen inte ångrar sig i sista stund) ska få smaka på guppyyngel, har jag tänkt.
                      Jodå, de gör ett bra jobb bland våra Guppys. Har haft mer eller mindre kaos i Guppykaret eftersom våra Guppys själva låtit bli sina yngel. Tack vare att vi har mycket växter klarar sig en del men Rosentetror är helt klart bra yngelätare och fina att titta på dessutom. Vi har den vitfenade varianten.

                      EDIT: Såg nu att du redan har tetrorna. De vill säkert gärna ha levande föda.
                      Senast redigerad av Dexter; 18 April 2010, 20:49.
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Dragula
                        • April 2010
                        • 58

                        #26
                        Varför vill folk inte ha yngel? Har aldrig förstått det, själv köper jag bara lättlekta fiskar för att jag aldrig skall behöva köpa nya!
                        Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

                        Kommentar

                        • LLL
                          • July 2009
                          • 328

                          #27
                          Ursprungligen postat av Dragula
                          Varför vill folk inte ha yngel? Har aldrig förstått det, själv köper jag bara lättlekta fiskar för att jag aldrig skall behöva köpa nya!
                          Visst vill väl folk ha yngel. Men när 10 Endlers efter EN månad istället är 100st (japp vi plockade upp alla och räknade igår, eller ja alla vi fick tag i, fortfarande ett 10tal kvar) så går det lite överstyr..

                          Kommentar

                          • Dexter
                            • December 2009
                            • 984

                            #28
                            Ursprungligen postat av Dragula
                            Varför vill folk inte ha yngel? Har aldrig förstått det, själv köper jag bara lättlekta fiskar för att jag aldrig skall behöva köpa nya!
                            Självklart vill man ha yngel. Dock inom en rimlig nivå. Sedan vi startade upp våra kar igen efter flera års uppehåll har vi haft lyckan att klara oss ifrån fiskdödar på grund sjukdomar, nitrit och annat trist. De fiskar vi skaffar lever och har hälsan och blir bara fler och fler och fler...Det blir väldigt mycket fisk. (Vågar inte räkna våra Guppys...) Dessutom är det ju så med till exempel Guppys att det är roligt att ha utrymme för att köpa nya när man hittar fina. Man vill gärna föra in lite nytt blod också. Kör ingen seriös avel av Guppys här, har fastnat för vissa varianter och det är spännande att se hur ynglen blir.

                            Det perfekta tycker jag är när man kan hitta en lagom balans med yngel som överlever och samtidigt ger levande foder till de fiskar som mår bra utav det. Vi måste ha världens snällaste fiskar. Vi startade med fyra Svärdbärare, ett utav deras yngel har vi sparat i ett separat yngelkar. Ytterligare åtta har vuxit upp frisimmande i ett kar med bland annat Scalarer...

                            Hur gör du? Har du många akvarium och flera som står färdiga för att startas upp? Separerar du hanar och honor?
                            Senast redigerad av Dexter; 19 April 2010, 10:07.
                            /Dexter

                            75 liter mix, 220 liter mix

                            Kommentar

                            • karinfredholm
                              • September 2008
                              • 290

                              #29
                              Mycket snyggt kar! Fantastisk bakgrund. - Klart det känns lite enklare för dig att börja med tetror/levandefödare då den sortens fiskar oftast finns mest av i de flesta små icke välsorterade zoo-butiker. Cikliderna de har brukar ofta bara vara fjäril & paletter...fula sådana dessutom. Tyvärr brukar många butiker avråda en från att köpa exempelvis malawiciklider när man är nybörjare då det tydligen är mycket svårt att ha i bicarbonat, skippa rötterna samt fixa extra cirkulation ;-))))) jag hade börjat med malawiciklider lååååångt tidigare om inte affärerna tjatat om att det var såååå besvärligt. Vilket det inte är. Tåligare & mer lättskötta och vackrare firrar får man leta efter.
                              Lycka till iaf och var inte rädd för ciklider! De har ett fantastiskt beteende dessutom, vilket tetror enligt min mening (har haft 1000-tals genom åren) inte har.
                              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13134

                                #30
                                Ursprungligen postat av karinfredholm
                                Mycket snyggt kar! Fantastisk bakgrund. - Klart det känns lite enklare för dig att börja med tetror/levandefödare då den sortens fiskar oftast finns mest av i de flesta små icke välsorterade zoo-butiker. Cikliderna de har brukar ofta bara vara fjäril & paletter...fula sådana dessutom. Tyvärr brukar många butiker avråda en från att köpa exempelvis malawiciklider när man är nybörjare då det tydligen är mycket svårt att ha i bicarbonat, skippa rötterna samt fixa extra cirkulation ;-))))) jag hade börjat med malawiciklider lååååångt tidigare om inte affärerna tjatat om att det var såååå besvärligt. Vilket det inte är. Tåligare & mer lättskötta och vackrare firrar får man leta efter.
                                Lycka till iaf och var inte rädd för ciklider! De har ett fantastiskt beteende dessutom, vilket tetror enligt min mening (har haft 1000-tals genom åren) inte har.
                                Nu tycker jag du generaliserar för mycket, varför skulle små butiker hålla sämre kvalité på sina fiskar, tror nog att det ofta kan vara tvärt om eftersom det är lättare att hinna med att sköta dem ordentligt om de inte har för mycket akvarier! Malawiciklider ställer högre krav på skötsel och förståelse om vikten av en effektiv biologisk filtrering, sen måste man också ta hänsyn till deras aggressivitet, går inte bara att stoppa ner olika arter hur som helst! Men sen är det givetvis skillnad på nybörjare, finns de som verkligen sätter sig in i hobbyn och läser på och sen de som bara vill ha nåt färgglatt att se på men inte alls vill lägga ner arbete och ta reda på information om sina arter och skötsel (det är nog det vanligaste)!
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...