Behöver tips 27.5l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pontusosd
    • March 2010
    • 124

    #16
    KAmpfiskar är INTE en styggelse Punkt
    45liters fisksoppa
    30liters kar.

    Kommentar

    • SenorBastardo
      • November 2006
      • 121

      #17
      Vad jag menade var alla de märkliga odlingsformer som finns av Betta splendens. Ingen skulle (förhoppningsvis) komma på idén att avla fram hundar med två meter långa ben eller katter med en halvmeter långa öron.

      Just att man är inne och tafsar på naturen tycker jag är lite märkligt, men smaken är ju som baken.

      Kommentar

      • Pontusosd
        • March 2010
        • 124

        #18
        Ne men vem bestämmde att afganhundar eller pudlar skulle se ut som dom gör man får väll bara acceptera vad folk tänker eller gjör så länge ingen tar skada av det.
        45liters fisksoppa
        30liters kar.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av Pontusosd
          Så då funkar min lilla kampfisk i mitt 30 litrar? :O
          hehe
          ja det kommer funka utan problem om du sköter det, byte 20-40% vatten en gång varje vecka. ha en liten pump som passar för ett 30Liters kar. denna pump sätter du på lägsta utflöde så det inte blir så strömt i vattnet och gärna riktar den så inte utflödet forsar över hela ytan. sätt i en doppvarmare som du vrider till lägsta på 25-27grader. mata den varannan dag med så mycket som den precis äter upp på 15min. som sagt det ska nog inte bli några problem.

          Kommentar

          • SenorBastardo
            • November 2006
            • 121

            #20
            Ursprungligen postat av Pontusosd
            Ne men vem bestämmde att afganhundar eller pudlar skulle se ut som dom gör man får väll bara acceptera vad folk tänker eller gjör så länge ingen tar skada av det.
            Som jag sa smaken är som baken.

            Kommentar

            • platoman
              • March 2010
              • 61

              #21
              Ursprungligen postat av Flaxss
              ja det kommer funka utan problem om du sköter det, byte 20-40% vatten en gång varje vecka. ha en liten pump som passar för ett 30Liters kar. denna pump sätter du på lägsta utflöde så det inte blir så strömt i vattnet och gärna riktar den så inte utflödet forsar över hela ytan. sätt i en doppvarmare som du vrider till lägsta på 25-27grader. mata den varannan dag med så mycket som den precis äter upp på 15min. som sagt det ska nog inte bli några problem.
              Jag vill nog hävda att har du EN eller några kampfiskar i 30 liters kar så behöver duinte byta nåt vatten, endast fylla på vatten allteftersom det dunstar. Måste du byta upp till 40% varje vecka så är det något allvarligt fel.... OT så tycker jag att många här förespråkar vattenbyten i en omfattning som framstår nästan hysterisk.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Du vet att det som dustar är rent vatten? Med andra ord kan man inte minska något ämne i karet genom påfyllning så det kommer antagligen byggas upp med tiden. Har man tur Tas näringsvärden upp av växterna i balans men allt annat som kan finnas i kranvattnet och liknandes kommer öka.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • platoman
                  • March 2010
                  • 61

                  #23
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Du vet att det som dustar är rent vatten? Med andra ord kan man inte minska något ämne i karet genom påfyllning så det kommer antagligen byggas upp med tiden. Har man tur Tas näringsvärden upp av växterna i balans men allt annat som kan finnas i kranvattnet och liknandes kommer öka.
                  japp... visst är det så som du säger... men ett kar balans tar hand om det mesta. Kodordet är nog "övermatning" dvs att vi i allmänhet tror nog att våra vänner behöver mycket mer mat än vad de gör för att må bra bara för att de alltid är beredda att äta i Och jag reagerade bara på föreslagna vattenbyten i hysterisk omfattning...

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #24
                    Ursprungligen postat av platoman
                    japp... visst är det så som du säger... men ett kar balans tar hand om det mesta. Kodordet är nog "övermatning" dvs att vi i allmänhet tror nog att våra vänner behöver mycket mer mat än vad de gör för att må bra bara för att de alltid är beredda att äta i Och jag reagerade bara på föreslagna vattenbyten i hysterisk omfattning...
                    Men i naturen är det ju utbyte på vatten hela tiden, man vill ju ska en så bra miljö för fiskarna som möjligt.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • platoman
                      • March 2010
                      • 61

                      #25
                      Ursprungligen postat av Saturnus80
                      Men i naturen är det ju utbyte på vatten hela tiden, man vill ju ska en så bra miljö för fiskarna som möjligt.
                      Njaeee.... i naturen är det bara påfyllning som gäller... inga vattenbyten där inte...

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #26
                        En sjö har ju utlopp i form av åar annars blir det som med döda havet, åar, floder och bäckar har ju hela tiden nytt vatten, i havet är det ju några fler kubik än i ett akvarium så där är det ingen risk för ammonium, nitrit eller nitrat. Jag hävdar fortfarande att det är ett utbyte av vatten i naturen.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • platoman
                          • March 2010
                          • 61

                          #27
                          Ursprungligen postat av Saturnus80
                          En sjö har ju utlopp i form av åar annars blir det som med döda havet, åar, floder och bäckar har ju hela tiden nytt vatten, i havet är det ju några fler kubik än i ett akvarium så där är det ingen risk för ammonium, nitrit eller nitrat. Jag hävdar fortfarande att det är ett utbyte av vatten i naturen.
                          naturen är ett slutet system och inget vatten nytillverkas... visst är det så att det förekommer lokalt olika kvalité av vatten och att vattenflödet inverkar, både positivt och negativt, på kvalitéen... men att utgå ifrån att allt tillflöde är att ses som vattenbyte är fel såväl sett i det lilla som det stora perspektivet... men jag vet vad du menar och tillflöde av vatten av bättre kvalité kan ju aldrig skada...

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #28
                            Även i en solitär sjö utan synliga utlopp transporteras ämnen iväg, främst genom marken med vattnet. Det finns ingen sjö som bara drivs av påfyllning.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • platoman
                              • March 2010
                              • 61

                              #29
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Även i en solitär sjö utan synliga utlopp transporteras ämnen iväg, främst genom marken med vattnet. Det finns ingen sjö som bara drivs av påfyllning.
                              du har en poäng där... vidhåller dock att hysteriska vattenbyten är av ondo

                              Kommentar

                              • Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

                                #30
                                Ursprungligen postat av platoman
                                Jag vill nog hävda att har du EN eller några kampfiskar i 30 liters kar så behöver duinte byta nåt vatten, endast fylla på vatten allteftersom det dunstar. Måste du byta upp till 40% varje vecka så är det något allvarligt fel.... OT så tycker jag att många här förespråkar vattenbyten i en omfattning som framstår nästan hysterisk.
                                jag skrev 20-40%, för övrigt verkade TS vara nybörjare och som nybörjare kan det hända att man råkar mata för mycket då byter man så mycket vatten varje vecka så får man ut matrester/skit. och när det gäller kampfiskar så är dom ganska känsliga för fenröta och annat.

                                visst jag kan sköta mina mindre kar och skulle antagligen klara mig med bara fylla på utan att det skulle hända nåt. men är man nybörjare så tycker jag det är säkrare att ha ett VB schema så att det blir noga med vattenbyte. det skadar ju knappast heller att byta ''så mycket'' vatten varje vecka. pumpen drar ju sitt, den ska man ju inte rengöra varje vecka och gruset ligger ju kvar det rengör man ju inte heller varje vecka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...