Skalaren- en ilsken best och mördare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #16
    Tack så mycket för svaren!

    Scalarna jag är mest intresserad av är de svarta varianterna och de har jag hört ska vara lugnare?

    Mosaikerna borde fungera ihop med kampfisk? isfåall kan de ju flytta in till min hane i mitt 120 kar.

    Ska åka och kika på scalare och andra firrar imorgon.

    Kommentar

    • Ginga
      • February 2010
      • 28

      #17
      Ursprungligen postat av gickan_87
      Var så himla glad och framåt tills idag.

      Har ju drömt om skalare i 6 år nu och äntligen har man haft råd att skaffa ett vettigt akvarium åt dem.

      Men så läser man den ena tråden efter den andra och det är bara hemskheter!

      De äter allt som är tillräkligt litet för att komma in i deras mun, de jagar andra fiskar. Och det värsta de vet är labyrintfiskar som ska utrotas såfort det bara går!

      Stämmer det här verkligen? kan man inte ha mindre tetror som sällskap till dem? och gurami är bara att glömma som sällskap?

      Ge mig lite hopp!
      I mina föräldrars kar går nu en 8 år gamal stor och vacker marmorscalar. Haft honom sen den var liten och den har alltid gått med kardinaltetror, Glödbanstetror och lite andra småtetror i omgångar.

      Vi har aldrig direkt tänkt på det förrän nu.. *host* 8 år senare. När jag väl satt och läste på när jag skaffade mitt akvarium här hemma. Att det kan vara Scalaren som är boven i dramat med försvinnande tetror!

      Allts alla deras tetrastimm har ganska snabbt minskat efter de "fyllt på" dem. De har försökt ha ett stimm på en 30st men inom ett par månader är de nere på 4-5 stycken igen.

      Är säkert Scalaren som tar dem.. då de inte har mer fiskar än malar o botior.

      De har haft scalarer innnan den här "surgubben" och då rördes inte tetrorna. Den här stoppades i när den var färdigvuxen efter attha gått i ett kar med bara scalarer.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #18
        Blir kardinaltetrorna bara lite större än vad de brukar vara i handeln så funkar det.
        Mina 4 scalarer har aldrig rört en endaste tetra. (däremot har det försvunnit ett ANTAL diverse yngel) Skaffa du scalarer, trevliga rackare! Kanske du kan skaffa in ett gäng kardinaler först och mata upp de rejält.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Ginga
          I mina föräldrars kar går nu en 8 år gamal stor och vacker marmorscalar. Haft honom sen den var liten och den har alltid gått med kardinaltetror, Glödbanstetror och lite andra småtetror i omgångar.

          Vi har aldrig direkt tänkt på det förrän nu.. *host* 8 år senare. När jag väl satt och läste på när jag skaffade mitt akvarium här hemma. Att det kan vara Scalaren som är boven i dramat med försvinnande tetror!

          Allts alla deras tetrastimm har ganska snabbt minskat efter de "fyllt på" dem. De har försökt ha ett stimm på en 30st men inom ett par månader är de nere på 4-5 stycken igen.

          Är säkert Scalaren som tar dem.. då de inte har mer fiskar än malar o botior.

          De har haft scalarer innnan den här "surgubben" och då rördes inte tetrorna. Den här stoppades i när den var färdigvuxen efter attha gått i ett kar med bara scalarer.
          ja det är sannolikt skalaren och att kalla den surgubben tycker jag dock är orättvist - små fiskar är deras naturliga föda och då är det ju inte deras fel om kardinaler hela tiden serveras dom.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #20
            Jag har tidigare haft scalarer tillsammans med neoner och andra småfiskar. Min uppfattning är att de tog de "sämsta" neonerna och lät de unga friska vara... Det försvann nån då och då men det var oftast en krokig stackare eller nån med ett skadat öga eller nån som inte kunde stänga munnen eller nåt...
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            Arbetssätt...