Skalaren- en ilsken best och mördare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Skalaren- en ilsken best och mördare?

    Var så himla glad och framåt tills idag.

    Har ju drömt om skalare i 6 år nu och äntligen har man haft råd att skaffa ett vettigt akvarium åt dem.

    Men så läser man den ena tråden efter den andra och det är bara hemskheter!

    De äter allt som är tillräkligt litet för att komma in i deras mun, de jagar andra fiskar. Och det värsta de vet är labyrintfiskar som ska utrotas såfort det bara går!

    Stämmer det här verkligen? kan man inte ha mindre tetror som sällskap till dem? och gurami är bara att glömma som sällskap?

    Ge mig lite hopp!
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Äh små scalarer är snälla
    Men stora gillar småfisk, speciellt neontetror.
    Finns många fiskar du kan ha med dem.
    Lite större tetror funkar citron o glödbands o liknande.
    Scalarer är fina så klart du ska ha scalarer

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Hm.. så glödband fungerar men inte kardinaler? (läst i en annan tråd)
      Ja, jag vill ju så gärna ha men nu har jag ju redan 2 mosaikguramisar och vill inte sälja dem bara för skalarna heller :/

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Var så himla glad och framåt tills idag.

        Har ju drömt om skalare i 6 år nu och äntligen har man haft råd att skaffa ett vettigt akvarium åt dem.

        Men så läser man den ena tråden efter den andra och det är bara hemskheter!

        De äter allt som är tillräkligt litet för att komma in i deras mun, de jagar andra fiskar. Och det värsta de vet är labyrintfiskar som ska utrotas såfort det bara går!

        Stämmer det här verkligen? kan man inte ha mindre tetror som sällskap till dem? och gurami är bara att glömma som sällskap?

        Ge mig lite hopp!

        Asså det är svårt att svara dessa frågor. Mina och mina polares erfarenheter är att skalarer är en av de fredligaste cikliderna i handeln. Angående små tetror som tex. neon och kardinaltetror finns det olika erfarenheter för vissa går det bra, för andra försvinner tetrorna på löpnade band när skalarerna har växt till sig.

        Skalarer ihpå med labyrintfiskar har aldrig haft men jag kan faktiskt tänka mig att de kan va lite griniga mot dem då de upptar typ samma vattenregion och "konkurerrar" om platsen, dessutom har de en likande form (både är ju kraftigt lateralt tillplattade) och ofta ger sig fiskar på andra med liknande utseende i större utsträckning än andra.

        Men om jag hade vart du hade jag skippat labyrintfiskar som sällskap till dem, och om du vill ha nån stimfisk i karet hade kört nån tetra eller barb som bli lite större, gärna en sort som har hög rygg för att va på den säkra sidan, men sen kan det ju som sagt gå bra ändå. Går ofta bra när de olika arterna får växa upp tillsammans...

        Men några vildsinta monster tycker jag absolut inte att de är utan snarare lugna och harmoniska fiskar som sällan skadar varken varandra eller andra fiskar.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Det brukar funka så länge de får växa upp tillsammans. Så om du skaffar små scalarer och låter dem växa upp med de fiskar du tänkt ha så ökar chanserna för att det ska funka, så länge det inte är småfisk
          Och räkna inte med att få några överlevande yngel i den burken
          Satte ner scalarer till våra guldancistrus i 450L och på en timme hade de slukat samtliga yngel
          Trodde nåt litet yngel skulle överleva men icke.. Efter det så annonserades scalarerna ut och nu har vi lagom många ancistrusyngel
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Rooster: Jag förstår att det är svårt att svara på då fiskar är väldigt olika de också. Men det lutar nog mest åt att inte ha några skalare alls


            Nina82: Brukar ja, men om det inte gör det då? då käkar de upp de andra firrarna också har jag dåligt samvete över det. Näe, inga skalare här hemma. Får bli nån annan större firre som får flytta in hos mig.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av gickan_87
              Rooster: Jag förstår att det är svårt att svara på då fiskar är väldigt olika de också. Men det lutar nog mest åt att inte ha några skalare alls


              Nina82: Brukar ja, men om det inte gör det då? då käkar de upp de andra firrarna också har jag dåligt samvete över det. Näe, inga skalare här hemma. Får bli nån annan större firre som får flytta in hos mig.
              Du kan ju spara dina scalaredrömmar till nästa akvarie .. För det blir väl fler
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Känner inte alls igen den beskrivningen. Mina bryr sig väldigt sällan om de andra arterna i akvariet. Det är när de leker men även då är de rätt snälla mot andra arter och jagar rätt lugnt undan de som kommer nära. Däremot kan de vara rätt griniga sinsemellan och det kan se rätt våldsamt ut men det är sällan någon större fara och de har aldrig blivit någon allvarlig skada på dem. Bara någon liten grej som läkt på ett par dagar.

                Jag har mina med bland annat kardinaltetror och de har aldrig visat något som helst intresse för att äta upp dem. Men de är inte så gamla heller, jag köpte dem som ungdjur i augusti. Det tar ett rätt bra tag innan de kan ta någorlunda stora kardinaltetror. Med neontetror är det nog värre.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13135

                  #9
                  Ursprungligen postat av gickan_87
                  Var så himla glad och framåt tills idag.

                  Har ju drömt om skalare i 6 år nu och äntligen har man haft råd att skaffa ett vettigt akvarium åt dem.

                  Men så läser man den ena tråden efter den andra och det är bara hemskheter!

                  De äter allt som är tillräkligt litet för att komma in i deras mun, de jagar andra fiskar. Och det värsta de vet är labyrintfiskar som ska utrotas såfort det bara går!

                  Stämmer det här verkligen? kan man inte ha mindre tetror som sällskap till dem? och gurami är bara att glömma som sällskap?

                  Ge mig lite hopp!
                  Du kan väl köra skalare rakt av bara och och ha ett ordentligt stimm av nån vacker pansarmal som stryker runt på botten, det är ganska lätt att föreställa sig hur vacker det är Skalare är en ståtlig glidare och jag tycker man förstör intrycket om man skulle ha gurami tillsammans med dem.... möjligen nån lite större tetra skulle kunna passa?!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    1/ Skalarer är ciklider och alla ciklider är revirhävdande. Dock hör inte skalaren till de tuffare cikliderna och om de bara har utrymme så fungerar de säkert bra.
                    2/ Skalarer lever naturligt av småfisk och jag har flera gånger försökt att hålla dem med kardinaltetror och det har ALLTID slutat med att kardinalerna blivit uppätna.
                    Rör det sig om lite högre tetror (typ briljant, dolkstygn, sormantel) så bör det dock inte vara några problem.
                    Normalt sett så är avelsformerna av skalarerna inte riktigt så pigga på att äta småfisk, helt enkelt för att de odlats i så oerhört många generationer av rovbeteendet (dvs deras naturliga beteende) i större grad har "glömts bort".
                    Risken minskar om man låter skalarerna växa upp ihop med tetrorna. Detta har jag dock alltid gjort men det har i längden inte hjälpt - dock har jag alltid hållit enbart naturformer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Du kan ju spara dina scalaredrömmar till nästa akvarie .. För det blir väl fler

                      Faktiskt inte tror jag, drömmen har ju varit ett 240-250 l hela tiden och nu har jag ju det. Men man ska väl aldrig säga aldrig

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        Hmm kanske skulle testa nån odlingsvariant då. Och köra med några större tetror. Fast det är väl lite som med ett lotteri med dem med.

                        Är fortfarande kluven, vi får väl se hur det blir.

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #13
                          Jag blev övertalad utav resten av familjen att köpa Scalarer för ngn månad sedan och gillar dem verkligen nu. De flesta Scalarer ute i handeln är små, 4-5 centimeter. De är inte i närheten av att äta några tetror ännu. Faktum är att de inte ens är särskilt skickliga på att fånga fiskyngel i detta stadiet. (Vilket de mer än gärna får.) För säkerhets skull skaffade vi lite större tetror nu men våra Neontetror, som vi hade sedan tidigare, kan säkerligen gå kvar i Scalarernas kar länge till innan de riskerar att bli mat. Tycker inte du ska tveka på att skaffa dig Scalarer.
                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            #14
                            Har också haft Skalarer tillsammans med Kardinaltetror utan problem. Även Mosaikgurami mfl. har gått tillsammans i sällskapskar med Skalarer utan bråk. Normalt en fredlig fisk skulle jag vilja påstå ifall den har tillräckligt utrymme. I ett för litet akvarium med för mycket fisk kan det uppstå konkurens om foder och plats, som kanske kan resultera i bråk med andra fiskar.
                            Men har man stora Skalarer och kanske i synnerhet viltfångade och släpper i te.x. små Kardinaltetra så uppfattas detta säkert som mat av Skalarerna. Låter man dom växa upp tillsammans så är riskerna betydligt mindre, men man får ju inte glömma att Skalaren är en ciklid och rovfisk.

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Jag har haft Scalarer i alla år, och de har gått med det mesta. Neontetror har dock inte fungerat, de har blivit mat. Även Kardinaltetror kan ha blivit mat, när Scalarena har uppnått VUXEN storlek...alltså 15-18cm "utan fenor"......Hur det är med gurami och Scalarer, vet jag inte, men det har fungerat något sämre med andra labyrintfiskar....Kampfisk och liknnande arter med långa fenor...där har scalarena varit framme och nypt av dem fenorna......Jag tycker inte du ska rata Scalaren...det är en mycket vacker fisk, de är också bland fredligaste cikliderna....enligt mina erfarenheter iaf. Du kan även ha dem med tetror, men om du är osäker på om Scalarena kan se tetrorna som mat, så ta tetror som har högre rygg/fenor....Dolkstygn, Sorgmatel, Fantomtetra eller liknande......Nu ska jag inte säga att de inte äter mindre fiskar, det kan de nog göra om de får möjligheten, det är en rovciklid......Men köper du dem som små och låter dem växa upp med de övriga, då brukar det sällan bli problem....undvik dock just Neontetra.....de blir nog mat så småningom......
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...