inredning & gult vatten? + bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    inredning & gult vatten? + bild

    tänker fortsätta mitt envetna frågande


    sitter och funderar på hur jag ska fortsätta mitt uppgyggande av inredningen och växtligheten.
    Kan man "bygga för" pumpens nedre del med typ sten eller liknande, hur viktigt är det att insuget är "fritt"?
    Ska man undvika växter i närheten av pump och värmare?

    det är något spartanskt i karet ännu...
    http://www.facebook.com/photo.php?pi...b&id=719711023

    synpunkter gärna!

    Varför har vattnet en gul/grön aktig färg?
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Det finns säkert olika åsikter om detta men jag "bygger ofta för" pumpen med växter och rötter, men då kan det vara bra att växterna har fina strukturer så att de inte sugs platt mot insuget. Dåliga exempel på att bygga för med är tex. amazonplantor och andra växter med långa hyffsat reda och platta blad. Angående att plantera nära/mot doppvärmare har jag inga dåliga erfernheter av iaf, men det finns säker tandra som inte tycker detta är så lyckat.
    Att vattnet är gulaktigt beror på att roten färgar av sig en del i början men det försvinner efter ett tag.

    Ursprungligen postat av Yollis
    tänker fortsätta mitt envetna frågande


    sitter och funderar på hur jag ska fortsätta mitt uppgyggande av inredningen och växtligheten.
    Kan man "bygga för" pumpens nedre del med typ sten eller liknande, hur viktigt är det att insuget är "fritt"?
    Ska man undvika växter i närheten av pump och värmare?

    det är något spartanskt i karet ännu...
    http://www.facebook.com/photo.php?pi...b&id=719711023

    synpunkter gärna!

    Varför har vattnet en gul/grön aktig färg?
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Yollis
      • February 2010
      • 479

      #3
      Tack!

      då är det min rot som gör det alltså, skönt då är jag inte lika orolig längre!
      dags att åka och kolla på fler växter medan dottern är på dagis
      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

      "Happy Wife - Happy Life"

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Ursprungligen postat av Yollis
        Tack!

        då är det min rot som gör det alltså, skönt då är jag inte lika orolig längre!
        dags att åka och kolla på fler växter medan dottern är på dagis
        Köp gärna en fisk eller två också för att putta igång bakteriefloran.

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Yollis
          Tack!

          då är det min rot som gör det alltså, skönt då är jag inte lika orolig längre!
          dags att åka och kolla på fler växter medan dottern är på dagis
          En sak till... dina Lilaeopsis Brasiliensis (de små gräsliknande växterna) kommer inte växa på roten. De skall planteras i bottnen. Dela gärna upp tussarna i 5-6 mindre delar och plantera dem några centimeter isär.

          Plantan längst till höger ser däremot ut som en Anubias av någon sort och den växer gärna fast på roten.
          Senast redigerad av hawkse; 24 February 2010, 10:29.

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #6
            Ursprungligen postat av hawkse
            Köp gärna en fisk eller två också för att putta igång bakteriefloran.
            det blev 5 firrar guppys dottern är sjukt nöjd!
            har 2 bäbis-malar oxå.

            ahha, då ska jag plantera om gräset!
            Det var 1 planta gräs från början, men jag delade på den,
            kan för all del dela lite mer så det ser ännu gräsigare ut

            den långa rankan till vänster fick jag av killen som sålde karet till mig... såg sånna i butiken idag som flöt på ytan?
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Då räcker det nog med fisk tills bakteriekulturen är på plats.

              Den längst in till vänster heter vattenpest, Egeria Densa, och växer otroligt snabbt och lätt. En perfekt växt att ha i ett nystartat akvarium för att hålla undan alger då den helt enkelt konkurrerar ut algerna i jakt på näring.

              Vad är det annars du har till vänster om roten? Är den äkta eller i plast? Rekommenderar starkt äkta växter då dessa är bra både mot alger och för fiskarna då de tar hand om många skadliga ämnen i vattnet. Sedan är det enormt snyggt och kul med ett rejält grönt akvarium

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                Ursprungligen postat av hawkse
                Då räcker det nog med fisk tills bakteriekulturen är på plats.

                Den längst in till vänster heter vattenpest, Egeria Densa, och växer otroligt snabbt och lätt. En perfekt växt att ha i ett nystartat akvarium för att hålla undan alger då den helt enkelt konkurrerar ut algerna i jakt på näring.

                Vad är det annars du har till vänster om roten? Är den äkta eller i plast? Rekommenderar starkt äkta växter då dessa är bra både mot alger och för fiskarna då de tar hand om många skadliga ämnen i vattnet. Sedan är det enormt snyggt och kul med ett rejält grönt akvarium
                ja, nu har både vi och katterna nått att titta på, nästa fisk-köp får bli om nån månad! då blir det tetror, rödmunstetra. "snubben" i affären rekommenderade 10 st som minst. får det verkligen plats 10 st sånna i mitt 110L tillsammans med 5 guppy och 2 malar??

                i mitt kar kommer inte nåra plastväxter ner, det är ett som är säkert!
                växten bredvid stocken kommer från tropica. Vet inte namnet, men fin är den
                Köpte på mig en "Nomapila siamesis parvifolia" oxå, ser typ ut så här:


                delade upp den i 3 och planterade, blev hemtrevligt tycker jag
                Malarna giller dem och "gömde sig" på bladen på en gång.
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Karet kanske är i underkant för vad du behöver för så pass rörliga fiskar som rödmunstetra men vad storleken på fiskarna anbelangar så klarar det sig om du inte stoppar i fler sedan.

                  Skönt att höra att plastförbud råder. Det går att få de flesta växter att trivas med lite fingertoppskänsla och snubblar man över en som absolut inte funkar tar man en annan som gör det.

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #10
                    ja, jag gillar att se växter och djur växa, orkideer är en annan "besatthet"
                    Ska nog försöka hitta nån "mossaktig" växt till roten istället.
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #11
                      Ursprungligen postat av Yollis
                      ja, jag gillar att se växter och djur växa, orkideer är en annan "besatthet"
                      Ska nog försöka hitta nån "mossaktig" växt till roten istället.
                      Ja, mossor finns det gott om och de passar bra på en rot. Ett ypperligt ställe för yngel att gömma sig undan hungriga föräldrar dessutom.

                      Vad orkidéer anbelangar lyckas jag tyvärr endast ta död på dem

                      Kommentar

                      • Yollis
                        • February 2010
                        • 479

                        #12
                        Ursprungligen postat av hawkse
                        Ja, mossor finns det gott om och de passar bra på en rot. Ett ypperligt ställe för yngel att gömma sig undan hungriga föräldrar dessutom.

                        Vad orkidéer anbelangar lyckas jag tyvärr endast ta död på dem

                        undra om man kan ha en orkide i karet kanske

                        mina dog alltid förrut, hemligheten hos mig med orkideerna nu är att;
                        * aldrig ha vanliga krukor, endast genomskinliga (köpt genomskinliga plastkrukor på plantagen)
                        * vattna dem genom dränkning under nåra h (ibland över natten) i en skål med vatten och orkidenäring typ var 2-3 vecka max.
                        * om rötterna försöker "rymma" ur krukan planterar jag om dem i större krukor.
                        * alltid stå ljust, mina står till och med i solen
                        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                        "Happy Wife - Happy Life"

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Ursprungligen postat av Yollis
                          undra om man kan ha en orkide i karet kanske

                          mina dog alltid förrut, hemligheten hos mig med orkideerna nu är att;
                          * aldrig ha vanliga krukor, endast genomskinliga (köpt genomskinliga plastkrukor på plantagen)
                          * vattna dem genom dränkning under nåra h (ibland över natten) i en skål med vatten och orkidenäring typ var 2-3 vecka max.
                          * om rötterna försöker "rymma" ur krukan planterar jag om dem i större krukor.
                          * alltid stå ljust, mina står till och med i solen
                          Vad är tanken med de genomskinliga krukorna? Vill rötterna ha ljus eller är det för att kunna se om de är törstiga?

                          Ljusmängden samt luftfuktigheten är nog det största problemet här tror jag. Endast norr- och österfönster tyvärr och lägenhetsluften är ökentorr. När jag körde med dränkning här blev resultatet att rotknölarna började mögla

                          Men visst, med lite mer tid och fingertoppskänsla även där skulle det kanske gå att få dem att lyckas. Lägger ju gärna några timmar i veckan på akvariet men krukväxterna får på sin höjd fem minuter!

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            #14
                            Växten till höger om roten ruttnar om du täcker rotstocken, så som du har gjort på bilden du länkade. Jag tycker att du ska ha i fler rötter. Den obestämda växten till vänster om roten är nog en Eusteralis stellata, tydligen en väldigt svår växt.
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • Yollis
                              • February 2010
                              • 479

                              #15
                              Ursprungligen postat av hawkse
                              Vad är tanken med de genomskinliga krukorna? Vill rötterna ha ljus eller är det för att kunna se om de är törstiga?

                              Ljusmängden samt luftfuktigheten är nog det största problemet här tror jag. Endast norr- och österfönster tyvärr och lägenhetsluften är ökentorr. När jag körde med dränkning här blev resultatet att rotknölarna började mögla

                              Men visst, med lite mer tid och fingertoppskänsla även där skulle det kanske gå att få dem att lyckas. Lägger ju gärna några timmar i veckan på akvariet men krukväxterna får på sin höjd fem minuter!
                              alltså dom gör ju typ fotosyntes med rötterna, dom växer ju inte i jorden på stammarna i thailand direkt

                              sen måste allt vatten rinna ur krukan efter dränkning, det får absolut inte finnas vatten kvar.

                              5 minuter får mina blommor oxå, dvs 1 minut hälla upp vatten och näring och i med krukorna, (har just nu bara 5 st orkideer) sen stå över natten tar ju inte nån tid för min egen del.
                              sen tar det nåra minuter att låta vattnet rinna ur dagen efter och sen är man klar...och göra det var 3 vecka blir ju inte ens 5 minuter i veckan
                              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                              "Happy Wife - Happy Life"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...