Fluval eller Eheim ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verra
    • August 2007
    • 8

    Fluval eller Eheim ?

    Till det nya akvariet behöver jag en ny pump/innerfilter.
    Har läst mig till att fluval och eheim är de populäraste.
    I djuraffären sa dem att eheim aquaball skulle vara bäst för små fiskar och yngel då dem inte sögs in lika lätt. Dock var den modellen nästan 200:- dyrare än fluvals, så det kan lika gärna vara det att hon försökte pracka på mig det dyraste känns det som.

    Till vårt andra stora akvarium ingick det ju en fluval, vilken jag är väldigt nöjd med, den är enkel på alla vis och gör sitt jobb. Men där har vi också bara stora fiskar. Det nya är ju för våra korallplatys + alla deras yngel.. I deras nuvarande akvarium har jag en ferplast "blue" nånting, vilken jag också är helt nöjd med. Där sugs inga yngel in. Men den är då upp till 40l. Nya akvariet är på dryga 91l.

    Någon som har några tankar, erfarenheter och idéer?
    Jag är beredd att betala om det är bra grejer.
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    UUUUUU detta ska bli intresant att läsa hehehehe....

    Verra det är som att välja mellan Saab och Volvo.... jag kör själv med Eheim som märke och tycker att dem är bra som du skriver lite dyrare produkter men för mig känns det bättre för jag "tror" att jag får valuta för pengarna. Har aldrig testat fluval personligen men har hört lite olika osikter om dessa.

    Som sagt jag skulle köra på Eheim men båda är bra. Du kommer få delade meningar snart skulle jag tro
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Scrolla längst ned på den här sidan så får du del av de trådar som har avhandlat ämnet tidigare.
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Är du beredd att betala för att få grejor som håller ska du köpa Eheim.

        Har själv endast ett Fluval 1 som nu är ett halvt år gammalt och det har fullständigt tappat spänsten. Spelar ingen roll hur mycket man rengör och putsar. Väsnas gör det också.

        Samma med de filter jag inventerade i akvarieföreningen. De (mycket) gamla Fluval-filtren var genomgående trasiga eller hade gravt nedsatt funktion. Mitt 20 år gamla Eheim innerfilter som jag plockade fram ur förvaring funkade dock omedelbart och perfekt.

        Att lägga 20% mer vid inköp är en besparing i långa loppet. Det säger mina erfarenheter.

        [hukar nu inför Fluvalvännernas respons]

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          jag har en eheim, iofs begagnad, men jag tycker den låter för mycket och ska testa en fluval
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • Verra
            • August 2007
            • 8

            #6
            Som jag misstänkte då får jag inget klart svar. även om det hittills lutar mot en eheim så beror nog det mest på att inga fluval väljare har sagt sitt än.

            Men för att göra det lite mer invecklat, vilken modell ska man välja? Har då 91l drygt med korallplatys och yngel..

            Det finns ju så många att jag bara blir helt förvirrad. Tänk om det bara fanns ett rakt svar

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Själv gillar jag AquaEl, dock inte deras Turbo-serie...den är helkass. Men de övriga är mycket filter för pengarna.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Jag tycker nog att din butik givit ett bra råd. Har själv inte använt Aquaball-filter men jag har även hört andra nämna att de är bra om man har yngel och småfisk i karen.

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  #9
                  Jag har endast Eheim igång hemma bl.a. ett Aquaball 2210, rekommenderar detta skarpt!

                  Men som sagt var, sök och läs i forumet. Det finns hur många trådar som helst där du kan få svar på dina frågor. Folk är nog lite trötta på frågan eftersom den ofta skapar tråkiga trådar med Eheimfolket på ena sidan barikaderna och Fluvalfolket på andra sidan, kastandes pajer på varandra.
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • Verra
                    • August 2007
                    • 8

                    #10
                    Jag har kollat på de andra trådarna också, men hittar inte så många färska. Känns inte som någon idé att läsa trådar som är flera år gammla då alla produkter utvecklas osv.

                    Hur som helst så pratade jag med en bekant som hade en fluval u2 som hon inte använde då akvariet gick sönder i flytten :S
                    Så det blev en fluval iaf!

                    Kommentar

                    • Yollis
                      • February 2010
                      • 479

                      #11
                      Ursprungligen postat av Verra
                      Jag har kollat på de andra trådarna också, men hittar inte så många färska. Känns inte som någon idé att läsa trådar som är flera år gammla då alla produkter utvecklas osv.

                      Hur som helst så pratade jag med en bekant som hade en fluval u2 som hon inte använde då akvariet gick sönder i flytten :S
                      Så det blev en fluval iaf!
                      då får du komma med lite feedback till mig om den går tyst, uppfyller dina förväntningar osv!
                      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                      "Happy Wife - Happy Life"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...