Nitritfråga...igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Nitritfråga...igen

    Jag har haft lite kris i akvariet, det satte igång 2v. efter start med höga nitritvärden. Jag har kört många små vattenbyten i 2 dar & visst har värdet gått ner, men det ligger inte på noll. Ligger värdet på noll nån gång, eller är det normalt att det ligger på ca. 0,3? Jag bara undrar hur länge jag ska fortsätta med vattenbyten flera gånger om dagen, eller om det är nog nu & jag kanske bara ska byta 1gång i veckan?

    Tacksam för svar!
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    #2
    Inte nån som kan svara? Förlåt att jag tjatar, men jag skulle behöva passa på med vattenbytet snart isf, när sonen sover... Svårt att sköta ett akvarium och grinig 2åring samtidigt liksom
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Ursprungligen postat av Asynja
      Inte nån som kan svara? Förlåt att jag tjatar, men jag skulle behöva passa på med vattenbytet snart isf, när sonen sover... Svårt att sköta ett akvarium och grinig 2åring samtidigt liksom
      Det är inte ens lätt att sköta ett akvarium med en glad tvååring som upphetsat studsar omkring

      Jodå, nitrithalten ligger normalt på noll - eller i alla fall så pass låga nivåer att de inte är mätbara - då det mer eller mindre omedelbart omvandlas till nitrat. Det tar säkert några veckor till innan du fått så pass bakterieflora i karet att du ser bättre stabilitet.

      Den här länken beskriver bra en ungefärlig inkörningscykel för ett akvarium.

      Hoppas du hinner innan junioren vaknar

      Kommentar

      • Yollis
        • February 2010
        • 479

        #4
        är det alltså bra att byta en del vatten varje dag den första månaden?
        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

        "Happy Wife - Happy Life"

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Yollis
          är det alltså bra att byta en del vatten varje dag den första månaden?
          Generellt brukar man rekommendera att inte byta vatten den första månaden tills nitrifikationsbakterierna etablerat sig. Får man problem med nitrit kan det dock bli nödvändigt med små, dagliga vattenbyten tills balans uppnåtts.

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #6
            Ursprungligen postat av hawkse
            Generellt brukar man rekommendera att inte byta vatten den första månaden tills nitrifikationsbakterierna etablerat sig. Får man problem med nitrit kan det dock bli nödvändigt med små, dagliga vattenbyten tills balans uppnåtts.
            tack!
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • Asynja
              • February 2010
              • 622

              #7
              Tack även från mig! Fick barnvakt, så nu hinner jag göra vad jag vill...
              /Åsa

              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #8
                Hawkse jag fortsätter fråga, så nitriten ska vara 0, men jag har fått ner den från 1,6 till 0,3, ska jag fortsätta byta typ 10% flera gånger om dagen? Ingen av fiskarna ser ut att må dåligt, de simmar runt som vanligt, ingen kippar efter andan eller verkar hängig...Är inte risken att jag förstör massa bra bakterier också om jag håller på med så många vattenbyten? Karet är litet också... Förlåt att jag frågar så mycket, men jag vill bara göra rätt, vill att firrarna ska må bra osv. Dessutom är detta ett slags test. Jag är sååå sugen på ett stort/större kar och om jag fixar detta ska jag köpa ett större. Än så länge tycker jag att vattenbyten är kul, knäppt va? Jag tycker om att pyssla med akvariet, så det är inte det att jag är lat och inte orkar göra fler byten, jag vill som sagt bara att fiskarna ska må bra och trivas.

                Schemat var till stor hjälp, vi fick nitrit höjningen nästan exakt på dagen 14dagar efter start, så det stämmer bra här.
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  10% vb (vattenbyte) En gång om dagen i en veckas tid
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Asynja
                    Hawkse jag fortsätter fråga, så nitriten ska vara 0, men jag har fått ner den från 1,6 till 0,3, ska jag fortsätta byta typ 10% flera gånger om dagen? ... Jag är sååå sugen på ett stort/större kar och om jag fixar detta ska jag köpa ett större. Än så länge tycker jag att vattenbyten är kul, knäppt va? Jag tycker om att pyssla med akvariet, så det är inte det att jag är lat och inte orkar göra fler byten, jag vill som sagt bara att fiskarna ska må bra och trivas.
                    Som Nubi skrev. Byt lite vatten varje dag. En sak till - mata extremt sparsamt eller strunta helt i att mata några dagar. Fiskarna klarar sig bra utan mat.

                    Klarar du ett litet kar så kommer du märka att ett stort kar är enklare. När det väl är i balans rullar det på fint "av sig självt" men du behöver nog lite andra prylar för vattenbytet om du inte gillar att hinka vatten

                    Tycker inte det är så konstigt att du gillar att pyssla med karet. Det är en härlig känsla när man lyckats få allt rätt och fiskar och växter trivs. Skapande lite åt samma håll som att baka eller laga mat tycker jag själv.

                    Kommentar

                    • swahn
                      • November 2009
                      • 28

                      #11
                      vill bara passa på och fråga en sak.
                      sluta mata är inte det de sista man ska göra det har jag fått lära mig för om du slutar mata så har filter inget och arbeta med och då mognar det inte. och sen när du börjar mata igen så får du tillbaka nitriten.
                      men man kan minska med och mata men inte sluta helt.
                      så har jag fått lära mig fast det är innom damm men det borde la va samma sak på akvarium eller rätta mig om jag har fel

                      Kommentar

                      • Yollis
                        • February 2010
                        • 479

                        #12
                        Asynja, jag skulle sitta framför mitt kar 11h i sträck varje dag om jag inte hade barn, katter och hund att ta hand om
                        Nu har jag bara haft mitt kar sedan i söndags, men ändå!
                        Jag får helt enkelt hålla koll och räkna dagarna och ha extra koll runt den 14onde dagen.

                        vad testar du ditt nitritvärde med?
                        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                        "Happy Wife - Happy Life"

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Visst är det bättre att tillföra sparsamma mängder organiska ämnen för att nitrifikationsprocessen skall komma igång men har man väl fått en stor nitritspik som i det här fallet är det bättre att lugna sig några dagar tills det stabiliserat sig på lite lägre nivå.

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yollis
                            Nu har jag bara haft mitt kar sedan i söndags, men ändå!
                            Jag får helt enkelt hålla koll och räkna dagarna och ha extra koll runt den 14onde dagen.
                            Det kommer du långt med. Var försiktig med matningen och kolla hur fiskarna beter sig så lär du märka om de mår dåligt och kan börja byta lite vatten. Tar du det lugnt med matning och inte stoppar i mer fisk de närmaste 4-5 veckorna går det säkert bra.

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Håller m Hawkse! Fiskköp är förbjudet de närmaste 4 veckorna, speciellt med nitritproblem.
                              Det är värt att vänta 4 veckor
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...