Råd om kuliål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • macke_fisk
    svarade
    Ursprungligen postat av toccata
    Kuhli far runt när de är stressade. Det tog 1-2 veckor för mina att lugna ner sig när jag hade fått dem. Men det är normalt att de får en liten chock när ljuset tänds och far runt lite då. Mina lysrör tänds med timer och jag tänder ingen lampa innan. Men kuhli far runt ett varv, sen gömmer de sig i sina gömställen direkt. De ligger där hela dagen och är bara ute när det är mörkt (då får de mat!)

    De behöver mörka gömställen (gärna lite trånga!) för att lugna ner sig också. Om de fortsätter att fara runt på dagen är det nog något i akvariet som stressar dem, till exempel för få gömställen eller för snabb vattencirkulation. Har de riktigt mörka grottor att gömma sig i?

    Växterna kan släppa blad om de inte mår riktigt bra, det behöver inte vara kuhli, men visst kan något blad gå av när de far runt så där. Mina kuhli lugnade ner sig när de hittade bra gömställen, så plantera mycket växter och ha många gömställen.

    Här är förresten en bild på min kuhli, som en liten hälsning. (De är 3-4 år gamla och rätt stora). Och en bild på akvariet. Det är finkornig sand (det gillar kuhli). Två grottor men också ett "snårigt" ställe med växtrötter i mitten, där ligger oftast en av mina 2 kuhli. Akvariet är på cirka 42 liter. Stimmet med fiskar är kilfläcksrasbora.

    En av grottorna har jag gjort genom att försiktigt slå på en lerkruka (sån där brunröd terracotta), slog på undersidan, då sprack den mitt itu. Sen tog jag en fil och filade bort det som var vasst, blev en bra grotta om man körde ner den i sanden lite! Nu är den täckt av alger.

    sry om jag kör lite offtopic, men ditt kar ser mysigt ut toccota . såg lite harmonisk ut .

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Kuhli far runt när de är stressade. Det tog 1-2 veckor för mina att lugna ner sig när jag hade fått dem. Men det är normalt att de får en liten chock när ljuset tänds och far runt lite då. Mina lysrör tänds med timer och jag tänder ingen lampa innan. Men kuhli far runt ett varv, sen gömmer de sig i sina gömställen direkt. De ligger där hela dagen och är bara ute när det är mörkt (då får de mat!)

    De behöver mörka gömställen (gärna lite trånga!) för att lugna ner sig också. Om de fortsätter att fara runt på dagen är det nog något i akvariet som stressar dem, till exempel för få gömställen eller för snabb vattencirkulation. Har de riktigt mörka grottor att gömma sig i?

    Växterna kan släppa blad om de inte mår riktigt bra, det behöver inte vara kuhli, men visst kan något blad gå av när de far runt så där. Mina kuhli lugnade ner sig när de hittade bra gömställen, så plantera mycket växter och ha många gömställen.

    Här är förresten en bild på min kuhli, som en liten hälsning. (De är 3-4 år gamla och rätt stora). Och en bild på akvariet. Det är finkornig sand (det gillar kuhli). Två grottor men också ett "snårigt" ställe med växtrötter i mitten, där ligger oftast en av mina 2 kuhli. Akvariet är på cirka 42 liter. Stimmet med fiskar är kilfläcksrasbora.

    En av grottorna har jag gjort genom att försiktigt slå på en lerkruka (sån där brunröd terracotta), slog på undersidan, då sprack den mitt itu. Sen tog jag en fil och filade bort det som var vasst, blev en bra grotta om man körde ner den i sanden lite! Nu är den täckt av alger.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av toccata; 28 February 2010, 08:41.

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Nu när vi har fått så många trevliga diskussioner om våra härliga "Vattenvänner" tänkte jag på en sak..
    När jag på morgonen tänder min "förlampa" en lampa med dimmer som jag tänder före akvariet för att inte mina firrar ska vakna så hastigt av starkt lysrörsljus. Ser jag ofta Kuli fara runt som en tok i akvariet, den verkar oroa de andra fiskarna som verkar bli mycket stressade, särskilt tetrorna. Ibland på morgonen har någon liten växtbit även flutit runt, undrar då om det är Kuli...?
    Kulin verkar stressa de andra fiskarna massor så jag går i tankar att kanske inte ha den kvar....

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Det är inte någon här som sagt att vattnet ska kokas

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Ja som jag skrev så har jag aldrig sagt att du ska koka allt vatten, vem har sagt det?

    Det är många på detta forum som anser att allt vatten från varmvattenkranen är skadligt. Det för med sig olika metaller och bakterier och vi människor kan bli sjuka av att dricka det. Jag märkte en skillnad när jag inte längre använde det. Stockholms vatten är för övrigt väldigt bra och jag använder inget vattenberedningsmedel.

    Så vatten från varmvattenkranen är ej att rekommendera till någon. Men ibland kan det gå bra.

    Många byter med iskallt vatten men då kan temperaturen sänkas så mycket i akvariet att vissa fiskar inte trivs.

    Det finns olika sätt att göra saker på. Men jag förstår inte vem som kokar allt vatten? Det behövs inte. Jag bara tar kokande vatten och blandar med iskallt. Men det behöver ju inte andra göra för det.

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Jag tänker prova att inte koka vattnet för det är lite jobbigt med allt kokande eftersom det tar ett tag att koka 10 liter! Dessutom har flera jag pratat med sagt att de inte kokar vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av toccata
    Nej inte behöver du koka allt vatten!!
    Om det var jag som sa något om kokat vatten, så menade jag så här:

    Jag vill inte ta vatten från varmvattenkranen för att få "ljummet" vatten.
    Istället tar jag iskallt vatten från kranen och fyller 80% av hinken. Sen kokar jag upp 2 liter vatten med min vattenkokare och häller detta i hinken. Jag tar då iskallt vatten och fyller vattenkokaren med. Så får jag ljummet vatten utan att ha använt vatten från varmvattenkranen!

    MEN alla gör inte så här, vissa tar vatten från varmvattenkranen och blandar så att det blir ljummet eller lite halvsvalt direkt från kranen. Men jag upptäckte att mina fiskar mår dåligt av vatten som kommer från varmvattenkranen, så därför kokar jag 2 liter vatten och blandar så att jag får ljummet med det.

    Mår fiskarna inte dåligt av att du blandar "rätt" temperatur direkt från kranen så kan du göra det. Men mina (och säkert många andras) mår inte bra av det.
    Kan det ha något att göra med att ditt vatten innehåller kanske något som inte fiskarna gillar och när du då gör på ditt sätt så försvinner det??

    Lämna en kommentar:


  • toccata
    svarade
    Nej inte behöver du koka allt vatten!!
    Om det var jag som sa något om kokat vatten, så menade jag så här:

    Jag vill inte ta vatten från varmvattenkranen för att få "ljummet" vatten.
    Istället tar jag iskallt vatten från kranen och fyller 80% av hinken. Sen kokar jag upp 2 liter vatten med min vattenkokare och häller detta i hinken. Jag tar då iskallt vatten och fyller vattenkokaren med. Så får jag ljummet vatten utan att ha använt vatten från varmvattenkranen!

    MEN alla gör inte så här, vissa tar vatten från varmvattenkranen och blandar så att det blir ljummet eller lite halvsvalt direkt från kranen. Men jag upptäckte att mina fiskar mår dåligt av vatten som kommer från varmvattenkranen, så därför kokar jag 2 liter vatten och blandar så att jag får ljummet med det.

    Mår fiskarna inte dåligt av att du blandar "rätt" temperatur direkt från kranen så kan du göra det. Men mina (och säkert många andras) mår inte bra av det.

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Koka vattnet?? Vart har du hört det ifrån O_O
    Har du egen brunn?

    Lämna en kommentar:


  • Lineli
    svarade
    Jag tog nya tester idag och det är på väg mot bättre värden redan!
    Måste man verkligen koka vattnet? det tar sådan tid...

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Vi får hoppas på att nitriten försvinner med 10% Vb i en veckas tid.

    Lämna en kommentar:


  • Johanski
    svarade
    Kul för dig. Kanske inte går lika bra för andra, och de förlorar då fiskar. Det är helt enkelt ONÖDIGT att mata under tiden man har nitrit. Nitriten försvinner innan fiskarna hinner svälta ihjäl.

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Det rådet fick j a g när jag fick nitritproblem och det gick BRA

    Lämna en kommentar:


  • Johanski
    svarade
    Det är inget råd man ska ge. "liiiiite" mat varierar ju beroende på vem som matar. INGEN mat under tiden du har nitrit.

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Man kan visst mata 2 ggr i veckan när man har nitrit. Jag hade nitrit i ett relativt startad kar. Fiskarna överlevde och nitriten försvann.

    Sen att mata lite och mata liiite kan variera från person till person.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...