120L akvarium, problem.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    120L akvarium, problem.

    Hej,

    detta inlägg är om min flickväns och hennes mammas akvarium. Jag har ingen större aning om vad som kan vara problemet i akvariet så jag ber er på zoopet om hjälp åt dom.

    Info om akvariet:

    120L
    25.5C
    --------------------
    pH 8-8.5
    Nitrit <10mg/l
    kH <20
    --------------------
    Invånare:

    1x Vanlig Pleco (L021)
    4x Molly (svart+gul teckning)
    2x molly yngel (black molly)
    3x Praktbotior
    3x Dolksticktetror
    2x Rosentetror
    2x Rödmunstetror
    4x Tigerbarber
    2x Corydoras
    15x neontetror
    1x Coppartetra
    ---------------------
    Dog idag:

    1x Praktbotia
    1x Neontetra
    ---------------------

    Vattenvärden är baserade från resultaten ifrån ett sticktest.

    Fiskarna är i allmänhet väldigt slöa, stimmet med neontetror sitter stilla och rör sig ingenting. Praktbotiorna är väldigt slöa och rör sig ytterst lite.

    Jag har sagt åt dom att det är (enligt mig) för mycket fisk och att plecon (L021) inte får plats i det lilla akvariet, är runt 20cm just nu.

    Akvariet innehåller inga rötter, utan bara 1x vallisneas (stavning) 1x svärdplanta och någon sorts flytväxt.

    Vad kan vara för fel? jag misstänker nitriten men det har varit såhär ända sen dom skaffade det. Fiskar dör en efter en och flera per dag, försöker komma på en lösning själv men jag skulle behöva mer åsikter och tankar kring detta.

    Tack!
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Jo det är ganska mycket fiskar. Kan vara överbelastat som du säger. Sticktester är väldigt opålitliga, du har inte möjlighet att testa med dropptest? Kanske ta med lite vatten till er djuraffär så kan de säkert testa. Vad har hon för filter?
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av DAHLBERG
      Jo det är ganska mycket fiskar. Kan vara överbelastat som du säger. Sticktester är väldigt opålitliga, du har inte möjlighet att testa med dropptest? Kanske ta med lite vatten till er djuraffär så kan de säkert testa. Vad har hon för filter?
      Ska försöka ta med mig lite vatten hem så kan jag testa det med mina dopptester men att det är överbelastat håller jag verkligen med om. Just nu har dom ett eheim ytterfilter pro II men det är väldigt lite ytvattenrörelse, strilrörer är runt 3-4 cm ovanför ytan och igentäppt av något.

      Kan det bara vara nitrit som är problemet? Malen skiter väldigt mycket, vilket oroar mig att akvariet inte kan ta hand om det just för att han är för står för akvariet.

      Tack Dahlberg.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Ojoj rengör strilröret! Och ytterfiltret har inte slammat igen då? Kanske skulle behöva en snabb rengöring, kanske ta ut översta finaste filtervadden (om det finns en sån) de slammar igen på 1-2 veckor eller mindre :S Hon kan ju köpa till ett litet pumphuvud (billigaste) och sätta den att snurra ytan. Men hon kommer nog inte undan att dra ner på fiskantalet, annars kommer nog naturen att dra ner på antalet av sig själv
        Senast redigerad av DAHLBERG; 29 November 2009, 16:21.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Ojoj rengör strilröret! Och ytterfiltret har inte slammat igen då? Kanske skulle behöva en snabb rengöring, kanske ta ut översta finaste filtervadden (om det finns en sån) de slammar igen på 1-2 veckor eller mindre :S Hon kan ju köpa till ett litet pumphuvud (billigaste) och sätta den att snurra ytan. Men hon kommer nog inte undan att dra ner på fiskantalet, annars kommer nog naturen att dra ner på antalet av sig själv
          Jo, saken är dock att jag kan inte göra det själv, tyvärr så är det inte mitt ansvar så jag behöver fråga innan jag utför något i deras akvarium. Att göra rent filtervadden kommer jag nog inte kunna övertala dom om att göra, för mycket jobb :/ men ska se om jag kan försöka se till att strilröret sänks samt rengörs. Tyvärr så är det inte mycket jag kan göra när det gäller fiskantalet, fiskarna är i väldigt dåligt tillstånd just nu, en praktbotia kommer nog bli nackad innan dagen är slut tyvärr men jag ska se till att dom inte köper någon mer fisk.

          Så problemet är då: för mycket fisk, nitrit då? Isåfall så behöver inte tråden vara aktiv mer då problemet är vad jag antog för det första.

          Tack igen Dahlberg

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Inga problem, men fråga om du får fixa till karet. Rengör filtret lite lätt, fixa strilröret, mäta vattnet ordentligt och förklara att det är lite mycket fisk och att fisken kommer att dö tills karet inte är överbelastat längre och då kan de inte välja vilka fiskar som ska vara kvar.

            Sen kanske plecon borde flytta, i en korv skiter skiter den ju lika mycket som alla tillsammans under en vecka XD
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av DAHLBERG
              Inga problem, men fråga om du får fixa till karet. Rengör filtret lite lätt, fixa strilröret, mäta vattnet ordentligt och förklara att det är lite mycket fisk och att fisken kommer att dö tills det inte är överbelastat och då kan de inte välja vilka fiskar som är kvar.

              Sen kanske plecon borde flytta, i en korv skiter skiter den ju lika mycket som alla tillsammans under en vecka XD
              Jo, har gjort det under en längre tid men jag ska ta och försöka ta och försöka få dom att inse vikten av problemet vid middag idag

              Ja exakt, jag funderar på att ta hand om honom själv men mitt akvarium är ju t.o.m för litet (400L) plecon vill ju gärna ha 600L +!

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                400 liter är bättre än 120 liter
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av DAHLBERG
                  400 liter är bättre än 120 liter
                  Jo exakt men det är fortfarande för lite och han kommer nog växa ur det inom snar framtid

                  En praktbotia fick säga hejdå till världen nyss

                  Kommentar

                  Arbetssätt...