hur mycket ska jag mata?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falken85
    • September 2009
    • 81

    hur mycket ska jag mata?

    tjena. jag igen.
    jag har 10 st red bellys pairayor i ett 1300 liters kar. de växer som ogräs!
    har haft dem i ca 3 månader å de har redan ökat 4 ggr i storlek sen jag fick dem.
    Min fråga är. hur mycket ska jag mata? de är galna i oxhjärta, röda mygglarver, räkor och andra fiskar. ett par bitar oxhjärta tar ca 30 sek att äta upp. de är hungriga hela tiden. och hugger mot varandra.
    Vill inte mata ihjäl dem.

    någon som har lite bättre kunskap??
  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    vet inte hur det är med just den fisksorten. men över lag brukar man säga att ge mat som dom äter upp på 2-3minuter. men har du bara dom däri så kanske 30 sek-1 minut är lagom!?
    Malar is the shit

    Kommentar

    • Falken85
      • September 2009
      • 81

      #3
      Ursprungligen postat av icefudge
      vet inte hur det är med just den fisksorten. men över lag brukar man säga att ge mat som dom äter upp på 2-3minuter. men har du bara dom däri så kanske 30 sek-1 minut är lagom!?
      vad jag än stoppar i så tar det max 1 minut innan det är slut. undrar hur många ggr per dag och hur mycket ja ska stoppa i?

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Kolla om de är runda och fina om magen efter maten. Är de det så lär de växa så det knakar. Vill du att de ska växa långsammare kan du ta det lite lugnt med maten. Fiskar klarar sig äckligt länge på lite mat. Du kan också hoppa över 1-3 dagar så de får fasta lite, det är inte säkert att fiskarna får mat exakt varje dag exakt kl 19.45 Blir lite mer naturligt med fasta då och då
        Senast redigerad av DAHLBERG; 18 November 2009, 18:19.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          E de dags för mustricket i karet snart och filma och så upp på tuben ?
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Falken85
            • September 2009
            • 81

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            E de dags för mustricket i karet snart och filma och så upp på tuben ?
            tror inte att det blir någon mus. blir nog väldigt skitigt i akvariet. isf är det lika bra att ta en katt unge direkt, (skojja)!! men en och annan guldfisk har de fått knapra i sig. det blir lite som lördags godis. Ta inte illa upp nu alla guldfiskvänner.


            någon som vet hur man ser skillnad på könen på red bellys??

            Kommentar

            • Falken85
              • September 2009
              • 81

              #7
              Ursprungligen postat av DAHLBERG
              Kolla om de är runda och fina om magen efter maten. Är de det så lär de växa så det knakar. Vill du att de ska växa långsammare kan du ta det lite lugnt med maten. Fiskar klarar sig äckligt länge på lite mat. Du kan också hoppa över 1-3 dagar så de får fasta lite, det är inte säkert att fiskarna får mat exakt varje dag exakt kl 19.45 Blir lite mer naturligt med fasta då och då
              okej.
              jag har ingen fast tid som jag matar på. akvariet står på jobbet och jag kastar i lite mat när jag har tid.
              men ett par ggr per dag blir det allt. de är väl ingen större risk att övermata dem skulle jag tro.
              funderar på att göra en egen räkmix. har du något förslag på innehåll?

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #8
                Matar du ett par gånger/dag lär de växa som ogräs. Räkmix kan du göra av strömming, räkor, ärtor (kanske inte så mycket ärtor till nattereri ), lite pellets av valfri sort för färg osv osv. I min mördarräkmix har jag i Dr. Bassleer Sjukt galet bra foder. Fiskarna växer för varje dag med det
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...