Fiskplanering för 400L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Det finns många olika åsikter om den sortens fisk.
    Jag gillar utseendet men jag har inte köpt den just för att de verkar vara en sådan fisk som trivs bäst med andra stora fiskar och kan vara jävligt kaxiga.

    Det finns fina stimmfiskar som t.ex. rödmunns tetra eller Gaffelstjärtad regnbågsfisk *big smile* (har egna)
    Kolla in regnbågsfiskar de är rätt så coola och mycket nyfikna av sig

    Har ni bestämt vad ni ska ha för tema?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #17
      Ursprungligen postat av Nubi
      Det finns många olika åsikter om den sortens fisk.
      Jag gillar utseendet men jag har inte köpt den just för att de verkar vara en sådan fisk som trivs bäst med andra stora fiskar och kan vara jävligt kaxiga.

      Det finns fina stimmfiskar som t.ex. rödmunns tetra eller Gaffelstjärtad regnbågsfisk *big smile* (har egna)
      Kolla in regnbågsfiskar de är rätt så coola och mycket nyfikna av sig

      Har ni bestämt vad ni ska ha för tema?
      Ah, jo jag har läst lite om papegojan och det är lite synd att den kommer förmodligen inte passa i akvariet med dom mindre fiskarna vilket är synd.

      Jo, jag har kollat in dom flesta stim fiskarna men ingen intresserar mig, så jag kommer förmodligen skippa det.

      Oj, jag vet inte om man kan kalla det för ett tema (antar att du menar akvariet) just nu är det inga speciella fiskar utan bara 2 ancistrus, 3 siamesiska alg. och 4 mollys. Akvariet har en hel del växter, 2 rötter, stenar och sedan mitt skeppsvrak Så det är lite "eget" tema. Hoppas det svarade på din fråga förklara isåfall så kan jag ändra svaret

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Tema, så som biotop typ sydamerikansk, Afrikansk, Asiatisk osv finns ett par st
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          ......och sällskaps akvarium
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #20
            Ursprungligen postat av Nubi
            Tema, så som biotop typ sydamerikansk, Afrikansk, Asiatisk osv finns ett par st
            Ursprungligen postat av Nubi
            ......och sällskaps akvarium
            Ah, ja så är det väl ett Sällskaps akvarium. Tyckte inte att någon biotop passade mig direkt och jag tycker om att inreda det själv efter vad jag tycker är snyggt men ändå försöka tillgodose fiskarnas behov.

            Mår fiskarna bättre på något sätt ifall dom bor i ett akvarium som återspeglar deras naturliga miljö eller spelar det ingen större roll?

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Kolla bara så att PH värdet är samma som det är på artbeskrivningen. T.ex vissa kulfiskar vill ha bräckt vatten. Det vill inte appistogrammor.

              Kolla Solis, hon har super mysigt akvarium med många olika fiskar från olika biotoper.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #22
                Ursprungligen postat av Nubi
                Kolla bara så att PH värdet är samma som det är på artbeskrivningen. T.ex vissa kulfiskar vill ha bräckt vatten. Det vill inte appistogrammor.

                Kolla Solis, hon har super mysigt akvarium med många olika fiskar från olika biotoper.
                Jadå, kollar alltid så att fisken kan leva i min akvarietemperatur och i mitt pH värde. Det gör jag med alla fiskar innan jag skaffar en fisk.

                Jodå, vill försöka att undvika en fisksoppa dock känns tyvärr dock som att alla fina fiskar vill ha lägre/högre pH än vad jag har :/ känns som mitt fiskval är rätt begränsat.

                Vad tycker du om min fisk lista jag har sålänge? Lägga till/ta bort någon fisk?

                Tack Nubi
                Senast redigerad av Andrém; 14 November 2009, 16:28.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  Halloj!
                  Menade inte att solis har en fisksoppa, mer att hon har olika sorters fiskar som trivs bra ihop och som funkar ihop .

                  Din fisklista:
                  4 Mollys (de kommer att bli 100 st)
                  4 Skalare
                  2 Guramis (dvärg?)
                  2 Filter räkor
                  2 L144 (ancistrus, är det guld du menar eller ancistrus för övrigt?)
                  10 Pansarmalar

                  Scalarer och gurami vet jag inte om man kan ha ihop, speciellt om dina scalarer börjar bilda par. Har aldrig tänkt på de två ihop. Någon?, rätta mig om jag har fel.
                  Scalarer håller till i mitten av karet + botten, guramis mitten + ytan. vet inte om det kan bli lite jakt och bråk däremellan.

                  Visst kan du ha dvärg gurami, är det de du har fastnat för?
                  Kanske en sån här http://wb9.itrademarket.com/pdimage/...ing_gurami.jpg


                  Tycker Du lätt kan utöka antal filterräkor, kanske börja med 2 och sen utöka vartefter,

                  Vet du vilka pansarmalar du har tänkt dig?
                  Ett gäng Gastromyzon ctenocephalus kanske?

                  Kikat på L018 Gold Nugget
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #24
                    Oroa dig inte för vad det står för ph-värde på artbeskrivningarna. De flesta fiskar klarar sig i ditt ph. Finns undantag men blir du sugen på någon fisk är det bara fråga här på forumet

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #25
                      Hur är det med scalarer + Gurami ihop Johanski?
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #26
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Oroa dig inte för vad det står för ph-värde på artbeskrivningarna. De flesta fiskar klarar sig i ditt ph. Finns undantag men blir du sugen på någon fisk är det bara fråga här på forumet
                        Skönt å höra
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #27
                          Aldrig haft scalarer eller guramis, så det kan jag inte svara på

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #28
                            Det bör funka ihop. Många man talar med är inne på att gurami är väldigt milda och får stryk av vilken fisk som hellst, men jag tycker de är smarta och håller sig undan och klarar sig bra mot agro arter såsom kulfisk till exempel, inte en fena med skador i grabben kar.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #29
                              tack för alla era svar

                              Mina ancistrus är dom "vanliga" antar jag, (brun/grå aktig med gulaktiga prickar) visste inte att det fanns många varianter av dom.

                              När det gäller skalare och guramis, det är något jag är villig att göra en kompromiss på, att ta bort guramis från listan då, skalarna är en fisk jag VILL verkligen ha så den kommer jag inte kompromissa på.

                              Det ända jag är orolig över när det gäller räkorna är att om dom flera att dom kan vara en pain för malarna.

                              Men för övrigt så vet jag inte vad för fiskar som skulle kunna passa in med resten av fiskarna och ändå vara annorlunda. Kanske någon ciklid eller malawi? Svårt att hitta fiskar som inte är gigantiska men ändå passar in.

                              Tack igen

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                #30
                                För mig har sökfunktionen i zoopets artarkiv varit guld värd.

                                Du kan mata in din akvarielängd, och område du vill hålla dig inom alternativt typ av fisk du är intresserad av och få fram alla arter som passar i detta.

                                Det jag saknar i sökfunktionen är en skala på agressivitet, där måste man läsa och diskutera och känna sig fram eftersom historier och erfarenhet skiljer sig markant från person till person. Men klart är att vissa fiskar är extremt fredliga och vissa aggressiva mer än snittet så om det fanns en 3 gradig skala så tycker jag det skulle vara kanon. 1 lugn, 2 medeltuff, 3 tuffare än snittet. Det kan då bara var en subjektiv bild av fisken och det kan väl duga.
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...