Ny här och startar i liten skala...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trocafish
    • November 2007
    • 16

    Ny här och startar i liten skala...

    ...med ett 54-liters startakvarie köpt för en billig peng.

    Har en liten plastbalja med 2 Corydoras Julii i sedan många år. De har överlevt alla mina opålästa akvarieförsök. Tåliga rackare.

    Nu blir det ett försök att skapa något mer hållbart.

    Så här har det sett ut ikväll:
    Startade igång mitt nyinköpta 54L glasakvarie idag. *spännande* Engelsk sjösten, 3-5mm underst, finfin grussand i ena hörnet, två sorters vä...


    (Plastbaljan är grumlig för att jag la i växterna där igår)

    Nu undrar jag om det här med bakterierna. Hur vet man att det fungerar?
    JAg har såna Tetra-stickor som testar Ph, KH, GH, NO2, NO3.

    Vad ska dessa värden vara? Jag blir inte klok påat.

    Har vattenlagt mangroverötterna i ett dygn, och bytt vatten mellan, sköljt sanden noggrannt och pillat bort materialet runt rötterna.
    Vattenförbättrat med Tetra AquaSafe och gödning till växterna Sera Forenette A. (geggigt med tabletter, ska nog prova annat sen)

    Nu är värmaren och pumpen igång.
    Hoppas det ska räcka med en 14 dagar utan fisk.
    Ska jag byta vatten? När?

    När jag ska släppa i fisken, ska jag försöka få i det gamla akvariets vatten & material i det nya?

    Råd önskas! Även material/kemitips!
    /Marie, Mellösa
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Du måste ha i fisk i akvariumet ifrån början, annars får du inga bakterier alls, det viktiga är att inte ha för mycket fisk i början, 2-3 fiskar är rätt lagom att starta ett 54L kar med, bakterierna i filtret är igång efter ungefär 4 veckor, då kan du långsamt öka med mer fisk.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • trocafish
      • November 2007
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Du måste ha i fisk i akvariumet ifrån början, annars får du inga bakterier alls, det viktiga är att inte ha för mycket fisk i början, 2-3 fiskar är rätt lagom att starta ett 54L kar med, bakterierna i filtret är igång efter ungefär 4 veckor, då kan du långsamt öka med mer fisk.
      Ahaa. Så jag kan sätta i t.ex Zebrafiskarna? De verkar ganska tåliga...

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Ja, det är dom, tror dock att karet är lite för litet för dem men är inte helt hundra, det är livliga stimfiskar så jag hade nog inte velat ha dem i ett så litet kar.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • trocafish
          • November 2007
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Sultanen
          Ja, det är dom, tror dock att karet är lite för litet för dem men är inte helt hundra, det är livliga stimfiskar så jag hade nog inte velat ha dem i ett så litet kar.
          Dom hängde med när jag köpte de andra idag, så jag fick dem gratis. Hade inte tänkt ha ngt annat än malar och botiorna i det, så de är en liten men livlig bonus....

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            pH mäter du hur surt, basiskt eller neutralt vattnet är. Viktigt för alla fiskar klarar sig inte i alla värden

            kH mäter du vattnets hårdhet, är mindre viktigt men ett högre värde är viktigt för ett stabilt pH (rätta mig om jag har fel)

            No2 är Nitrit vilket är ett väldigt giftigt och livsfarligt ämne i även små nivår, ett väldigt viktigt test att ha (enligt mig)

            No3 är Nitrat vilket är ett näringsämne för växterna och det testet skulle jag säga att det minst viktiga av dom du nämde

            gH har jag ingen aning m vad det är.

            *jag kan ha fel om något, ta mig inte på 100%*

            T.ex mitt pH värde är på 7-7.5 vilket är ett neutralt värde och min nitrit är på <0.01 mg/l vilket är det minsta testen kan visa samt att mitt kH är på 5 vilket är ett rätt bra värde.

            Lycka till, hoppas detta har hjälpt lite.
            Senast redigerad av Andrém; 28 October 2009, 22:02.

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Ursprungligen postat av Andrém
              No2 är Nitrit vilket är ett väldigt giftigt och dödligt ämne för fiskarna om det kommer upp i höga nivåer, ett väldigt viktigt test att ha (enligt mig)
              Detta värde är det absolut viktigaste värdet i ett nystartat kar, mät ofta och får du utslag på NO2 så bör du sluta mata omedelbart och avvakta fram till du inte får något utslag på NO2 längre.
              Det är som sagt var ett gift som är livsfarligt för fisken även i väldigt små koncentrationer.
              Det kommer av att bakterierna inte hinner med att bryta ner all mat (och skit) till nitrat, då blir en del kvar i ett mellansteg som är just nitrit.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • trocafish
                • November 2007
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av Andrém
                pH mäter du hur surt, basiskt eller neutralt vattnet är. Viktigt för alla fiskar klarar sig inte i alla värden

                kH mäter du vattnets hårdhet, är mindre viktigt men ett högre värde är viktigt för ett stabilt pH (rätta mig om jag har fel)

                No2 är Nitrit vilket är ett väldigt giftigt och dödligt ämne för fiskarna om det kommer upp i höga nivåer, ett väldigt viktigt test att ha (enligt mig)

                No3 är Nitrat vilket är ett näringsämne för växterna och det testet skulle jag säga att det minst viktiga av dom du nämde

                gH har jag ingen aning m vad det är.

                *jag kan ha fel om något, ta mig inte på 100%*

                T.ex mitt pH värde är på 7-7.5 vilket är ett neutralt värde och min nitrit är på <0.01 mg/l vilket är det minsta testen kan visa samt att mitt kH är på 5 vilket är ett rätt bra värde.

                Lycka till, hoppas detta har hjälpt lite.
                GH ska mäta den totala hårdheten, kalcium och Magnesiumsalter, ska ligga mellan 6-16 enligt instruktionslappen.

                Bilden visar stickan, tagen alldeles nyss.

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ah, my bad. Underskattade giftigheten när jag skrev det *ändrar*

                  Kommentar

                  • trocafish
                    • November 2007
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Detta värde är det absolut viktigaste värdet i ett nystartat kar, mät ofta och får du utslag på NO2 så bör du sluta mata omedelbart och avvakta fram till du inte får något utslag på NO2 längre.
                    Det är som sagt var ett gift som är livsfarligt för fisken även i väldigt små koncentrationer.
                    Det kommer av att bakterierna inte hinner med att bryta ner all mat (och skit) till nitrat, då blir en del kvar i ett mellansteg som är just nitrit.
                    Jag har haft höga värden på nitrit i plastbaljan några ggr, men då har jag slutat mata, det har fungerat bra. Plus ordentligt vattenbyte.

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Helt rätt agerat med andra ord
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • trocafish
                        • November 2007
                        • 16

                        #12
                        Gött.
                        La i de två Zebrorna.

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Fint, du behöver inte mata mer än en gång eller möjligen två nu i två veckor eller så, sen kan du öka lite till varannan dag. Mata så lite att du tycker att det är löjligt lite
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • trocafish
                            • November 2007
                            • 16

                            #14
                            Will do!

                            Kommentar

                            • trocafish
                              • November 2007
                              • 16

                              #15
                              Bytte ut den medfådda lampan i plastlocket på 11W mot en rejäl armatur och ett Philips Aquarelle på 18W. Allt enligt formeln 0,3W per liter. Lite flytande gödning och en termometer.
                              Nua teststickor hade de extrapris på, det var ju bra, de gamla är nästan slut.

                              Beställde två glasskivor 65x10cm hos glasmästarn som jag får i morgon.

                              Kör på 22 grader.
                              Senast redigerad av trocafish; 29 October 2009, 16:55.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...