Algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Algätare?

    Jag har ett 62 liters akvarium som hela tiden får massor med alger på rutorna och på stockarna har i det. Finns det någon bra algätare som passar ett ganska litet akvarium och som går bra ihop med yngel?

    Hade förut pitbull pleco men de trivdes inte alls i akvariumet och dog efter 1 månad :-/

    Har även problem med sniglar i akvariumet, något tips på hur man kan bli av med dom?
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Jag tycker att det låter som att du matar alldes för mycket.
    Sen så passar otocinclus bra, bara karet är väl inkört.
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Vux
      • October 2009
      • 121

      #3
      Har inte alger att göra med växterna och inte att man matar för mycket? Jag matar mina fiskar 1 gång i veckan så det borde inte vara för mycket...?

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        sniglarna kan har följt med tillexempel en växt du har köpt och vad är det för typ av alger?

        ancistrus är annars en väldigt bra och tålig algätare. sniglarna kan man bli av med botior, de äter sniglar men du har ett lite för litet akvarium för att ha botior tyvärr.

        hur ser snäckorna/sniglarna ut??
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Vux
          • October 2009
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          sniglarna kan har följt med tillexempel en växt du har köpt och vad är det för typ av alger?

          ancistrus är annars en väldigt bra och tålig algätare. sniglarna kan man bli av med botior, de äter sniglar men du har ett lite för litet akvarium för att ha botior tyvärr.

          hur ser snäckorna/sniglarna ut??
          Jaha finns det olika typer av alger? Det visste jag inte :-/ Men till utseende är de "håriga" och sätter sig på växter, rutan och på stockarna. Fast de på rutan är inte "håriga". (Dålig beskrivning jag vet men jag är inte så bra på sånt här). Det är väldigt svårt att få bort från rutan.

          Sniglarna har brunt/svart skal och skalen är formade lite som en droppe (tjockt där snigelns huvud stocker fram och spetsig längst bak).

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Håret kallas för toffsalger tror det finns 2 sorter av den.
            Det som sitter på rutan är antagligen grönalger.

            Båda dessa är beroende av näring och ljus.

            Eftersom att du absolut inte mata för mycket så måste det vara något annat.

            Hur mycket mat ger du dina fiskar när du väl matar dom?
            Hur många fiskar har du?
            Hur ofta byter du vatten?
            Hur mycket vatten byter du?
            Hur länge har du lysrören tända?
            Hur gamla/nya är dom?
            har du några växter? hur många. vilka sorter?
            Använder något näringstillskott?
            Och vad har du för filter?
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Vux
              • October 2009
              • 121

              #7
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Håret kallas för toffsalger tror det finns 2 sorter av den.
              Det som sitter på rutan är antagligen grönalger.

              Båda dessa är beroende av näring och ljus.

              Eftersom att du absolut inte mata för mycket så måste det vara något annat.

              Hur mycket mat ger du dina fiskar när du väl matar dom?
              Hur många fiskar har du?
              Hur ofta byter du vatten?
              Hur mycket vatten byter du?
              Hur länge har du lysrören tända?
              Hur gamla/nya är dom?
              har du några växter? hur många. vilka sorter?
              Använder något näringstillskott?
              Och vad har du för filter?
              När jag matar fiskarna ger jag dom så mycket att de äter upp det på ca 2 min (eller snabbare)

              Jag har 5 yngel i akvariet som är alla runt 2 cm

              Jag byter vatten ca 1 gång i månaden (men har fått tips här på zoopet att börja göra det 1 gång i veckan så ska göra det i fortsättningen), och när jag väl byter vatten är det ca 25% av vattnet

              Jag har lysrören tända i 12 timmar, jag köpte akvariet i februari (helt nytt) så rören är 8 månader gamla.

              Jag har 5 olika växter dock vet jag inte namnet på dem :-/ vet bara att en heter något med ormtunga eller något sånt och en växt är som stora grässtrån (ca 1 cm breda) som växer från botten och blir jättelånga. Ska se om jag kan hitta vad alla växterna heter på nätet så återkommer jag. med det. Jag använder näringstillskott till växterna.

              Vet inte riktigt vad du menar med filter? Vad finns det för olika? Menar du utseende eller namn eller något annat?

              Kommentar

              • Ancristus <3
                • July 2009
                • 277

                #8
                Ursprungligen postat av Vux
                Jag har 5 olika växter dock vet jag inte namnet på dem :-/ vet bara att en heter något med ormtunga eller något sånt och en växt är som stora grässtrån (ca 1 cm breda) som växer från botten och blir jättelånga. Ska se om jag kan hitta vad alla växterna heter på nätet så återkommer jag. med det. Jag använder näringstillskott till växterna.
                Den som du beskriver som gräs är nog valleriensa (Stavas inte så).
                Vad är det för nån näring och hur mycket ger du?
                I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                Kommentar

                • Vux
                  • October 2009
                  • 121

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ancristus <3
                  Den som du beskriver som gräs är nog valleriensa (Stavas inte så).
                  Vad är det för nån näring och hur mycket ger du?
                  Vilken näring det är har jag ingen aning om :-/ fick den av en bekant som hade köpt den i en djuraffär och den skulle tydligen vara den bästa, men ingen aning om vad den heter.

                  Jag brukar hälla i ca 1 matsked/månad. (i samband med vattenbyte)

                  Kommentar

                  • Ancristus <3
                    • July 2009
                    • 277

                    #10
                    Kan det vara PMDD eller står det nåt namn på den?
                    Om du ger en matsked så tror jag att det är för mycket.
                    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                    Kommentar

                    • Vux
                      • October 2009
                      • 121

                      #11
                      Jag fick det i en annan burk för hon hade köpt en jättestor förpackning, typ sån liknande dunk som man kan köpa saft i. Kan det vara PMDD?

                      Hur mycket ska man ge?

                      Och vilken algätare är liten till storlek men ändå effektiv mot alger? (och ska vara tålig)

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Troligen Tropica Master Groth (TMG) eller något liknande du doserar med.
                        Tror du har algen Fuzzy Alge om den är 2-3mm lång och sätter sig på det mesta i karet, otocinclus och siamesiska algätare (något stor för karet tyvärr) äter dessa med god aptit, annars kan jag rekommendera Zebrasnäckor för allmän renhållning i ett mindre kar, otroligt effektiva algätare
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • sandish
                          • August 2009
                          • 462

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vux
                          Har inte alger att göra med växterna och inte att man matar för mycket? Jag matar mina fiskar 1 gång i veckan så det borde inte vara för mycket...?

                          Ehhh.... va? låter lite VÄL LITE!
                          Jag matar mina 3 gånger om dagen med frysfoder...

                          fan har du för fiskar egentligen?
                          500L Monster Tank
                          1st Paroon haj
                          3st Påfågelciklider (Oscar)
                          1st Gibbicep

                          1 st Redtail Catfish

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Intämmer!!! Trådskaparen bör läsa på en hel del märker jag!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Vux
                              • October 2009
                              • 121

                              #15
                              Ursprungligen postat av sandish
                              Ehhh.... va? låter lite VÄL LITE!
                              Jag matar mina 3 gånger om dagen med frysfoder...

                              fan har du för fiskar egentligen?
                              Ja jag skrev i en annan tråd och fick veta att det är alldeles för sällan :-S har insett nu att man aldrig kan lita på de i fiskaffären, de kan absolut ingenting, man får ta reda på själv hur man ska sköta sina fiskar!

                              Nu matar jag dem 1 gång/dag, men jag kanske ska mata oftare ändå? Har yngel, guppy och svärdbärare... de är ganska runda därför vill jag inte mata dem mer men kanske ska ge mindre portioner och oftare?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...