Snälla HJÄLP!!! Vad gör vi för fel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaåmange
    • September 2009
    • 15

    #16
    Ursprungligen postat av Jens A.
    Försök att beskriva vad som finns i akvariet - vad för filtermassa det är, om den följde med akvariet när ni köpte det, bottenmaterial, var ni har fått det ifrån, rötter osv. Är det bra fart på filtret i akvariet? Hur stort är det? har ni öst i filterbakterier? Gjort några vattentester?
    Pumpen och alla filtren följde med när vi köpte akvariet, tror fitret heter bioflow 3,0... Vi bytte översta "lagret" i filtret, vit filtervadd (?) efter första starten då det var jättesmutsigt. Köpte 1:a omgången grus (svart färgad tillsammans med akvariet på hornbach i gbg. 2:a starten köpte vi svart grus (ej färgad) på zoobutiken här i varberg. Har inga rötter i akvariet. Lämnade vatten för prov på zoobutiken här för ngn v sedan, allt såg bra ut enl dom. Men hur mkt kan man se med sådana tester, gifter eller dåligt syre syns väl inte eller?

    Kommentar

    • annaåmange
      • September 2009
      • 15

      #17
      Ursprungligen postat av mange993
      har ni den svarta sanden nu med var det nån sorts svart blästersilicat. kan nästan säga att det är den som bråkar hade exakt samma problem inte ens växterna mådde bra.slängde ut 75 kilo sand och la i vanlig råda sand och alla fiskar mådde bra

      MVH
      Mange
      Vi har den svarta ofärgade sanden nu som vi haft sedan den 2:a starten. Vet inte vad det var för sort, köpte den på zoobutiken här i vbg.

      Låter som vi får börja om från början igen då...? Vad ska vi tänka på och hur ska vi gå tillväga?

      Kommentar

      • benno
        • August 2009
        • 125

        #18
        Snälla!! Hjälp???

        Svart sand kan vara blästersilicat. Den känns igen på att den är lite glittrig och mycket tyngre än vanlig sand. Vissa typer kan enligt egen erfarenhet döda fisk.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          Det är viktigt att pumpens utblås är riktat så att det bildas en del vågor på vattenytan. utan det blir det strax slut på syre.

          Pumpen ska normalt gå att ta isär och då bör ni kunna komma åt att göra rent filtermassan, dvs krama ur den under ljummet vatten så värsta amutsen försvinner. Låt ej filtret torka ut och skälj det inte under för hett eller kallt vatten.
          Checking out...

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            Ursprungligen postat av Dre
            Det är viktigt att pumpens utblås är riktat så att det bildas en del vågor på vattenytan. utan det blir det strax slut på syre.

            Pumpen ska normalt gå att ta isär och då bör ni kunna komma åt att göra rent filtermassan, dvs krama ur den under ljummet vatten så värsta amutsen försvinner. Låt ej filtret torka ut och skälj det inte under för hett eller kallt vatten.

            allra bäst är nog att tappa upp en hink med akvarievatten,
            och sedan krama ur filtermassan i det vattnet.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #21
              det kan nog vara den svarta sanden som spökar, byt ut den mot någon annan sand och börja om från början.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Grothras
                • July 2009
                • 401

                #22
                Ursprungligen postat av annaåmange
                Vi har haft röret från pumpen riktad neråt hela tiden så som det såg ut på bilderna när vi köpte akvariet men nu idag sa en tjej på zoo att vi skulle rikta den uppåt. Har provat ngr tim så och uten syresten och än så länge är tetrorna både blåa och röda... Kan det vara så enkelt?!?!?!?!? Väntar med spänning...
                Så enkelt kan det vara!

                Kommentar

                • mange993
                  • April 2004
                  • 372

                  #23
                  skicka in en bild av sanden. jag köpte min svarta sand i akvariebutik som akvariesand men den funkade inte. det syntes inget på testerna. sök på svart blästersilicat så ser du massor som haft problem med det

                  Kommentar

                  • annaåmange
                    • September 2009
                    • 15

                    #24
                    Ursprungligen postat av benno
                    Svart sand kan vara blästersilicat. Den känns igen på att den är lite glittrig och mycket tyngre än vanlig sand. Vissa typer kan enligt egen erfarenhet döda fisk.
                    Låter som vår nya sand precis.. vet inte om den är tyngre men den är verkligen glittrig. Hur kan dom sälja sånt i zoo butiken, man litar ju blint på deras kunnande som nybörjare!!!

                    Hur går jag vidare nu då, jag måste väl tömma hela akvariet och börja om från början då eller? Köpa ny sand igen? Kan jag använda samma växter (har 2 som åxå ser lite slitna ut) Ngt annat att tänka på?

                    Kommentar

                    • mange993
                      • April 2004
                      • 372

                      #25
                      Jag tycker mer att det är återförsäljaren som borde ha koll på vad sanden innehåller. Prata med försäljaren och se om du inte kan få den nya sanden det fick jag. Får du inget bra bemötande skulle jag inte köpa mer i den affären
                      Senast redigerad av mange993; 09 September 2009, 19:35.

                      Kommentar

                      • benno
                        • August 2009
                        • 125

                        #26
                        Vi rengjorde hela karet, slängde sanden,plockade ur skumfiltret och gjorde rent det i varmt vatten, stoppade pumpen utan filter i en hink med färskvatten och körde den under vatten i 10min. Sedan tog vi ny typ rådasand och tvättade, hällde i sand vatten, i med skumfiltret i pumpen (kickstartat), in med pumpen i karet, fyllde vatten.

                        Lät det sen stå en vecka. efter detta började med ett par billiga fiskar.
                        Detta funkade för oss. Det har nu varit igång ett halvår utan problem.

                        Kommentar

                        • benno
                          • August 2009
                          • 125

                          #27
                          Glömde en sak. Vi satte en slang på utblåset på pumpen när den var i hinken och sprutade i vasken samtidigt som vi fyllde på hinken med vatten.

                          Kommentar

                          • u137
                            • September 2009
                            • 1

                            #28
                            Kan det vara problem med tillförseln av färsk luft? Hjälper det att köra utan lock / kåpa? Bara en tanke...

                            Kommentar

                            • annaåmange
                              • September 2009
                              • 15

                              #29
                              Ursprungligen postat av Dre
                              Det är viktigt att pumpens utblås är riktat så att det bildas en del vågor på vattenytan. utan det blir det strax slut på syre.

                              Pumpen ska normalt gå att ta isär och då bör ni kunna komma åt att göra rent filtermassan, dvs krama ur den under ljummet vatten så värsta amutsen försvinner. Låt ej filtret torka ut och skälj det inte under för hett eller kallt vatten.
                              Kom precis på att akvariet stod tomt 3-4dgr efter första starten...då torkade ju alla delarna till filtret...blev dom förstörda då? Ska vi köpa nya? Är nog 3-4 olika "lager" i två plast behållare man trycker ner i filtret. Svart, blå grov och fin, vit mm... I den ena är det en liten plastlåda med vita kulor som skulle få bra bakterier i akvariet med en gång...blev det också förstört när de blev torra?

                              Kommentar

                              • annaåmange
                                • September 2009
                                • 15

                                #30
                                Ursprungligen postat av Grothras
                                Så enkelt kan det vara!
                                Var lite för bra för att vara sant... Prövade att vända utblåset på pumpen uppåt vid lunchtid igår och tog samtidigt bort syrestenen. Innan och släckte lyset igår såg mina 6 tetror bra ut förutom att de möjlitvis ryckte lite (?) och öppnade och stängde munnarna mer än vanligt, men vet inte, tycker man blir helt nojjig när man håller på och studerar dom hela tiden! Men nu tidigt på morgonen när min man gick upp ser dom jättedåliga ut allihop igen!!! Halvligger lite på sidan nära botten och det röda är heltborta på dom och dom ser bleka och vita ut!!! Han satte tillbaka syrestenen och när jag går upp ngn tim senare ser dom ok ut, röda igen!!!
                                Herregud vad är det för konstigt?!?!? Om det skulle vara förgiftning från sanden som många här tror och jag också, varför mår tetrorna då ok med syresten och pyton utan????

                                Kommentar

                                Arbetssätt...