Ytterfilter som pump vid VB?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hailos
    • August 2009
    • 5

    Ytterfilter som pump vid VB?

    Hej!

    Håller på och sätter ihop mitt första kar (hade några när man var liten men det var nått decennium eller två sen). Skulle vilja undervika att behöva slabba för mycket med hävertslangar.

    Går det att använda ytterfiltret som pump vid vatten byte?

    Går det att sätta T-korsningar (med kranar mot kar resp av/påfyllnings slang) på det normala flödet (en före filter på påfyllning och en efter för avtömning) eller störs fiskarna när flödet försvinner ett tag? (1000l/h 2x25l borde inte ta så lång tid)

    Vad kan sådana T-korsningar rimligen kosta? Är det för dyrt för att vara värt det? en dalofix kran ligger på 200:- så 2 sådana och en T-korsning på två ställen blir lite mycket för att slippa slabbet. En T-kors med vägval vore bättre men sådana hittar jag inte.

    Fluval 304 (det ytterfilter jag använder) tror jag bör har en slang diameter på 16/22 men när jag mäter ser det ut som 17/22. Stämmer 16/22 om jag behöver komplettera eller måste jag köpa Fluvals slang?

    Mycket frågor ja vet. Men jag uppskattar alla svar jag kan få.

    Tack på förhand!

    H
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    T-kopplingar känns som en källa till läckage.. skaffa en 16mm Eheim-böj och koppla en hävertslang på denna, bara att hänga i hörnet när du ska tappa karet på vatten, inget slabb alls.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #3
      Ett tips är att ha två långa slangar. En ansluter du till kranen eller dushen, anslutning finns på biltema för 20kr (påfyllning) och en slang sätter du grov filtervadd på i akvariet och andra änden dushen/handfat, rabbaten.

      Fiskarna märker knappt av vattenbytet (förutom en ström men kallare vatten som de gillar att leka i) inga mosade växter eller stressade fiskar när vatten nivån sjunker.
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • Hailos
        • August 2009
        • 5

        #4
        Tack för svaren!

        Det får nog bli någon annan lösning. Badrummet är inte så långt ifrån karet så kanske den varianten.

        Kommentar

        Arbetssätt...