akvarie till sambon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    akvarie till sambon

    Jag tänkte överaska min sambo med ett akvarium i födelsedagspresent.
    jag vet om att han inte vill ha ett litet. och jag vill inte ha ett allt för stort till en början.

    vad är lagom?

    finns det någon sida där man kan kolla på olika typer av akvarier och vad de ligger på i priser?

    finns det snygga möbler som man kan ställa på eller måste man köpa en som är tänkt till akvarier?

    vilka sorters fiskar är lättast att börja med?

    det ska i slutändan vara några olika sorter i lite olika färger och storlekar.
    men jag är lite rädd att man blir lurad i affären och kommer hem med fiskar som är svåra att sköta och kanske äter upp varandra.

    han haft scalar och guldbarb förr. guldbarberna var de enda som överlevde.


    hur mycket pengar kan det röra sig om när man startar?
    jag måste ju börja spara.

    jag är lite nervös, det var ju länge sedan man hade fiskar och det har tagit fyra år för mig att ge med mig med sambon, så jag tror han kommer att bli jätte glad.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Ursprungligen postat av FiaLotta
    Jag tänkte överaska min sambo med ett akvarium i födelsedagspresent.
    jag vet om att han inte vill ha ett litet. och jag vill inte ha ett allt för stort till en början.

    vad är lagom?

    finns det någon sida där man kan kolla på olika typer av akvarier och vad de ligger på i priser?

    finns det snygga möbler som man kan ställa på eller måste man köpa en som är tänkt till akvarier?

    vilka sorters fiskar är lättast att börja med?

    det ska i slutändan vara några olika sorter i lite olika färger och storlekar.
    men jag är lite rädd att man blir lurad i affären och kommer hem med fiskar som är svåra att sköta och kanske äter upp varandra.

    han haft scalar och guldbarb förr. guldbarberna var de enda som överlevde.


    hur mycket pengar kan det röra sig om när man startar?
    jag måste ju börja spara.

    jag är lite nervös, det var ju länge sedan man hade fiskar och det har tagit fyra år för mig att ge med mig med sambon, så jag tror han kommer att bli jätte glad.
    Välkommen till forumet


    P.W.S.S zoo, vi har tillbehör för era sötvattens och saltvattensfiskar. allt för att era älskade husdjur skall få det de behöver. tex era reptiler

    kan du få en uppfattning vad grejor kostar

    Det är verkligen inte lätt att råda, finns flera inriktningar (olika stora fiskar) som i sin tur påverkar storleken på karet.
    Man kan börja i andra änden med, se vad man väljer för kar.

    Själv tycker jag 200 liter är en bra kompromiss.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Eller låt honom välja ett själv som du betalar - inom rimliga gränser så klart. Kolla ut några varianter som du gillar, skriv ut bilder på hårt papper och låt honom välja!
      www.devons.se

      Kommentar

      • FiaLotta
        • August 2009
        • 219

        #4
        Ursprungligen postat av Sophia_
        Eller låt honom välja ett själv som du betalar - inom rimliga gränser så klart. Kolla ut några varianter som du gillar, skriv ut bilder på hårt papper och låt honom välja!
        Hej Sophia_ och tack för att du visade mig hit!
        det var ett bra förslag. bara han inte får välja helst själv för då vet jag att det blir smaklöst

        har tittat lite på beg. också men de flesta säljer ju med fiskar och hela köret.
        sånt vill man vi välja själv.

        Kommentar

        • FiaLotta
          • August 2009
          • 219

          #5
          Ursprungligen postat av flygrc
          Välkommen till forumet


          www.pwss.nu
          kan du få en uppfattning vad grejor kostar

          Det är verkligen inte lätt att råda, finns flera inriktningar (olika stora fiskar) som i sin tur påverkar storleken på karet.
          Man kan börja i andra änden med, se vad man väljer för kar.

          Själv tycker jag 200 liter är en bra kompromiss.
          Tack så mycket!

          jag tycker att stora fiskar med stora ögon är läskiga så något sånt blir det inte iaf. en vän till mig hade en jätte stor ganska platt blågrå fisk med jätte ögon som jag var rädd för när jag var liten så till en början ska det vara söta fiskar

          ja minst 200 liter får vi nog ha. det ska stå i min sambos framtida "spelrum" så det får gärna ta lite plats. men det ska ju skötas också.

          ganska spännande det här. att smyga i god tid.
          jag hinner att avslöja mig hundra gånger om.

          Kommentar

          • Grothras
            • July 2009
            • 401

            #6
            Ursprungligen postat av FiaLotta
            Tack så mycket!

            jag tycker att stora fiskar med stora ögon är läskiga så något sånt blir det inte iaf. en vän till mig hade en jätte stor ganska platt blågrå fisk med jätte ögon som jag var rädd för när jag var liten så till en början ska det vara söta fiskar

            ja minst 200 liter får vi nog ha. det ska stå i min sambos framtida "spelrum" så det får gärna ta lite plats. men det ska ju skötas också.

            ganska spännande det här. att smyga i god tid.
            jag hinner att avslöja mig hundra gånger om.
            Är det ett stort spelrum som han har? Jag köpte ett 325liters kar till mig själv för ett par veckor sedan som har varit igång nån vecka nu och vill redan ha större Dock har jag inte plats med större i min lägenhet, Men Vill man ha lite olika fiskar och lite större också så tycker jag at ni ska satsa på något runt 375 lite eller liknande storlek. Det bli trots allt inte direkt merjobb med ett större akvarium än med ett mindre. Ett större är lättare att hålla stabila nivåer i. I alla fall vad jag märkt. Det är roligare att sitta och titta i ett stort akvarium också då man kan bygga upp flera olika omgivningar i det och se var olika fiskar väljer att bosätta sig

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              rummet är inte så jätte stort 11kvm men väggen som det ska stå vid är 180 lång.

              vad väljer man för en möbel som det kan stå på?
              en vanlig ikea bänk lär väl knappast hålla? är det stålramen som gäller eller?

              det blir billigast att köpa ett helt paket va?

              Kommentar

              Arbetssätt...